Är det sant?!
jag under en sak. fick presis höra av en som födder upp marsvin att de som har långhåriga marsvins upp födningar har marsvinen själva! bara för att de inte skulle äta av päls på varandra. för då går de inte att ställa ut längre…..
varför skulle de inte det ägentligen?
stämmer det? det måste ju vara olagligt! eller lagen jäller inte utstälnings marsvin?
om de stämer så stakars marsvin som ska behöva gå själva utan kompis ock ha papiljot i rumpan
borde vara förbjudet att ha det så!
Ja, tyvärr så är det så=(
Långhår som ska ställas i rasklass, måste ha bebistopparna kvar, annars får det inte ställas ut i ras.
Men det kan tävla i en annan klass som heter klipptlånghår, där får de vara klippta och behöver inte ha bebistopparna kvar.
Det handlar ju inte om att de sitter ensamma hela livet, brukar endast vara tills de är runt 10mån, då klipps de ner och antingen sätts med hane eller får burkompisar.
Men jag håller med dig, att det är fel, för där går faktiskt människans tycke före marsvinets bästa.
Och ja, det är olagligt!
ja man har det så. men jag föder upp långhår men har mina med andra. men jag satsar inte så mycket på ras med dem. utan har andra raser också. men man har oftast långhåren i olika burar och rullar i pälsen men man har typ hönsnät i mellan så dem ser sina kompisar och kan nosa på dem. men man har ju precis som anna säger dem inte ensamma hela livet utan dem ställs ut i början sen sätts i avel och sedan ställs ut i klippt långhår.
#2 Men även fast man har hönsnät mellan så de kan se varandra, så är det ett brott mot djurskyddslagen=(
Kan faktiskt tycka att detta är ett "lika stort" problem som vissa verka tycka om OD hos satiner. Båda sakerna är skadliga för marsvinen, fast på olika sätt.
Fast den stora skildnaden är väl att det ena "problemet" är olagligt, det är absolut inte det andra!
På satiner så kan man förmodligen avla bort problemet, genom att avla på de djur som är friska/inte får utbrott av OD.
Det enda man kan göra åt långhår som går ensamma pga. att de ska kunna ställas ut i rasklass, är att förbjuda att de får rullas och ska vara klippta.
Jag tror att om man ex. skulle ha någon form av cert/championat i klipptlånghår, så skulle det nog höja statusen för den klassen mycket (se bara hur det är i Danmark).
TS: förlåt om jag bytade ämnet lite nu, hoppas det är ok…
*putt*
Anledningen är att det absolut viktigasre i bedömningen är hur pälsen växer. Alltså i vilket tempo, hur jämnt och ifall det växer lika mycket runt om. All sån info går förlorad i samma sekund som man klipper dem.
Det går att ha långhpre tillsammans också, bara man har linjer som inte tuggar. Men visst är det lite mer riskabelt då det kan ryka någon tugga. Jag har haft ett antal av mina utställningslånghår tillsammans hela kassiären. Men oftast sitter de i alla fall en period i egen bur. I vilket fall brukar åtminstone honorna få går med mamman till 2, 2,5 mån ålder.
Upp till 10 månaders ålder är ju väldigt extremt. Det vanligaste är snarast upp till ca 6 mån ålder, ibland längre men väldigt ofta kortare då djuret visar sig inte riktigthålla måttet. Så det handlar ungefär om en period av fyra månader.
Alla mina långhår sitter med en kompis på andra sidan gallret som de kan prata med.
Viktigt är också att komma igår att de bra utställningslinjerna är hårt temperamentsavlade. Djuren är mycket lugna och stabila och verkar inte må dåligt av att sitta själva. Om de mår dåligt blir de stressade, äter de dåligt och tuggar ofta sig själva. Ett sånt djur fortsätter man självklart inte att ha själv och det är absolut inte ett temperament man vill ha i aveln så därför avlar en seriös uppfödare inte på såna djur.
Sen om man vill jämföra det med en plågsam ärftlig sjukdom som dessutom är sånt tabu att prata om att många djur med den sitter som keldjur och lever med smärta för att ögaren inte fått en chans att föstå vad som är fel. Ja, då får man väl göra det då. Alla gör ju sina val…
#7 Så du skulle kunna tänka dig att sälja ett ensamt marsvin till någon som bara vill ha ett?
Jag jämnför det inte på det visset du vill få det att låta som. Men visst det är ju två problem, men de skiljer sig åt.
#8 Varför skulle jag göra det? Såna personer har jag alltid sagt nej till och kommer alltid att göra. Jag vågar inte ens lita på att de ska "köpa ett till snart".
#9 Eftersom de är "hårt temperamentsavlade. Djuren är mycket lugna och stabila och verkar inte må dåligt av att sitta själva."
Då borde de ju kunna klara att bo själva eller?
Men visst jag förstår att du inte säljer de ensamma på samma gång, då det är ett lagbrott.
Du vet ju själv att det är lag och säger detta till många (det är bra!=)), men sen så har du själv marsvin som sitter ensamma pga. att de ska kunna ställas ut i rasklass.
Sen säger du att det verkar inte må dåligt… hmm nej marsvin är väldigt bra på att dölja sånt, så man kan absolut inte vara helt säker på hur de mår, men visst de vänjer ju sig att sitta ensamma. Det gör ju alla raser.
Men alvarligt talat, tycker inte dina marsvin att det är mycket bättre att ha burkompisar, eller de bryr sig inte?
Skit också, jag skrev ett långt svar som försvann…
Men jag skrev väl ungefär att det är skillnad på djur som lever helt ensamma utan att se/höra/känna lukten av andra marsvin under hela livet och att både se, höra och lukta andra marsvin men sitta i egen bur i några månader. Det är inte värre än att ha en avelshane själv då och då i perioder under livet.
Och ja, jag ser skillnad på ensamma djur som mår dåligt och de som inte gör det. Det finns ett antal (dåliga) långhårslinjer som inte klarar av att sitta själva utan äter dåligt och stressar. Det är självklart inte okej!
Stabila långhårshonor har dessutom fördel av sitt temperament i vissa fall. Det visar sig t.ex. om en dräktig hona skulle förlora sin burkompis. De flesta marsvn deppar ihop och slutar äta, men långhårshonorna är ofta stabilare och mer självständiga.
Säkert skulle de välja att gå ihop även under dessa månader om de fick välja. Men nu lever de hos oss på våra villkor. Dina marsvin skulel troligen inte välja att få hår bortrycka inför varje utställning och sen åka iväg på utställningar. Troligen skulle hanarna välja att gå med hona jämt, även sina egna döttrar. O.s.v. De lever hos oss och vi sätter upp villkoren. De får inte välja. Sen är det upp till oss att avgöra vad de mår dåligt av och inte. Du har gjort dina val, jag hr gjort mina.
Men om du anser att mina (och många andras) marsvin plågas så är det ju helt upp till dig att driva den frågan för att få igenom de regeländringar som krävs!
#11 Det behövs ju ingen regel ändring, då det redan står i djurskyddslagen att marsvin ska hållas i grupp på minst 2.
Ja visst, så är det vi som sätter upp villkoren. Men de ska ju inte bryta mot lagen för det.
Nej, mina marsvin skulle inte vilja bli trimmade om de fick välja. Men eftersom det krävs för att ställa ut i rasklass, så måste jag (det är dessutom inte olagligt att trimma ett marsvin).
Men vi säger klippta långhår fick tävla precis som rullade gör, skulle inte du då ha dina klippta och tillsammans, eller du skulle ha det som du har det nu?

