Nya lagar om burstorlek
Det ser lovande ut för minimimått för marsvin som jag har erfarenhet av! Bifoga gärna även de nuvarande måtten så att det är lättillgängligt att jämföra och diskutera!

Jag tänker att det är trevligare med mer diskussionsunderlag direkt i tråden så att man slipper det. Det är mer involverande :) Är personligen inte ett fan av att navigera JBVs sida heller.
Men OJ! Det var mycket bedrövligare än jag mindes. Minimimåtten har aldrig varit något att hurra för, men jisses. Helt sjukt! Då är jag verkligen glad över att förslagen har kommit! Bättre extremt sent än aldrig!

#3 Nej dom burmåtten vi har nu är fruktansvärda. Men dom har ju tagit ett jättehopp till dessa.
Verkligen! Jag var till och med tvungen att läsa flera gånger för att jag blev så förvånad, haha! Är det regeringen som ska godkänna detta förslaget nu?

Allmänheten har till 9 april på sig att säga nåt. Sen träder det i kraft januari 2026. Jordbruksverket är det som tar beslutet antar jag.
- Redigerat 2025-03-12 16:00 av UlrikaD
Oj. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga om det här.
Det är visserligen glädjande att man ökar på minimimåtten, för de nuvarande är orimligt små - men spontant tycker jag att de föreslagna måtten är orimliga åt andra hållet.
Jag har en liten flock på fem marsvin, och de skulle alltså behöva ha minst fem kvadratmeter. Det har de definitivt inte idag, de har ungefär hälften av det.
I samma låda har de som mest varit sju stycken, och det var inga som helst problem. Snarare så verkar de trivas bättre om de är fler. De blir mer aktiva och mer sociala med varandra.
#6 Tack! Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Intressant att det här är så pang på, fast det kanske bara är jag som har missat nyheten som säkert inte är så ny.
#7 Intressanta tankar. Jag håller med om att det är svårt att veta vad man ska tänka om detta. Det blir snabbt ganska stort om man har en större flock, men å andra sidan tycker jag att det är en bra sak att planering krävs snarare än att man alltid kan klämma in någon liten bur någonstans och därmed prioritera sina egna behov istället för att börja i den andra änden. Det blir liksom ingen självklarhet att de får plats på ett för en själv bekvämt sätt på deras bekostnad.
Nu tänker jag inte på dig, utan på den som är i funderarstadiet. Mer planering och betänketid är alltid bra! Svårare är det med till exempel en igelkott som behöver riktigt stort. Tänk hur många fler som skulle ha om det bara var att ploppa ner dem i en liten bur?
Nu sprang jag på detta med att navigera JBV igen och kom inte fram till de exakta måtten, men jag vill minnas så stort som 20m2? Ta det med en nypa salt, ni som läser!

#8 Det kom faktiskt ganska pang på. Med en sista dag att ha åsikter den 9/4 och börjar gälla januari 2026.
Du har helt rätt. Igelkott 20kvm.🙂
Vad ungefär blir den nya minimum-burstorleken i praktiken, avseende längd x bredd i cm eller meter, om man har två, tre respektive fyra marsvin?

Jag läser det som om att man kan ha upp till 3 marsvin på 3 kvm. Alltså att buren aldrig får vara mindre än 3 kvm även om du bara har 2 marsvin. Så t.ex 3 meter på långsidan och 1 meter på kortsidan då ingen sida fick vara under 1 meter. Och minsta höjd 75 cm.
Och sen för varje ytterligare marsvin öka 1 kvm. Så 4 marsvin t.ex 4 meter på längden och 1 meter på kortsidan. Eller 2 meter x 2 meter. Det blir också 4 kvm. Och 5 marsvin 5 kvm osv.
#10: Jag tolkar det precis som #11.

#13: Milt uttryckt rörigt, ja.
Jag läste annanstans på nätet att Svenska marsvinsföreningen har vaknat till, och planerar att svara på förslaget. Förhoppningsvis leder det till justeringar.
Jag är absolut för krav på större yta än vad det är krav på idag, men tror inte alls på den orimliga ytan i nuvarande förslag.

#14 Folk har ju bett om större burkrav i åratal. Men man behöver ju inte sätta storlekar för djur som inte ens finns att köpa. Var nån som hade länkat ett terrarium för 15000 som var det största han hittat till ödla. Det skulle vara för litet.

