Excel DualCare

Excel DualCare är Stödmatningsmat från Burgess, avsett för marsvin och kaniner. Den finns att beställa på nätet, men än så länge inte från svenska sidor. Att ha Stödmatningsmat hemma kan vara skillnaden mellan liv och död, för det marsvin som blir sjukt. Kartongen innehåller portionspåsar, och till skillnad mot annan Stödmatningsmat är det inte pulver, utan pelleterat, och kan ges torrt, när marsvinet börjat äta själv.
Excel DualCare innehåller spannmål i form av både havre och vete och innehåller probiotika i form av saccharomyces cerevisiae.
Näringsinnehållet i Excel DualCare är följande, enligt tillverkaren.
| Analytiska beståndsdelar | Värde |
|---|---|
| Råprotein | 13% |
| Råfett | >3,5% |
| Råfibrer | 21% |
| Kalcium | 0,7% |
| Fosfor | 0,53% |
| Vitamin A | 30000 IU/kg |
| Vitamin D3 | 3500 IU/kg |
| Vitamin E | 160 mg/kg |
| Vitamin C | 10000 mg/kg |
Ett marsvin som inte äter alls själv behöver få i sig 10 ml färdigblandad mat (1 del pellets, 2 delar vatten) per kilo kroppsvikt och dygn.
Om man studerar de analytiska beståndsdelarna och jämför med marsvinets näringsbehov så finns det ett par saker som sticker ut. Fetthalten är väldigt hög, önskvärt vore 1-2%. Kalcium-fosfor-kvoten är 1,3:1, vilket är aningen lägre än önskvärt och kan leda till ett underskott av kalcium. C-vitamininnehållet är otroligt högt, men eftersom tillverkaren inte anger någon dagsdos i torrvikt går det inte att räkna ut hur högt.
https://www.burgesspetcare.com/shop/rabbit-food/excel-dual-care/
Jag fortsätter med Recovery Plus!
#1: Ja, det kommer jag också att göra.
Däremot så kommer jag säkert att köpa en låda Excel DualCare när den blir lite enklare att få tag i, för som godis tror jag den är utmärkt.
Och jag gillar idén med Stödmatningsmat i pelletsform.
Ja det tyckte jag också lät bra, jag kanske också köper en låda.