Mina marsvin rycker ihopa..
Hej hörrni!
Igår när jag kom hem från jobbet så hörde jag en massa oväsen i buren, de var klappande med tänder mot varandra osv. Jag har en 120x60 bur och dom kommer ifrån samma uppfödare och har varit tillsammans när jag hämtade dom också. Igår var de första gången dom rök ihopa så att de blev en boll och jag skulle in och separera dom men så fick dom tag på mina fingrar.. ont gjorde det.
Dom får komma ut varje dag i sin lekhage men även upp till mig. Där dom även kan visa tänderna och ragga upp sig så att säga.
Den ena är 2 månader och 2 veckor, den andra är 2 månader idag. Jag vill ju inte behöva sära på dom eller göra mig av med någon av dom. Jag har två av allt, matskål, hus, vattenflaska. De är bara så tråkigt att se mina små grisar sitta i varsitt hus och inte hoppa runder och leka med varandra.. snälla hjälp mig. Kommer de lägga sig och bli bra?
Ska även tillägga att jag pratade även med smådjursklinik och dom sa att detta var normalt för dominans och upp rang.. och de var för tidigt med kastrering
- Redigerat 2024-08-30 18:25 av Ljungåsen
- Redigerat 2024-08-30 16:59 av eeemmaa10
Skaffa större bur
Gömställen som har minst 2 in/utgångar
De är i tonåren, helt naturligt att de testar gränserna mot varandra. Det kommer inte kastrering lösa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller med om att buren är alldeles för liten. Jag skulle inte ha två hanar på mindre yta än 180 × 70 cm, och inte ens det är jag säker på räcker till för två killar i puberteten.
De behöver mycket större yta att bo på nu, eftersom de slagits. Minst 2 × 2 meter, ett bra tag framöver. Annars är det högrisk att de slåss igen, och det kan bli så illa att de inte tål varandra framöver om du inte agerar nu.
Det är skitjobbigt att ha två hanar som är i puberteten samtidigt. Lyckas du få dem att hålla sams och inte slåss så kan de bli goda vänner framöver, men det kan ta tid. Lång tid. De flesta hanar lugnar ner sig betydligt efter 18 månader.
Eftersom de slagits så rekommenderar jag att du går igenom dem ordentligt och kollar efter bitsår. Obehandlade bitsår blir lätt infekterade, och marsvin har otroligt långa tänder så infektionen kommer djupt. Har någon sår rekommenderar jag ett veterinärbesök.