Hur ofta ska det städas?
Funderar på att skaffa marsvin och undrar hur ofta buren lär städas? Hur mycket smutsar det ner på en dag? Tack på förhand!
——
Jag är tillbaks ✨
Jag städar hela buren en gång i veckan. Men marsvin bajsar väldigt mycket så man kan behöva städa bort bajs flera dagar i veckan.
Jag måste städa mina marsvinens bur varje dag för det blir annars smutsigt när de har gjort sina behov på natten och sen på dagen .
Jag städar hela buren två gånger i veckan, och handplockar bort alla pluttar de dagar jag inte städar.
Hur smutsigt blir det per dag då? Hur lång tid tar det att städa? 🫢
——
Jag är tillbaks ✨
#4: Tillräckligt smutsigt för att jag ska vilja plocka pluttar varenda dag.
Att plocka pluttarna tar kanske fem minuter. Den större städningen 15-20 minuter.
När jag hade marsvin brukade jag städa morgon och kväll för att ta bort kissklumpar och bajs. Marsvin bajsar MASSOR och är såvitt jag vet väldigt svåra/omöjliga att lära använda en toa/speciell hörna såsom man kan göra med kaniner. Det tog kanske 10 minuter per gång inklusive vattenbyte och då var buren 3 meter lång och ca 90 cm bred, med två marsvin som invånare.
I regel så blir en mindre bur äcklig snabbare, så har man en riktigt stor kan det räcka med en gång per dag för att hålla fräscht. Sedan så beror det också på materialet du använder i botten. Fleecefiltar tyckte jag blev jätteäckliga direkt medan vanligt kutterspån var mer okej.
#4: Det tar kanske 10min att städa buren för mig per dag. Ibland är det mer att städa ibland mindre. 😀Så det är olika . Det beror på hur mycket marsvinen har gjort av sina behov på natten.
#6: Jag kände igen detta att marsvin bajar mycket och har svårt att ha en toa hörna. Det är ofta utspritt i mina marsvins bur och de gör sina behov i hela buren.
- Redigerat 2025-02-12 16:39 av Sommaräng
#8: Det gör mina också. Precis överallt.
Tack för svar 🙂
——
Jag är tillbaks ✨
Jag använder hampaströ i en del av buren och badrumsmattor från IKEA i andra delen. Lätt att städa. Men ja de bajsar massor och överallt.
Marsvin gillar att kissa och bajsa i hörn så hörnen är bara att ta vid behov, sen städa hela buren typ en gång i veckan. Man kan sätta ut hörntoaletter i hörnen de gillar att kissa/bajsa i, så kan man bara ta ut toaletten och göra rent. Dom brukar inte bajsa och kissa precis lika mycket exakt över exakt hela buren utan det är mest i hörnen, därav är det lättare att städa det värsta så fort det behövs sen storstädar man en gång i veckan. Sen beror det på hur stor bur man har också. Har man fleece som underlag vilket jag hade en period så använde jag en liten sopborste och sopade bort allt bajs och sen tvättade fleecen nån gång i veckan. :)
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Vill man slippa hantera spån är fleece ett bra alternativ, som sagt bara att sopa bort bajs vilket går jättefort varje dag, sen tvätta fleecen vid behov då dom ändå kissar. Man kan sätta hörntoaletter med halm i hörnen och hoppas de använder de som kiss- och bajsplats.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat