Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 768 ggr
[PixelMollan]
0

Ang Utställningen i Landskrona.

Hejsan.

Skrev lite i en annan tråd, men frö att inte förstöra den tråden så skriver jag här istället.
Jag vet INGENTING om utställningar, men vill gärna åka dit och titta!
Hur kommer man dit från centralren? Vilken buss åker man vidare med och såntdär?
Hur går de till? Hur ser en dag ut där om man bara är där och tittar?

Jag vet lixom noll verkligen. Får man inte titta när som ställs ut och blir bedömda? Finns där både saker och marsvin till salu?

Vilken tid börjar de? m.m
Ställs andra djur ut? Finns där andra djur o titta på ?

Tack / Malin

dreamiz
0

Hur du tar dig dit vet jag tyvärr inte men kolla med lokalbussarna där.

När det börjar står på SMFs hemsida. Det brukar även vara avbrott för lunch.

Man kan gå och titta där hela tiden utställningen pågår. Först är det vanliga bedömningar och sist är det finaler.
Det brukar finnas marsvin till salu (från olika uppfödare) och ibland finns det även tillbehör, SMF kan också ha lite till salu ibland. Det varierar mellan olika utställningar.

På SMFs utställning finns bara marsvin. Men ibland kan det även finnas andra föreningar med. De kanske inte har utställning men kanske har ett infobord och lite djur att visa upp.

[PixelMollan]
0

Okej Tack så mycket :)

[PixelMollan]
0

Någon som vet när den börjar? Jag hittar inte de på hemsidan. Jag e nog blind xD

Stormviskaren
0

In dhecket brukar börja runt 8.30-9.00 så börjar bedömningen 9.30-10.00 iblend liiite senare. men som besökare så kan man komma när man vill under dagen. det är ingen inträdes kostnad.

dreamiz
0

F'låt, det står visst inte… Trodde det stod i annonsen eller nåt. Men om du går in på SMF Sydväst hemsida (länk på SMFs sida) så finns telefonnummer som du kan ringa o kolla!

dreamiz
0

SSV ska vara där nu den 19e. SSV = Sydsveriges Smådjursvänner.
De kommer ha träning i kaninhoppning samt rått- och gerbilagility.
Där står öppettider 10-17.

[PixelMollan]
0

Tack för svar :) Då får jag väl dyka upp där omkring 10tiden o försöka leta mej rätt xD

Abico
0

Det är jättebra att åka och kolla hur det går till en eller ett par gånger innan man själv börjar ställa ut :) Fast jag kan väl inte påstå att det är jätteroligt att stå jämte och bara kolla på en hel dag ;P Man tröttnar rätt fort om man inte är inne i det själv.

Hanna 

[PixelMollan]
0

Okej :P Jag o pojkvännen har bestämmt oss för att åka dit o titta :) Det är ju alltid lite kul iaf :P Vill ta marsvinen lite mer "seriöst" så skulle vara intressant att se hur de går till på ett ungefär. Sen är ju mina djur inte utställningsbara precis..men de är en annan femma. Skaffar jag fler så blir de till att ringa runt till uppfödare och hoppas på tur, mina är ju från djuraffär..
Genom att åka på utställning så får man ju bland annat en överblick av vad de finns!

[starlights]
0

#9 Du kan ställa ut dem i petklass.
Där får alla marsvin som är mellan 2mån och 6år delta. I pet kollar de på hur välsköt marsvinet är ex. storlek, rena öron/ögon, välklippta klor, ren päls/hud m.m.=)

Om man ska få tag i ett fint utställnings marsvin som placerar sig bra i rasklass, så får man oftast stå ett bra tag i kö.

Abico
0

#9 - Men dom kan du ju ställa ut i pet klass :) På min hittils enda utställning så ställde jag ut i både ras och pet, men pet var roligast ;P Där kan man ju påverka resultatet genom att sköta om marsvinet o fixa och greja. I ras så, ja… Man kan ju inte göra så mycket åt att grisen har för platt panna tex ^^

Hanna 

[starlights]
0

#11 Ja, pet är faktiskt roligt att ställa i=) Fast ibland känner jag mig lite gammal för att ställa där XD

Men jag vill ju även att mina marsvin ska vara välskötta och fungera som trevliga sällskaps djur, inte bara bedömas på sitt ytre=P
Nu är det ju även lite roligare när man kan få Guldpet titel^^

Abico
0

#12 - ^^ Inte är du för gammal inte. Det får du sluta känna ;P

Hanna 

FeliciaS
0

#13 Hihi, precis :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så då spelar de ingen som hellst roll att deras virvlar inte sitter perfekt och sånt? :P
Men hur lär man djuren stå stilla på en platta :S? Kozzan har smått damp och vill hela tiden titta runder o springa iväg, i buren springer han i 190 och bockar m.m. Han är lite speciell på alla sätt o vis :P Loppan har nog lättare för att vara stilla isåfall.

