magert gammalt marsvin
mitt marsvin som börjar bli till åren har blivit riktigt mager. hon är förövrigt pigg och äter samt dricker bra. kan någon rekomendera något nyttigt och energirikt som jag kan ge henne.
Min gamle gubbe har gått ner lite i vikt de senaste månaderna. Just nu får han mer pellets än vanligt samt kligröt med solhavre varje dag.
Hanna
vetegroddar, pumpafrön e ganska feta o goda, och vetekligröt (som abico oxå skrev) me c-vitamin brus…
Vetekligröt skulle jag också testa. O det gör ju inget om hon får fet mat. Men samtidigt grönsaker med mycket c-vitamin förstås.
Det är inget ovanligt att gamla djur går ner i vikt även om de äter. En gammal kropp kan sluta/få problem med att ta upp näringen ur maten helt enkelt.

Havre gör tydligen djur feta.
#1 Men Sune är ju ändå inte smal i alla fall :) Han väger väl dessutom över kilot?
#4 Njea, det stämmer väl sådär… Det ger mycket energi och om de inte gör av med all den energin lägger det ju sig som fett, alltså icke använd energi typ.
Ge henne havre- eller kruskakli blandat med solrosfrön, det är nyttigare och bättre än vetekli som inte innehåller så mycket fibrer. Du kan också ge henne havredryck 3% fett (eller solhavre som Abico skrev) blandat med krossade pellets. Köp Oxbow Cavy Performance och ge henne, den är bra till äldre djur som tappar i hull.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 - Nu är han fin igen :) Men i början av december var han rätt så klen.
Hanna
#6 Jaså okej :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus