Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2044 ggr
[PixelMollan]
0

MASK i pälsen?!

Hjälp!!

Kozzan har vita kontiga "maskar" i pälsen. dom är ytterst små! Men vad är det?? och hur kan jag bota det?!
Dom är gula, jätte jätte små, man måste koncentrera sej om man ska se dom.

Snabb hjälp så e ni gulliga

[starlights]
0

Det är pälsätare. Inte ovanligt att man får med sig det hem ifrån djuraffärer=(

[PixelMollan]
0

Hur får jag bort de då? Är de på nått sett farligt?? Den andra lär ju oxå ha några! :(

[starlights]
0

De är ca 1-2 mm långa och kryper omkring i hårbotten. Det smittar när marsvinen har direktkontakt med varandra, så alla marsvin som dina har varit i kontakt med ska alltså behandlas.

Man behandlar det med ohyreschampo, ex. dermocan.
Saker som marsvinen har varit i kontakt med ska rengöras väldigt noga, ex. buren, deras hus m.m.

FeliciaS
0

Det är pälsätare, som Starlights skriver. Köp Dermocan ohyreschampoo och behandla enligt anvisningar på flaskan. Rengör bur och tillbehör noga…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[PixelMollan]
0

Kan de smitta i människor? Jag har ju klappat dom typ en timme nu ju och säkerligen kliat nej i håret. Sättr de sej i kläder??
Skitorolig är jag nu :S
Så jag badar dom med ohyreschampoo. De har i ansiktet oxå. Ser nu när jag verkligen tittar noga.

[PixelMollan]
0

Känns osm om de kliar över hela mej nu :S

FeliciaS
0

#5 Nej, jag tror inte det smittar till människor men till andra marsvin. Men bada och schampoonera in hela marsvinen men var noga med att de inte får schampoo i ögonen och varken vatten eller schampoo i luftvägarna (nos och mun) för det kan komma in i lungorna vilket kan leda till döden.

Mvh Felicia

[PixelMollan]
0

OKej tack för snabba svar!

[PixelMollan]
0

Kan det smitta till andra djur? Jag ahr ju många andra djur här hemma.

Jag har rotat igenom "djurskåpet" nu och hittat ett bekämpningsmedlen för hund och katt som heter Caitex Ohyreschampoo mot loppar och löss. Funkar det??

Bella-R
0

http://home.swipnet.se/~w-77537/marsvin.htm

Där kan du läsa om Ohyra, under "sjukdomar".

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[PixelMollan]
0

Canitex* ska det stå

[PixelMollan]
0

Tack!

FeliciaS
0

#9 Det funkar säkert :)

Mvh Felicia

[PixelMollan]
0

Hur lång tid tar de för maskarna att förstöra pälsen?

CamillaS
0

Canitex är typ eller är samma som dermocan, du kan använda det till grisarna. :) och smittar till människor, ne jag tror att det är så att marsvins Ohyra är art specefikt smittar alltså bara mellan marsvin, men däremot Ringorm smittar människor också..

[PixelMollan]
0

Jo Ringorm vet jag. Som hästmänniska har man lärt sej de sen man va fyra xD

Klarar marsvinen sej tills imorron vid 19-20 tiden utan att pälsen blir helt förstörd? Har ingen spån hemma så kan inte byta i buren förrens efter jobbet, får ta med mej en påse hem därifrån isåfall.

CamillaS
0

#16 jo det tror jag dom gör :)

[starlights]
0

#16 Är det djuraffären du jobbar i? Där dina marsvin kommer ifrån?

För då ska du absolut säga till dem att de behöver göra rent alla burar och bada marsvinen.
Om de inte gör det, så innebär det att de kommer att sälja djur som har Ohyra! (vilket tyvärr ofta djuraffärer gör)

Sen om de inte gör något åt djuren i butiken, så bör du vara väldigt noga med att byta kläder och tvätta dig när du kommer hem, för annars kommer du ha tillbaka det på dina marsvin snart igen.

Även om det inte är där du jobbar, så tycker jag att du ska gå tillbaka och hälsa dem att de säljer djur med Ohyra!

Bella-R
0

Jag håller faktiskt med #18 där. De e inte bra alls att djuraffären du jobbar i säljer marsvin med Ohyra. :/

Swea
0

Djuraffären ska oxo ta kontakt med uppfödare. Där kommer det ifrån nog.

[PixelMollan]
0

Starlight: Självklart hade jag tänkt säga till! Jag ringde till chefen redan igårkväll ;)
Hade vi vetat om det så hade vi ju inte sålt dom! Hopppas jag verkligen inte ni tror..

idipidi
0

Men vad har ni för rutiner för att undvika Ohyra? Hur pass noga kollas nya djur igenom? Och borde inte den som säljer marsvin känna till de typer av hudåkommor som är vanliga (det är i princip bara fyra stycken)?

[PixelMollan]
0

Förstår inte va du menar?
Så du börja klaga så orkar jag inte svara på dej enns. Seriöst.

Idag har jag iaf badat 4 marsvin med Ohyreschampoo och sprayat med Tiguspay. O nu ska jag ge mej på dessa här hemma. Sen är de provblemet förhoppningsvis löst :) Tack för all hjälp!

Hatasallad
0

#23 idipidi undrar om ni undersöker era djur innan ni tar in dem. Så att det inte händer igen. Och sätta dem i karantän, innan man släpper ihop med dem andra djuren.

TRASAN
0

vilken djur affär gäller detta ? om jag får fråga ? ;))Glad

[PixelMollan]
0

dom sätts aldrig ihop med andra djur. men de har väl åkt vidare mellan människorna eller något isåfall

EllaB
0

Så äklit.

Har du sagt till i afferen du köpt dom oc har den kontaktat stellet dom kom från? Annars måste det vel bl så att det kommer nya såna maskar hela tiden?

Hoppas dina marsvin blir friska igen.

[PixelMollan]
0

Ja de e väl självklart jag gjort de.

EllaB
0

sånt kan man alldrig veta och du behöver inte vara så otrevlig hela hela tidenLedsen

[PixelMollan]
0

E inte otrevlig alls. Skrev bara att jag självklart gjort de

Swea
0

Nr 23

Har ni sagt till de ni köpt marsvinen från oxo?
Annars är de ju smitade och kommer sjuka nya till er närsta gång ni ska ha fler marsvin så problemet behöver nte vara så lätt att lösa.

Är det från en riktig uppfödare eller zoouppfödare?
Zoouppfödare brukar väl inte bry sig om de är sjuka har jag läst innan.

[PixelMollan]
0

Jo som jag sa så har vi gjort de.

Bella-R
0

#29 - :S Tycker du att PixelMollan va otrevlig i #28 ??? Va ett enkelt schysst svar ju.

idipidi
0

#23 Är seriöst nyfiken. Undrar vad ni har för rutiner. Hur kollas djuren igenom när de levereras? Vad för erfarenhet och vilka kunskaper har den som kollar? Kollar ni djuren löpande också eller bara vid leverens?

Det finns väl regler om hur sånt ska gå till, men jag är inte insatt och undrar.