Mitt marsvin har fått sneda tänder.
HejHej Mitt Marsvin Lakris har fått sneatänder efter en varböld så nu har vi varit hos vätrinären några gånger men nu igen har hon fått sneatänder och hon kan inte äta så bra och hon har blivit lite smalare tycker ni att vi ska klippa tänderna själva ? Och så tycker jag att hon har fått lite mörkare röst ibland bara som att hon är en gris , så har hon aldrig låtit förut kan vad händer?? Snälla säg.
Ändrar rubriken, kom ihåg att skriva tydliga rubriker. :) //StormmillaGirl - Medarbetare på marsvin.ifokus
Klipp tänderna själv om ni kan (Jag använder en stor nageltång). Men se till att du ej klipper i läppen och när du klipper så gör det fort. Vad jag menar är att du för in tänderna mellan tångens "knivar" och när allt ser bra ut så klipper/biter du av FORT, annars kan tänderna spricka. Se till att både nedre och övre tandpar är lika långa så att de kan bita bra och nöta ned dom mot varandra. Håll ett öga på henne så att inte tänderna växer för mycket. Ge massor med hö. Jag har själv tandproblem med en av mina som jag håller koll på. Lycka till.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag tycker inte ni ska klippa tänderna. Men är de för långa? Marsvin har rätt långa tänder och de sliter ju ner tänderna om de får gnaga. Så ha alltid grenar i buren, knäckebröd kan du också ge. Gör små bitar av maten så får hon lättare att äta. Du kan ge havre och kornkross blandat med pelletsen Cavy Performance (från Oxbow Pet Products) så blir hon nog kraftigare snart :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus