Underlag i buren
Hej. Vilket underlag föredrar ni i era marsvins burar. Jag har provat spån och annat underlag. Men vill veta lite mer om ämnet.
Det finns en gammal artikel om bottenunderlag här på sajten, se länk nedan.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1348942/bottenunderlag-till-marsvinsburar
Det är väldigt personligt vad man trivs med. Det som är viktigt är att det är torrt, mjukt och sviktande, så det blir behagligt för marsvinen att bo på.
Jag använder vetbed till mina, med stallpellets under som absorberande lager. Det började jag med för många år sedan, när jag hade ett marsvin med kronisk rinit, som inte tålde damm. Då fick han problem med att andas. För mig fungerar det bra, så jag ar fortsatt.
#1: Ja det stämmer att det är personligt och att marsvinen ska trivas. Jag har hannar och jag märkte att när jag hade spån i buren så fastnade det mycket på dem. Speciellt på Marshmallow som hade lång päls.
#2: Jag körde med Easyströ en period (värmebehandlad hackad halm). Mjukt, trevligt och bra uppsugningsförmåga, men jag hade en hane då som gillade att släpa snoppen i marken, och då fungerade det inte alls. Det kom in småbitar innanför förhuden och irriterade.
#3:När jag hade mina två marsvin hannar innan dessa marsvin jag har idag så var det så att spånet fastnade i deras rumpa . . Det var inte det enklaste att få rent och få bort spånet när marsvinet inte alls ville sitta still i mitt knä.
Easyströ är bra, mjukt och dammar minimalt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2025-02-08 14:27 av Fridaaaa
#4: Spån som fastnar är inte kul. En del har päls som verkligen drar åt sig allting.
#5: Och Easyströ fungerar utmärkt så länge som man inte har en hane som drar snoppen i spåret. Alla hanar gör lyckligtvis inte sånt, men en del gör.
#6: Då får jag prova mig fram och se vilket slags underlag kan vara bäst. Tack för tipsen.
#7: Ja, gör det. Det är så olika vad man tycker fungerar bäst, både för en själv och för marsvinen.
#6 Haft det det flertalet hanar, aldrig varit problem
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haft både fleece och spån som underlag, båda har sina fördelar. Spån hamnar lätt överallt (kläder, golvet) så om man vill undvika lite städning och att släpa hem spånbalar så är fleece ett alternativ. Då sopar man bara bort bajs lite snabbt varje dag och tvättar fleecen vid behov, ca en gång i veckan. Värt att tänka på är att marsvin älskar mysiga gömställen så oavsett om man har fleece eller spån som underlag vill de gärna ha stora högar av hö att dels äta såklart och även gömma sig i. :)
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat