Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettbeteende
Läst 141 ggr
bellsibubban
0

Marsvin beteende

Jag hämtade ett 2,5 årigt marsvin för några dagar sedan, (hane) han har förlorat sin bror, så idag åkte jag och hämtade en marsvinsbebis (hane). Men den äldsta verkar inte vara så välkomnande, han jagar bebisen, går över honom och gnider sin rumpa överallt, och låter inte bebisen få komma in i husen. Är det normalt beteende eller ska jag vara orolig?

Ljungåsen
5

Det låter fullständigt normalt, och borde lägga sig om en dag eller två. Han talar om för bebisen att det är han som bestämmer.

Passar på att påpeka att om man har två hanar så är det jätteviktigt att de har gott om yta, och att alla hus har flera ingångar och utgångar, så att ingen kan bli trängd någonstans.

bellsibubban
0

#1: Tack snälla! Sitter och storbölar för får så ont i hjärtat 😂 men då är det normalt alltså! Tack 🙏🏼

Ljungåsen
4

Jag fattar precis, man tycker ju att den vuxna kunde fatta att det bara är en bebis, och inte ta i så mycket, men en del är helt klart mer dominanta än andra.

För många år sedan fick jag tipset att man alltid ska ta med den vuxne när man hämtar bebisen, och sen bara släppa in bebisen till den vuxne i transportlådan, så bondar de under den läskiga bilresan hem. Det brukar gå enklare då.

Håll bara koll på att bebisen kommer åt mat, hö och vatten.

bellsibubban
0

#3: Åh ja de hade ju varit supersmart att göra så! Byggde ut buren nu så dem får mer space, det ska jag göra! Tack så jättemycket 🙏🏼

Ljungåsen
0

Har det börjat lugna ner sig?

bellsibubban
1

#5: Ja! Jag byggde en större ”ny” bur, efter det tycker jag att de är jättelugnt! Tack snälla för hjälpen!

Ljungåsen
1

Å vad bra! Så glad jag blir att det redan blivit mycket bättre! De båda pojkarna kommer ha enorm glädje av varandra även om det kan krävas lite pyssel från din sida tills dess lillkillen har tagit sig genom puberteten.

Har du haft marsvin innan? Eragons har himla massa bra information för nya (och gamla) marsvinsägare, som kan laddas ner från den här sidan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

bellsibubban
1

#7: Ja bebisen följer efter den stora överallt! Så gulligt verkligen
Jag har 2 andra hanar i en annan bur, haft dem i lite mer en 3 månader, så är rätt så ny, men dem går ihop såå bra! Tack ska läsa direkt :)

Ljungåsen
2

#8: Hur gamla är de andra hanarna?

Du vet säkert redan det här, men jag säger det i alla fall. När man har flera pojkpar hemma så ökar möjligheten att de håller sams om de inte är medvetna om att det finns andra marsvin i hemmet. Det är alltså smart att ha pojkparen i olika rum, och aldrig någonsin låta dem höra, träffas eller känna lukten av något annat marsvin än deras egen kompis.

Speciellt viktigt är det för hanar i puberteten (under två år gamla), och extra speciellt om pojkarna är jämngamla och under två år båda två.

bellsibubban
1

#9: Dem är födda mars och april 2024, dem är i olika rum, byter kläder och tvättar händerna när jag tar upp de olika paren! 😊

Ljungåsen
0

#10: Så bra! Det är alltid klokt att minska risken för bråk så mycket man kan.