Kan marsvinet vara själv?
Hej, jag fick för några veckor sen hem ett marsvin. Det blev en akut omplacering eftersom att kvinnans andra marsvin inte accepterade detta marsvinet. När jag fick hem honom hade han bitmärken ifrån de andra marsvinen och var överlag väldigt stressad och rädd. Nu har han varit hos mig i några veckor och börjar visa tecken på att han trivs och mår bra. Jag vet som många andra att marsvin alltid ska hållas i par eller i grupp därför är jag väldigt orolig att han ska känna sig ensam eller nere. Samtidigt så ser jag en enorm skillnad på hur han är nu än när han kom till mig. Nu verkar han väldigt glad och busig. Min fråga är nu om ett marsvin kan vara själv och må bra i sånna här speciella fall eller måste han få en kompis?
Tacksam för svar
Har han hållits i grupp med flera hanar innan? Då är det inte så konstigt att han fått skador, för hanar ska hållas i par och ingenting annat. Grupphållning av hanar leder alltid till bråk, förr eller senare.
Hur gammal är han? Är han tillräckligt gammal för att kastreras så är det förmodligen den bästa lösningen. Då kan han bo med honor sen, och sannolikheten för bråk då är i princip obefintlig.
Är han inte gammal nog för kastrering skulle jag satsa på en bebishane, max sex veckor gammal.
#1: Tack för svaret. Han har tidigare hållits med honor. Han är drygt 3 månader gammal.
#2: Bitmärken från honor på en tremånaders låter väldigt osannolikt, måste jag säga. Det är väldigt mycket mer typiskt för vad hanar kan göra mot varandra, och någonting som definitivt kunnat hända om det fanns ytterligare hane/hanar tillsammans med honorna.
I vilket fall är han för ung för att kastreras, då skulle han behöva vara åtminstone åtta månader, och så länge kan han inte sitta ensam.