Marsvin behöver inte ha en burkompis, däremot behöver de ha marsvinskompisar i närheten som de kan prata med.
#13 Enligt lag så måste de.
I alla fall honor, och jag betvivlar starkt att alla marsvin som sitter ensamma är okastrerade hanar.

#12 Hur gör du med dina avelhanar? Går dom ständigt med någon hona, eller har du alltid nån liten hane "på lager" som dom kan gå med?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#15 Skrev just det, att honor ska i alla fall enligt lag gå i grupper på minst 2.
Okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans, så mina får gå ensamma när de inte går med hona eller har sällskap av hanunge.
#16 Vaför bör okastrerade hanar inte hållas ihop nu då? Jag tycker det går utmärkt i de allra flesta fallen. Jag har även två avelshanar som går ihop.
#17 Ja, jag tycker också att okastrerade hanar ska gå ihop om det fungerar=) Inget marsvin ska bo ensamt om det fungerar ihop med andra marsvin!
Det bara står så i lagen, att de inte bör hållas tillsammans.
Det beror ju på hur man tolkar reglerna. Det står "om inte särskilda skäl finns"… Men det väsentliga är alltså exakt hur formuleringen är, inte hur djuren mår?
Som sagt. Jag drar en gräns utifrån hur mina djur mår, du drar din gräns utifrån hur dina djur mår. Jag anser inte att jag plågar mina marsvin med hur jag sköter dem och du anser inte att du plågar dina marsvin med dina sätt.
En regeländring i SMF skulle ju göra skillnad, så det kan du väl jobba för om du vill?
Om klippta långhår skulle upphöjas till ras skulle jag förmodligen sluta med långhår eller åtminstone sluta ställa ut dem. Det skulle förlora hela poängen då man klipper bort mer än 50% av det jag avlar för. Men om det vore det som föreningens medlemmar ville så får man ju acceptera det!
#19 Nej det väsentliga är ju faktiskt att djuren mår bra, det är ju alltid viktigast, tycker jag med=)
Känner att jag fått de svar jag ville ha nu!=)