Glöm mitt inlägg i #13. Det las ut så i en kaningrupp. Men det gällde djur som nu blir förbjudna. Äger man dom får man behålla dom.
#16: Det låter ju rimligt ändå.
Mina grabbars bur är 270x110cm, den är faktiskt onödigt stor. Jag har två marsvin i dagsläget, har tidigare haft större flockar på liknande mått där de trivts väldigt bra och alla har kunnat hålla sig undan varandra om de velat. Den buren blir alltså olaglig att ha några marsvin i öht, den blir snäppet för liten. Det är inte ett dugg rimligt. Mina grabbar har tidigare bott i billybokhylla som legat på rygg och det var egentligen helt ok för dem. Med de förslagna föreskrifterna skulle det i jbvs mening vara djurplågeri att ha dem i en bur med billymått. Det tror jag inte någon marsvinskunnig människa skulle hålla med om.
Har inte hunnit läsa igenom SLUs yttranden som jbv hänvisar till, men det känns ju spontant som de plockat fram extrema mått för att reta upp oss som har god djurhållning samt de som tycker nuvarande minimått är ok. Alternativt enbart lyssnat på lobbyister som faktiskt inte har sällskapsdjurs välfärd i åtanke. Väldigt få som håller på med berörda djur som hobby går orörda med dessa föreslagna föreskrifter.
Han/honom
#18: Mycket klokt formulerat! Tack.
Svenska marsvinsföreningen har gått ut med en anonym enkät om burmått. Jag tycker att alla som har marsvin ska passa på att gå in och tala om vad de tycker. Det har jag gjort.
#20 Jag vill fylla i den trots att det var längesen jag hade marsvin. Vet du för hur många marsvin de tänker på fråga 3? Jag antar 2 stycken.
#21: Jag tolkade det som för två marsvin i hela enkäten.
Hoppas verkligen det iallafall blir en bra bit större än det SMF själva rekommenderar. Sen fattar jag inte varför de skriver kubikmeter istället för kvadratmeter i enkäten, är det ingen som korrekturläser? Lite pinsamt om man vill bli tagen på allvar..
Han/honom
#23: Det håller jag med om. SMF:s rekommenderade mått är för små, och bristen på korrekturläsning är bara pinsam. Jag gissar att de haft bråttom.
Jag har en bur för 3 marsvin som är nästan 3 meter lång men inte 1 meter bred och jag tycker de verkar må bra trots att buren alltså är på tok för liten då den inte är 1 meter bred.
#20: Jag fyllde i nu. Var några år sedan jag hade marsvin men svarade hur jag hade det då.
Mvh
Mig
#22 Tack! Jag körde på det :)
Inte bara jag som reagerade på deras kubikmeter då. Nog för att det är logiskt eftersom höjden också är en faktor, men det är väl ingen som brukar säga annat än bredd gånger längd när man pratar bur. SMF krånglar till det.
Och jisses. Jag utgick ifrån min megabur som jag hade TVÅ marsvin i, med måtten 80 x 300 cm. Den hade inte varit laglig då. Helt makalöst. Aldrig att jag hade sagt "Jahopp, dags att utöka med 20 cm!"
Nu är inte jag längst i världen, men jag fick ändå stå på en pall för att nå att göra rent och ändå sträcka mig. Tänker de inte på att många nog har marsvinen på ett bord eller liknande och hur omöjligt/osäkert det blir om man ska hänga sig över för att rengöra eller plocka upp svin? Det är inte speciellt åtkomligt.
En mer normal storlek på bur jag hade samtidigt, också till 2 marsvin, var vad jag vill minnas 90 x 180 cm. Den var ju inte heller liten precis, utan ganska bra enligt mig själv. Hade bara hanar, men hade nog ploppat ner en till om det var honor och tyckt att det varit helt okej.
I denna enkäten fyllde jag i att jag helst såg att minimimåtten skulle vara minst 60 cm bred, minst 120 cm lång och minst 40 cm hög. Det är dumt att inte rasthagar och liknande räknas, för det gör ju stor skillnad med den faktorn inräknad i helheten. Marsvin som får vistas i stor rasthage dagligen är nog ganska nöjda med mindre än monstermått.
Jag började med en bur som var 50 x 100 cm och den blev jätteskitig direkt, så jag tycker absolut att mina mått är det absolut minsta att föredra men att större är bättre, precis som med akvarium. Megaburen och den vettigare storleken städade jag 2 gånger om dagen för att hålla den fräsch och trevlig. Det är lite omöjligt med små bajsmaskiner som marsvin är :D
