Grattis på födelsedagen, Ester!
Idag fyller Ester tre år. Hon kom hit förra fredagen, efter att ha förlorat sin kompis som hon bott med de senaste åren.
Ester är tam och snäll, och lite försiktig av sig (än så länge), men har kommit bra in i flocken. Det märks att hon varit väl omhändertagen tidigare. Hon har den där grundtryggheten som bara högt älskade marsvin har.
Är det inte svårt med en neutral yta när du släpper in en i flocken? Eller släpper du in den och hoppas med hjälp av övervakning att det går bra? Det borde ju vara enklast.
Mvh
Mig
Grattis förresten!
Mvh
Mig
#1: Jag brukar sätta ihop dem i knät, tillsammans med sallad att äta. Först fick Ester träffa min kastrat Taylor, och sen efter ca en kvart de övriga flickorna också.
Sen sätter jag bara ner dem i lådan, och håller lite extra koll. Första två dygnen kan det vara lite spänt, men efter det är det oftast lugnt. Med Ester var det bara lite spänt första timmarna, nu efter en vecka är det som de bott tillsammans jämt.
Det är väldigt mycket enklare än att sätta ihop två hanar. Då behöver man verkligen ha en neutral yta, och en massa tålamod.
Grattis Ester!
#4: Hon tackar.
Jag får tillägga i efterskott!