Jag håller med Anna, det är inte varken snällt eller okej att hålla marsvin ensamma om inte väldigt speciella skäl uppstår (tex smittosam sjukdom eller djur som bara slåss om de är tillsammans med andra, då finns det inga andra val som jag kan se det. Kan garantera er att utställningskarriär inte faller inom ramen för "särskilda skäl"! ) Jag förstår inte hur ni "äkta" långhårsuppfödare (som föder upp till utställning) med gott samvete kan hålla sina djur ensamma under utställningskarriären och i nästa sekund sitta och moralpredika för andra att marsvin måste bo minst två och två osv, snacka om dubbelmoral! Tom en olaglig dubbelmoral……….
Och personligen tycker jag inte det är seriöst för fem öre att låta något marsvin (speciellt inte små ungar) gå ensamma
Jag har själv haft tre rullade långhår under min marsvinstid men inte hade jag någon av dem i egen bur utan kompis. Det fungerar utmärkt!
Bröderna Alexander & Amadeus gick tillsammans under hela livet och det gick utmärkt, Amadeus fick tom cert och blev BIR och BIS placerad vid några tillfällen.
Vanessa köptes, mest med tanke om karriär i klippt långhår men jag rullade henne även för jag tyckte det kunde vara kul att ställa henne i ras, hon gick antingen tillsammans med en klippt peruan med extra rosetter, en teddy och en self eller en self och en satin och ingen tuggade henne, hon fick bra kritik på varenda utställning hon var på förutom en av de första.
Jag hoppas verkligen att SMF kommer sluta med att, indirekt, uppmuntra lagbrott bland sina medlemmar/utställare/uppfödare.
Jag tycker att det är förkastligt att det kan vara så inom en förening, som jag faktiskt trodde skulle sprida kunskaper och uppmuntra god djurhållning i marsvinssverige.
Enligt Djurskyddslagen ska marsvin hållas minst två och två om inte särskilda skäl förekommer (och utställningskarriär faller inte inom ramen för "särskilda skäl"), så jo, de behöver ha minst en burkompis!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Som sagt, det går utmärkt att arbeta inom föreningen för att få en utställningsregeländring. Att sitta här och vara arg hjälper ju inte… Det är bara att börja skriva…

Jag kan oxå tycka att det är väldigt märkligt att folk ideligen kan tycka och tycka och tycka så mycket om saker och ting, men inte gör ett förbaskade dugg för att få en ändring! Det är en förening och det bygger på att den ska fungera på ett sätt som tillfredställer samtliga medlemmar. Det är INTE meningen att vi 7 personer som sitter i Riks styrelse själva ska styra och ställa om hur föreningen ska se ut. En massa kritik och förslag mottages varmt kan jag nämna! Det är bara att skriva ner sina tankar och skicka som en motion till Riks, plättlätt!
Just pga detta, att få vara med att inverka på hur föreningen ska funka, har jag valt att sitta med i Riksstyrelsen…..
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