#27: Jag har mina marsvin I bekväm arbetshöjd (så det är lätt att interagera med dem), och för att en bur ska bli praktisk att städa tycker jag maxdjupet är ungefär 80 cm. Djupare så räcker armarna inte riktigt till, och då har jag ändå ganska långa armar.
#28 Jag hade nästan alltid marsvinen ståendes på någonting, så det håller jag verkligen med om även om huvudanledningen var för att de skulle få utsikt eftersom de är så himla nyfikna.
Det var nästan så att jag började kravla runt i buren medan jag städade, men spån var det nog av ändå så jag var inte jättesugen :)
Hur ser det ens ut med större gallerburar numera? Jag vill minnas att den absoluta maxlängden i alla butiker var 160 cm.
Det känns som att de som vill ha vettiga burar och är intresserade av miljöberikning/kul inredning kör bokhyllebur utan galler och ofta med något plastglas eller plexiglas. Också något som känns totalt ogenomtänkt med dessa förslagen.
160-burarna var inte precis billiga (och detta MÅNGA, minst 10 år sen!) och jag tycker inte att ett burköp ska behöva kosta flera tusen även om jag anser att det är viktigt att djurköp inte ska vara för billigt eller okomplicerat. Inte för att de måtten ens skulle vara speciellt möjliga för en bur alls..
#29 För typ 10 år sedan körde jag på att slänga ihop ett gäng 110-120 bottnar och ha på golvet, det var nästan helt omöjligt att hitta några 160 burar secondhand och nypris var inte ett dugg hanterbart när man ändå behövde större till mer än 2 marsvin. Det var inte så snyggt men marsvinen tog sig fram utan problem så länge de var friska, pigga och krya.
Då fanns inte alla dessa utbyggbara hagar på marknaden som finns nu. Man fick beställa från UK/USA och det var inte billigt det heller. Men nu finns de ju nästan överallt tycker jag och det är skitbra, använder själv sådana som permanent bostad till mina. Dyra är de inte heller!
Han/honom
Finns förövrigt gallerburar som är typ 200cm långa nu, men de är dyra och jag ser dem aldrig secondhand heller, iallafall inte i Västra Götaland.
Han/honom
#30 Jag förstår dig! De på 160 cm kostade väl en 1500 kr iallafall. Mycket peng för en yngre person, även om föräldrarna har huvudansvaret. Min megabur var tvådelad för att det var ganska så omöjligt med tillräcklig stadga och hanterbarhet annars.
Namnet kan jag inte komma på nu, men är det de gallerhagarna/burarna med svart galler som går att kombinera på en massa olika sätt?
Oj! 200 cm var riktigt stort för en gallerbur, men ja, de kan knappast vara billiga. Intressant att veta hur det ser ut nu! Tack!
#32: Jag tror du tänker på c&c-burar.
https://candcguineapigcages.co.uk/product-category/standard-cages/
#32 Kollade lite snabbt vad 200cm burarna kostar, verkar ligga på nästan 3k 😲 Men tur att de finns iallafall för de som behöver gallerburar.
Ja precis, det är de gallerhagarna jag pratar om. Förr var det bara c&c hagarna som Ljungåsen länkar till som fanns på marknaden. Plus nån trådhylla på clas ohlson som var utformad på samma sätt så den var också poppis här. Nu kommer hagarna i lite olika utföranden från olika märken, bland annat från trixie. En del har bottnar också men jag kör på vaxduk av ren vana.
Han/honom
Jordbruksverket beslutade i dag att dra tillbaka förslaget om nya regler för djur som hålls för sällskap och hobby. Myndigheten gör nu ett omtag och kommer att öppna för ännu mer samråd och dialog med berörda organisationer och föreningar innan ett nytt förslag presenteras.
Jag måste säga att jag är väldigt glad över att de drar tillbaka sitt orealistiska förslag.
Bra
#33 Det är precis de jag tänkte på! Tack!
#34 Ja jisses. Det är för mycket för en bur, även om man visserligen kan ha den en livstid om den tas omhand. Jag tycker att man får räkna med en 2000 kr för en nystart med marsvin för ALLT, både mat, strö, inredning, djur ifrån uppfödare och bur. Tillgängligt, men inte för tillgängligt för att undvika slit och släng, tänker jag :) Tack!
#35 Jättebra och inte förvånande att förslaget drogs tillbaka. Jag har lite tankar. Hoppas att formateringen inte blir knasig.
