Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 566 ggr
Simmi
0

Två honor till samma hane?

Om man sätter in en hane för att para sig med två honor är det större risk då att någon eller båda honorna inte blir parade?

Tacksam för svar

[starlights]
0

Det går jätte bra=)

FeliciaS
0

Det beror nog mycket på individen i sig men vill båda honorna bli parade blir dem nog det också :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Simmi
0

Ok

Då är det väll värt att göra så så kan de vara tillsammans istället för att gå med olika hanar. Men den ena honan är en renrasig aby och den andra en virvel och eftersom hanen också är en renrasig aby så kommer ju vissa ungar bli blandisar och vissa renrasiga så jag är lite orolig att blanda ihop ungarna, är det lätt hänt?

FeliciaS
0

#3 Nej, jag tror inte det är så lätt hänt… När de är nyföda är de ju med sin mamma. De ungarna som är med ena honan är hennes ungar och tvärtom.. Annars kan du alltid separera honorna dagarna innan de ska föda, vissa honor vill ha lugn och ro..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Simmi
0

Ungefär hur länge brukar de va med sin mamma då, typ en timme eller en dag?

Simmi
0

#5  Jag menar alltså innan de börjar springa runt i buren…

trocadero
0

#4 Det är inte alls säkert att dom håller sej till sin mamma. Men oftast så föds ju ungarna med några dagars mellanrum, men har man otur så kan dom ju födas samtidigt och honorna kan ju rentav byta ungar helt.

Sen så ska man absolut inte flytta på honorna dagarna innan dom ska föda.

trocadero
0

#6 ungarna kan egentligen börja springa/kravla runt i buren så fort dom fötts och blivit lite tvättade. Sen så är dte inte ovanligt att dom andra i buren också gärna hjälper till och putsar dom nyfödda ungarna.

Simmi
0

Men hur vet man då vilka ungar som hör till vilken mamma?

trocadero
0

#9 Har du otur att båda föder ungarna under natten så kan du egentligen inte vara helt säker. Om man inte kan räkna ut det på färgerna eller rasen.

Simmi
0

Men alltså även om bara den ena har fött så hur kan man veta vems det är om ungarna kutar runt kring båda honorna?

trocadero
0

#11 Det ser du ju på magen vilken hona som fött och inte. Den som är tjock har ju kvar sina ungar och den som är tom har ju då fött ungarna =)

Simmi
0

Okej, det tänkte jag inte på Generad 

Men honorna brukar inte bråka om/med ungarna då?

Stormviskaren
0

13# nej tvärtom det brukar hjälpa varandra.

dreamiz
0

Jag fick två kullar här i december, honorna gick ihop. De födde med en veckas mellanrum så inga problem att se vilka ungar som hörde till vilken mamma. Det har gått jättebra! Inga problem alls att ha mammorna tillsammans.