Blodblandat kiss, akut
Jag har flyttat ner marsvinen tillfälligt i mitt rum, jag ställde ner burarna och fixade en hage runt, så att dom får gå som dom vill. Lite senare öppnar jag dörren på glänt då jag vet att marsvinen gillar att sitta bakom den. på golvet ser jag en röd fläck, jag torkar upp den och letar efter vad som kan ha hänt. Vilma har blod i pälsen bak och runt könsöppningen. Jag vet inte vad det är, men hon verkar inte ha ont, hon äter och tjafsar med dom andra som vanligt.
Helena

Urinvägsinfektion? Pumbaa kissade blod, men han fick antibiotika mot det och han blev bra.
Urinvägsinfektion är också det första jag tänker på. Du bör låta en veterinär undersöka henne iaf.
Hanna
Jag kan inte heller säga annat än att det första jag tänker på är urinvägsinfektion. Men jag har inte varit med om att mina marsins kiss är rött annat än när de har ätit rödbetor. Jag tycker som Hanna, ta henne till veterinären.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det kan antingen vara urinvägsinfektion som de andra säger, då ska marsvinet behandlas med antibiotika.
Men det kan även vara en urinsten som passerat, då kan urinet bli blodblandat.
Är det en urinsten som passerat, så kommer hon inte att fortsätta kissa blod (bara om en ny sten skulle komma), det kommer hon däremot göra om det är en urinvägsinfektion.
#4 Men ska man inte behadla urinsten?
Mvh Felicia

Gör det inte ont på marsvinen när de kissar, om de har urinsten?
#5 Tror inte det finns så mycket att göra åt det, mer än att ge marsvinet en kalciumfattig kost. Men sen är det inte bra om marsvinet får för lite kalcium i heller.
#6 Jo, det gör ont. De piper när de kissar.
Men det gör de även vid urinvägsinfrktion, som även det gör väldigt ont.
Hon har ju inte ont :/
Helena
#8 Har du sett henne kissa mer? Alltså efter när det var blodigt.
#7 Okej.. Tack :) Min hona piper när hon kissar ibland.. Men hon kissar inte rött eller så.. Fast det kanske är när de andra är för nära..
Mvh Felicia
Jag bor inte hos mamma just nu, där marsvinen är då. Ska över dit strax och se hur det är med henne.
Helena
Mina marsvin kissar rött "blod" nu när de har fått granris och gått och nallat på julgranen under julen.. men det har ordnat upp sig nu.