Hur gammal får man vara max?

Abico
0

#15 - Spelar 0 roll hur dom ser ut. Det är viktigare att pälsen är ren, klorna bra klippta och att dom är pigga och glada.
Jag hade inte tränat nästan någonting med mina på plattan (blev klara kvällen föra) och det gick bra ändå.

Hanna 

Hatasallad
0

#15 Citerar starlight's: Där får alla marsvin som är mellan 2mån och 6år delta.

[PixelMollan]
0

#17 menar hur gammal får JAG vara max för att vara med?

FeliciaS
0

#15 Nej, ras spelar ingen roll i Pet. Där kollar de det som Hanna har skrivit :) Söt bild!

Mvh Felicia

Hatasallad
0

#18 JahaGenerad , tror det är väl tillåtet för alla åldrar tror jag. Fast det är nog mest småbarn som ställer ut i pet Skrattande

[PixelMollan]
0

okej tack

Abico
0

#18 - Du får vara hur gammal som helst :)

Hanna 

[PixelMollan]
0

:)

Cavia
0

Jag är 40 år och ställer fortfarande ut mina grisar i pet emellanåt ;)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[PixelMollan]
0

Okej :)
Är de någon som ska till utställningen då?

FeliciaS
0

#20 Småbarn är det ändå inte mest i Pet!? Inte på de uställningarna som jag har varit på i alla fall…

Mvh Felicia

Abico
0

#25 - Tyvärr. Hade så gärna åkt. Men jag har ingen lust att åka så långt för att bara titta och ännu har jag inte hunnit skicka in någon medlemsavgift till SMF och sen är anmälningstiden säkert slut -.- Men i februari kanske jag kan komma till landskrona…

Hanna 

[PixelMollan]
0

Okej :)

Hatasallad
0

#26 Varför skrev då starlight's att hon inte brukar ställa ut i pet då? _Ja, pet är faktiskt roligt att ställa i=) Fast ibland känner jag mig lite gammal för att ställa där XD
_

FeliciaS
0

#29 Det vet väl inte jag, du får väl fråga henne om varför hon skriver det hon gör :)
Fast hon skrev ju inte att det var småbarn som ställde ut i Pet, vilket du gjorde.

Mvh Felicia

Hatasallad
0

#30 Hon kanske känner sig gammal eftersom det kan bero på att det är småbarn som ställer ut?

[starlights]
0

Jag ställer ut massor i pet!;)

Men jag tycker ofta att det är barn ungefär i åldrarna 5-15 som ställer där, även om där är några som är äldre=)

[PixelMollan]
0

De spelar väl ingen roll om de är småbarn som ställer ut eller inte. Huvudsaken är ju att man får sitt djur bedömt på ett trevligt sätt

FeliciaS
0

#33 Ja, det klart. Men hon skrev "det är nog mest småvarn som ställer ut i Pet" vilket jag tyckte lät lite fel, för det är inte vad jag har sett direkt.. Men hon kanske tycker att småbarn är 10-åringar? Själv tycker jag att småbarn är mellan 2-5 års åldern…

Mvh Felicia

[PixelMollan]
0

Jo jag håller med dej #34. Småbarn är inte 10åringar. Älst typ 5-6 år. 10åringar är bra mycket mer utvecklade än att kallas småbarn.

FeliciaS
0

#35 Ja.. Precis!

Mvh Felicia

trocadero
0

Jag är 20 och ställer ut i pet. Tycker att det är jättekul att få bedömmningar på hur välskötta marsvinen är och få veta hur olika dommare dömmer. Dom bedömmer ju inte bara hur noga man klippt klorna utan hur dom är i kroppen och hur dom är i temperamentet vilket jag kan förbättra/tänka på när jag planerar min avel.

Sen så är det ju så att dom som är runt 8år och ställer ut i pet har oftast fått ganska mycket hjälp av en förälder som är minst lika (om inte mer) intresserad..

[starlights]
0

#37 Ja, precis jag tycker också sånt är viktigt för aveln=)

Det var det jag menade med mitt #12, som tydligen missuppfattas av några…=/

FeliciaS
0

#37 Ja, det klart :) Det är skoj att veta vad de tycker osv.

Mvh Felicia