Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettboende
Läst 183 ggr
Sommaräng
0

Vattenflaska till marsvin.

Ni som har vattenflaska till era marsvin hur ofta byter ni vattenflaska tills helt ny vattenflaska och hur gör ni rent den. ? Jag tycker ibland det är lite knepigt att göra rent dessa vatten flaskor.

• Redigerat 2025-02-13 11:29 av Ljungåsen
Ljungåsen
0

Jag använder flaskborste till själva flaskan, och tops till pipen. Byter flaska när den börjar läcka, eller är svår att få ordentligt ren.

Krullibull
1

Jag diskade endast flaskorna varje dag genom att skaka runt diskmedel, men hade kört flaskborste idag. Bytte dessutom vattnet i samband med städningen, så två gånger om dagen. Till pipen har jag använt både tops och miniversioner av flaskborstar och tycker att borstarna är bättre.

Jag behövde aldrig byta ut någon flaska så det hade jag bara gjort om de gick sönder eller blev äckliga.

Ljungåsen
0

#2: Tack för tipset på miniflaskborstar! Det visste jag inte ens att det fanns, men nu har jag beställt. Det ska bli mycket intressant att prova.

Sommaräng
0

#1: 👍🏻

Sommaräng
0

#2: Okej bra att veta om borstarna. Tack för tipset. 😀

Krullibull
0

#3 #5 Så kul att det kom till användning! Det var något jag fick av mamma när jag hade mina första marsvin, så jag visste inte heller innan det. Det var 2-pack med rejäla borstar med metallhandtag och allt.

Vilka beställde du, Ljungåsen?

Ljungåsen
0

#6: Det blev de här: https://inf.se/stdutrustning-rengring/135283-inf-set-med-13-flaskborstar-i-olika-storlekar-7314280416318.html

Nästan gratis ju, och jag tänkte att någon av de minsta borde fungera. Resten kan jag garanterat ha annan användning för.

Återigen, tack för tipset. Det ska definitivt bli intressant att prova.

Våra borstar har borst av 304 rostfritt stål och nylon. Nylonborsthuvudet är resistent mot höga temperaturer och syror, vilket säkerställer stabilitet, medan
Krullibull
2

#7 Det är samma typ som de jag fick, fast en annan färg! Då har du ett helt gäng till allt möjligt nu då :D

Vad kul att jag kunde hjälpa till! En av borstarna jag hade passade verkligen perfekt in i pipen och den storleken bör finnas i setet du köpt också. Mycket smidigt!

Ljungåsen
1

#8: Så bra! Jag kommer givetvis att tala om vad jag tycker sedan när jag har testat. Borstarna ska bara komma hit först.

Ljungåsen
1

Borstarna är här, och jag har testat. På det stora hela är jag nöjd. Det fungerade utmärkt att göra rent pipen från insidan, däremot så fungerade det inte från utsidan. Mina borstar har inte borst i toppen. Hade de haft det så hade de varit perfekta.

Sommaräng
0

#10: Vart köpte du borstarna ?

Ljungåsen
0

#11: Det blev de från inf som jag länkade till i #7.

Sommaräng
0

#12: Okej .

Krullibull
0

Vad var det som inte funkade med att göra rent ifrån utsidan? Är det kulan du vill komma åt? Jag körde alltid ifrån båda sidorna med diskmedel och brukade även kolla med tops i början för att se om det var rent, vilket det var.

Ljungåsen
1

#14: Eftersom det inte är borst i toppen på flaskborsten utan en liten kula, så når inte själva borstdelen in ordentligt i pipen, för kulan på borsten tar emot kulan i pipen.

Hopplöst dålig förklaring, hoppas du fattar.

Krullibull
2

#15 Den var bra nog! :D Kollade även på bilderna igen, så jag ser problemet. Tråkigt! Är det möjligt att klippa av toppen med en tång, en vanlig sax eller rentav böja av den med lite upprepningar? Om du inte vill att den är vass ifall den repar går det säkert att fila ner den.

De jag hade hade ju också en metalldel som stack ut, men den var i höjd med borsten eller åtminstone kortare, vill jag minnas. Jag har inget minne av att det skulle ta emot tillräckligt för att vara i vägen.

Ljungåsen
1

#16: Jag är nog mer inne på att se om jag hittar en annan typ av miniflaskborste, som har borst även i toppen. Det finns ju stora flaskborstar med sånt, så det borde finnas små också.

Det går absolut att klippa av kulan i toppen, men jag vill inte riskera att råka repa kulan i flaskan. Det känns som det kan bli en bakteriehärd då.

Krullibull
1

#17 Jag tänker att metall inte är ett poröst material, så såvida kulan är helt gjord i metall (vilket jag tror att den är) så borde det inte vara någon fara även med repor. Det skulle nog inte repa tillräckligt för att leda till obehag hos marsvinen heller.

Annars kanske piprensare funkar? De finns väl också i olika storlekar. De kanske luddar något dock?

Ljungåsen
0

#18: Tills jag har fått tag i ny borste blir det borste från ena hållet, och tops från det andra. Det känns bäst så, även om jag kan verka onödigt försiktig.

Sommaräng
1

#19: Det är bra att vara försiktigt ibland speciellt när det handlar om att göra rent vatten flaskor till marsvinen .

• Redigerat 2025-03-01 20:20 av Sommaräng
Krullibull
1

#19 Det tycker jag bara är klokt :) Hoppas att du hittar någon som fungerar bättre och kul att borsten iallafall gick att användas delvis! Det finns säkert massor i hemmet som de andra storlekarna kommer att komma till användning till också!