Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarskador
Läst 117 ggr
Mikkie
0

Marsvin med rinniga ögon

Hej!
Mitt ena marsvin har rinniga ögon. Det började i ena och efter två veckor började det andra ögat rinna.
Kontaktade veterinär (online) som sa att jag skulle skölja ögat med koksaltlösning och droppa mjukgörande 3 gånger per dag i 5 dagar.
Det blev bättre, försvann helt! Men nu efter ca 1 1/2 vecka är de rinniga ögonen tillbaka.
Veterinären (och jag) misstänkte att det kunde vara nya höet som marsvinet reagerade mot (det dammade mer än vanligt). Jag frågade om jag skulle köpa annat hö men det tyckte hon inte behövdes (?), hon sa att marsvinet kanske fått en reaktion och att han kommer vänja sig om ett tag.
Tycker det låter märkligt? Ska köpa nytt hö imorgon.
Vad skulle ni gjort, kontaktat veterinär för undersökning?
Eller köpa annat hö och avvakta några dagar?

Han är inte röd i ögonen (jämförde med det andra marsvinet). Han har inget symtom på att vara sjuk så som snuva, hosta eller nysningar.

• Redigerat 2024-08-05 21:08 av Ljungåsen
Ljungåsen
2

Hade det varit mitt marsvin så hade jag tagit honom till veterinären. Jag hade velat få uteslutit att det inte handlar om en ögonskada, eller skräp i ögat. Obehandlade ögonskador kan snabbt förvärras.

En annan möjlig orsak skulle kunna vara tilltäppta tårkanaler.

Hö som dammar är inte bra, så det skulle jag byta ut.

Mikkie
0

Men jag tänker att om det var en ögonskada eller skräp så borde det väl inte bli helt bra efter att jag droppat några dagar? För att sedan återkomma ca 10 dagar senare. Eller?

Tilltäppta tårkanaler, är det vanligt hos marsvin? Finns det medicin mot det? Hittar knappt någon info alls när jag googlar

Ljungåsen
1

#2: Jag tror det är vanligare hos kaniner, men det förekommer även hos marsvin. Lite information finns i den här länken https://guineapigsaustralia.com.au/blogs/news/ocular-disease-in-guinea-pigs-%F0%9F%91%80

Jag tror inte det är sannolikt att ditt marsvin har en ögonskada, men jag har varit med om alldeles för många ögonskador för att våga chansa.

Eye disease in guinea pigs is something commonly noticed  by guinea pig parents, and is often a cause for concern. Veterinary care should be sought ASAP as ocular disease can result in permanent damage, blindness, or loss of the eye without prompt treatment. Normal Guinea Pig Eyes Colouration of guinea pig eyes vary co
Mikkie
0

Hej igen! Uppdatering och frågor!
Åkte till veterinären som inte kunde se nått sår eller smuts i ögat.
Det hade börjat vara lite i ena ögat så vi fick antibiotika.
Vad detta kunde bero på hade veterinären ingen aning om, han tyckte att vi skulle köpa engångs pappersdrag (som finns inom vården) och ha som underlag i buren så det inte är underlaget han reagerar mot.
Jag har fortfarande inte tagit itu med detta då jag inte tycker det känns nödvändigt.
Vi har alltid haft ”Toa-lätt” som underlag i buren. Det dammar väl inte? Varför skulle marsvinet plötsligt reagera på det?
Och de där engångsdragen, blir det inte väldigt hårt och obekvämt att gå på?
Hur länge kan det tänkas att de ska ha det som underlag i buren?
Har så mycket frågor om detta.
Undrar även om det finns något som är bättre än toa-lätt?

Ljungåsen
0

Kan veterinären du besökte någonting om marsvin? Det låter inte riktigt så. Färgades ögonen för att utesluta skador? Röntgades huvudet för att utesluta problem med tandrötterna?

Att byta underlag gör man för att försöka utesluta att det handlar om en allergisk reaktion, mot någonting i miljön. Det behöver inte handla om damm, utan kan egentligen vara vadsomhelst.

Personligen skulle jag aldrig ha marsvin på toa-lätt. Det är för hårt för deras små tassar, och man riskerar att de får problem med fötterna (pododermatit). Engångslakan skulle jag absolut inte använda. De blir väl blöta när marsvinen kissar på dem?

Jag skulle testa med fleece eller vetbed ovanpå toa-lätten.