**#22 #23
**För min del behövs det ingen utställningsregeländring inom SMF. Men uppfödarna av i detta fall långhåren måste hålla sig till det som enligt svensk lag är tillåtet, dvs inte håller sina marsvin ensamma sen är det upp till uppfödarna att driva genom en utställningsregeländring så att det fungerar att ställa ut djuren med tanke på gällande svensk djurskyddslagstiftning!
Om ni får problem med att ställa ut era marsvin för att svensk rasstandard säger att babytopparna ska finnas kvar på långhåren så är det inte varken mitt problem eller något som jag känner mig varken skyldig till eller har lust till att driva till en eventuell ändring MEN jag tycker att det är något så fruktansvärt förkastligt hur ni (de flesta) långhårsuppfödare kan sitta och bryta mot lagen dag efter dag utan någon som helst tanke om vad som är bäst för djuren fast ni i andra trådar (och kanske även IRL?) sitter och predikar om att det är jätteviktigt att marsvin hålls två och två för att de mår dåligt annars men när det kommer till er själva så struntar ni i det för att ni får visa djuren i rasklass på utställningar är så mycket viktigare än djurens bästa.
Helt oförklarligt och definitivt oacceptabelt enligt mig!
**SMF 237 Sweet Dream's
Som sagt, jag har förklarat ovan hur jag tänker. Om du har såna här starka åsikter, varför driver du dem inte ens i MM?
Jag tycker som sagt att det stor skillnad på att under ett helt marsvinsliv aldrig få höra, se eller lukta andra marsvin och att under några månaders tid visserligen sitta på andra sidan om ett galler, men både kunna se och prata med andra marsvin. Det tycker jag p.g.a. erfarenhet och kunskap om att känna igen hur marsvin mår. Jag tycker inte att jag behöver förklara mig mer och jag hoppas att du förstår att du skriver oerhört otrevligt!

jag tycker att det är inte kul… ni alla uppfödare säger till alla att man måste ha två och det är lag men ni själv gör allt emot detta.. inte alla men en stor del.. jag tycker inte att det är kul att de kan bara prata eller se varandra. det som är kul att de kan sova tillsammans och vara nära varandra utan något nät
Du har fått många bra svar men du har så rätt så att lagen gäller även dem ;) **Men så här står det i djurrättslagen kap 8:
**1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Men som idipidi har skrivit så brukar det oftast bara vara en kort period och då med kompis brevid. Men visst, jag tycker också att det är snällare att de får bo med andra marsvin ständigt. Men man får åtminstone hoppas att de uppfödarna har testat att ha de marsvinen tillsammans med andra och att de låter sina marsvin få träffa andra marsvin en stund utanför buren varje dag :) Något annat som är väldigt viktigt är ju att de faktiskt kan prata med andra marsvin om de bor precis intill, men det kan de inte om man bara har ett ensamt marsvin hemma. Så det är skillnad på ensamt marsvin och ensamt marsvin ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
nummer 26 jag håller med dej!
nummer 27 det är ingen skilnad på ensammt marsvin eller vad du sa… de sitter ensamma i buren!!!!!!!!!
alla marsvin ha rett till en kompis.

Vad ska man göra med vissa marsvin? Min gammaltant vägrar att ha sällskap buren och en av mina hanar envisas med att kuta runt på golvet alldeles ensam. Utan sällskap.
Jag tycker precis som Idipidi, skriv till MM och väck debatt. Alla marsvinsuppfödare är inte aktiva på internet.

Jag anser inte att jag är otrevlig, däremot så är jag rent ut sagt fly förbannad!
Menar du att du inte märker någon skillnad på marsvinen när de går ensamma eller när de får en burkompis?
Att de som har långhår till utställning har "provat på" att ha de djuren tillsammans med andra stämmer inte ( i de flesta fall) om man bortser från när de gick med sin mamma eftersom anledningen till att de går ensamma är att ägarna är rädda att pälsen ska bli förstörd (tuggad så att babytopparna förvinner).
Vissa marsvin fungerar helt enkelt inte ihop med andra, då finns det inget att göra, men att regelbundet ta ungar från mamman och sätta dem ensamma för att de inte ska bli tuggade (och då diskvalificeras på utställningar) tycker jag är en oerhört stor skillnad och som jag skrivit tidigare så är det även ett brott mot Djurskyddslagen, att däremot ha de som inte fungerar tillsammans med andra marsvin ensamma är inte ett brott mot Djurskyddslagen eftersom det finns särskilda skäl (onormalt aggressivt beteende mot artfränder, smittsam sjukdom och dyl). Utställningskarriär räknas dock inte som ett särskilt skäl då det inte är det bästa för djuret att gå själv som det är vid onormalt aggressivt beteende och smittsam sjukdom. Att man låter djuren gå ensamma för att de ska kunna ställas ut är endast till för att tillfredsställa människan!
**SMF 237 Sweet Dream's
kan säga så här.. jag håller endel av mina i päls långt ifrån alla.. men dom träffar andra marsvin i rasthage minst varannan dag på vintrarna och varje dag ute på gräsmattan på somrarna.. men däremot väldigt noga med vem dom får träffa då jag inte vill riskera deras pälsar.. och brukar även dela av burarna så dom kan hälsa, sniffa och lukta på varandra genom ett galler aldrig märkt några som helst problem med de.. och dom mår toppen.. och tror nog att i genomsnitt bor avels hanar mer ensamma än långhår i päls..