Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendefoder
Läst 105 ggr
eeemmaa10
0

Mina nya marsvin äter inte & dricker inte

Hej!

Igår köpte jag två stycken marsvins hanar av en uppfödare, uppfödaren sa att jag skulle ta upp dom så mycket som möjligt i början för att dom skulle bli vana vid mig medan jag själv har läst på att dom ska vara i buren minst ett dygn.

Till min fråga, mina två pälsklingar äter inte, dricker inte i heller vad jag kan se men har fri tillgång till hö som ligger i buren på botten.
Dom gömmer sig i husen jag har till dom och ser inte om dom äter eller dricker. Skulle de vara så att dom är ute och jag närmar mig så springer dom iväg
Är detta normalt i början? Orolig marsvins mamma..

• Redigerat 2024-08-06 14:17 av Ljungåsen
  • Redigerat 2024-08-06 13:22 av eeemmaa10
Ljungåsen
1

Jag tillhör de som undviker att hantera nya marsvin i början, tills dess att de har landat och börjar bete sig "normalt".

Fri tillgång till hö är bra! Det ska alla marsvin alltid ha. Se till att de kan komma åt höet även inifrån sina hus, så de kan äta osynligt. Samma med grönsakerna, servera dem precis utanför husen, eller strax innanför öppningen.

Jag brukar börja med att låta dem vänja sig vid min röst, så jag pratar alltid när jag är i närheten av deras bur, och rör mig långsamt i början. Marsvin är flyktdjur och triggas ofta av plötsliga rörelser, även om de är jättetama.

Bästa sättet att hålla koll på om de äter eller inte är att ta upp dem vid samma tidpunkt varje dag och väga dem.

eeemmaa10
0

#1: Tack snälla för ditt svar, höet ligger precis vid husen men kan absolut lägga till lite närmre deras hus så att dom inte behöver springa ut.

Ska man sitta nära buren hela tiden eller ska dom vara själva? Tänker så att jag inte stressar dom igenom att sitta för nära och övervaka

Ljungåsen
1

#2: Det där är svårt och kräver lite fingertoppskänsla. Jag brukar försöka spana från lite avstånd i början, och som sagt prata mycket med dem.

Om du sitter nära buren så tänk på att röra dig väldigt långsamt.

Det som brukar fungera bra för rädda små djur är rutiner. Om man alltid gör samma sak vid samma tid varenda dag så blir deras värld förutsägbar, och just den förutsägbarheten ger trygghet.

eeemmaa10
1

#3: Ja okej..
ja varje gång jag närmar mig dom så brukar jag prata och berätta att jag är här osv.

Ljungåsen
0

#4: Det låter bra, fortsätt så.