Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1180 ggr
Swea
0

Hand, stödmatning av ungar?

Har precis fått en kull på 4 ungarGlad. Har haft kullar innan, synd har ungarna varit väldigt små och jag har behövt extra mata dem med mjölk.

Brukar ni som haft ungar gjort det med små ungar? Vad använder ni er av?

Ni som haft ungar och även ni som inte haft vad tycker ni man ska göra i de situationerna då man har små ungar?
Själv är jag less på det och undar om det kanske vore bättre att låta naturen ha sin gång om det kanske försvidare till avkommerna att få små ungar för alla mina vekar få det.Fundersam

paronskrutten
0

Att dom får små ungar var ju inte bra alls..vad avlar du för ras?

Helena

Swea
0

Bland

paronskrutten
0

Hmm, okej. Är föräldrarna små?

Helena

Swea
0

Inte pappa. Mamman var från mig och varit liten alltid.

paronskrutten
0

Okej, men vad väger ungarna? kön?

Helena

Swea
0

47-63. Vet inte om jag ska mata dem eller låta dem vara med mamma och se vad som händer. vad är bäst?

paronskrutten
0

Oj, så lite :O

Stödmata!

Helena

Swea
0

Verkligen är det bäst? Har läst på uppfödar sidor att några låter naturen ha gång så man inte avlar vidare på svaga marsvin sen när de blir stora. Tyckte stödmat var bäst innan men börjar tveka efter jag varit med och läst….Fundersam

paronskrutten
0

Varför skulle du avla vidare? Avlar du på alla dina marsvin eller?

Helena

Swea
0

Men någon stannar säkertGlad

paronskrutten
0

Va? Jag fattar inte ens varför du avlade på mamman eftersom att hon är liten.

Helena

trocadero
0

Varför avla på ett litet marsvin?

Och varför skulle man tvunget avla på ungarna man föder upp?

Ska man sätta igång att handmata så ska man ju veta att det tar ju väldigt mycket tid och energi att göra det. Har mamman tillräckligt med mjölk och visar intresse för ungarna så ska ju hon kunna sköta dom själv.

Sen kan man väl hjälpa till med att kanske ge dom lite extra, tex kli, rivna morötter och liknande.

[starlights]
0

De ungar jag har haft som varit små och inte kommit åt att dia pga. att det varit stor konkurrens från större syskon, har jag stödmatat.
Då har jag använt mig av babysemp och fortimel.

Jag tycker det är en självklarhet att stödmata ungar som behöver det, då jag satt de till världen och ska då även ta ansvar för dem.
Att låta "naturen ha sin gång", och se ungarna bara tyna bort är för mig helt ofattbart.
Något som är ännu mera ofattbart är de som endast stödmatar de ungar som är "fina".
Men jag vet att det finns mycket delade meningar om detta.

Har som tur inte behövt stödmata några ungar på ett tag, då jag ökat kraft fodermängden till mina dräktiga honor, vilket har resulterat i att ungarna har haft en högre födelse vikt = piggare ungar.

Jag har dock inte märkt något alls att de ungar som blivit handmatade som små, skulle vara små i växten vid vuxen ålder eller lämna små ungar.

Nu vet jag inte hur liten din hona är, men jag håller med de andra om att man inte bör avla på allt för små marsvin (under 800g).

Sandra-B
0

**Håller med dig!
Stödmata är för mig också helt självklart.
Skulle aldrig stå ut med mig själv om jag lät någon svälta ihjäl utan att ha gjort allt jag kunnat för att hjälpa den.

Jag har handmatat en del till 100% (eller iaf 90-95) och vissa bara genom att stödmata nån gång om dagen.
Av de jag stödmatat (när de även diat) har alla klarat sig, de som inte diat någonting alls har vissa klarat sig och vissa inte.
Det är tuffft och jobbigt att stöd-/handmata och det är jobigt när ungarna man försöker hjälpa dör men de hade aldrig klarat sig iaf och de som man hjälper så att de överlever gör det verkligen värt det tycker jag!

Jag kan inte heller förstå de som bara matar de ungar som de tycker är fina utställningsexemplar, jag tycker att antingen matar man alla ungar som behöver eller så matar man ingen, tycker man ska vara konsekvent.

Jag tycker att alla liv har rätt till att få en god chans att leva.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

Min kille var ensam i sin kull och vägde 58g när han föddes. Han är liten (och otroligt söööt) nu och en liten tjockis ^^, Han har varit rätt tunn förut. Nu mer är han kastrerad. Vet inte om han stödmatades eftersom att jag köpte honom som 1-åring. Men hans ungar (m. en lite över normalstor hona) vägde ca 80g när de föddes om jag minns rätt. Jag stödmatade inte dem och allt gick jättebra. Bäst är ju om det blir så naturligt det kan bli dvs. att endast honan får ge ungarna maten, eftersom att det sker så i det vilda. Men svaga ungar har ju ingen chans i det vilda heller så de behövs ju stödmatas isf :)

Men om du ska stödmata, ge de standardmjölk med några droppar honung och c-vitamin i. (Mjölken hos marsvinshonan har ungefär samma sammansättning som ko-mjölk)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Går de upp bra och mår bra av att äta standardmjölk med honung och C-vitamin i?
Hur ofta får du mata dem?

Jag anväder mig av fortimell näringsdryck med skogsbärssmak (köps på apoteket) och det fungerar jättebra tycker jag.
Brukar efter några dygn blanda det med Dr Kousa risdiet så det blir som en gröt som de själva äter från ett litet fat. Det är kanon eftersom man då kan mata en hel kull på samma gång om det skulle behövas.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Swea
0

Jag har matat lite med vanlig velling till barn som jag fick. Alla lever nu.