"- Syftet med remissen var just att få in synpunkter brett. Men reaktionerna blev mycket större än vi förväntade oss, och förslaget har också skapat oro och ilska. Det ger inga bra förutsättningar att komma vidare." - Det låter som vad vi trodde, att de verkligen tog i för reaktionens skull. Om de genuint inte var beredda på reaktionerna skulle jag tycka var märkligt. Och vadå inga bra förutsättningar för att komma vidare? Det är väl exakt detta som behövs.
"- Vårt mål är att ta fram föreskrifter som är bra för både människor och djur. Tyvärr ser vi utifrån reaktionerna att det finns många missförstånd kring förslaget(…)" - Missförstånd? Det är väl så svart på vitt det kan bli med exakta mått? Om de inte menade vad de lade fram ligger problemet hos dem. Vi har alla bara reagerat på det vi har presenterats, extrema mått.
Nä, de hanterar verkligen inte detta något vidare, varken vad gäller det blixtsnabba försöket till lagändring, hur det lades fram, vad som lades fram eller hur de tog den tydligen överraskande kritiken.
Jag förstår om de är oroliga för att få samma kritik som SKK från rasklubbar för de helt oförsvarligt dysfunktionella plattnosade hundraserna, men tror ändå att de hade kommit längre om de hade sänkt måtten lite (även om de var överdrivna) och varit tydliga med att de bara kollar läget lite. Det ligger naturligt mycket tryck i förslag till lagändring.
Det är DE som har skapat denna friktionen som säkerligen har lämnat avsmak i många munnar, genom att slänga fram de här extremförslagen utan att samtidigt påvisa en öppenhet för åsikter. Samtidigt hoppas jag att folk kan förbise detta så att avsmaken inte blir liggandes, för DET skulle innebära ett verkligt problem för förändring.
Tidningen Syre har publicerat en debattartikel om omgivningens reaktioner på de föreslagna stora måtten. Jag kan inte precis påstå att jag är förtjust i svenska marsvinsföreningens argumentation om att det strider mot barnkonventionen om barn inte kan ha marsvin hemma. Alltså, har vi inte kommit längre?
https://tidningensyre.se/2025/05-maj-2025/camilla-bjorkbom-ar-djurvanner-marsvinens-varsta-fiender/
Min uppfattning är att det marsvin har lidit av i alla tider är att de betraktats som barndjur. Lätta, behändiga, och inget märkvärdigt, när de i själva verket är ganska komplicerade, exotiska djur, som ställer stora krav på både kost och utrymme.
Gud vilken korkad och provocerande ton i den debattartikeln. En sådan attityd kommer bara att bidra till större klyftor mellan "sidorna", mindre kommunikation och mer motstånd. Helt kontraproduktivt för djurens bästa, alltså. Vi har sett hur den attityden förgiftat klimatet i andra samhällsfrågor.
Vi alla är nog överens om att de nuvarande minimimåtten är förskräckliga och att lagen ska se till djurens bästa och inte heller vara barnleksaker. De som faktiskt bryr sig ser även till att det faktiskt är rimliga mått på burarna samt kompletterar med social kontakt, aktivering och miljöberikning.
En mindre men rimlig burstorlek i kombination med stimulans måste väl ändå vara bättre än en gigantisk bur med ingen/låg stimulans. Är det bättre med ett gäng rädda och otama marsvin som inte hanteras och är se men inte röra, men har ett helt rum? Är det finare då?
Jämför med en trevligt inredd 1:a på 35 kvadrat i jämförelse med en 3:a på 90 kvadrat med ett fåtal möbler. Jag själv flyttade till just en 1:a ifrån en stor 2:a för att det bara var stora tomma ytor ändå.
Jag vill gärna tro att marsvinen håller med. Mina två i sin 300 x 80 cm bur brukade använda 1/3-2/3 av sin bur åt gången mellan förändringarna i inredningen, så jag vill gärna tro att de hade varit nöjda med mindre också.
Däremot så undrar jag över hur väl "ett vetenskapligt grundat förslag på nya regler" egentligen stämmer. Om detta fanns borde Jordbruksverket ha haft med den informationen i en detaljerad version av förslaget.
Jag ser heller inte varför de inte skulle stå på sig om de nu faktiskt hade så tunga bevis för att djuren skulle må bäst av detta. Många är nog villiga att ändra sig om de blir presenterade med fakta.
Very fishy.
Om vi går tillbaka till barn och marsvin så är burstorleken inte det mest avgörande. Föräldrarna och attityden är. Tänk vilket missat tillfälle att uppmuntra barnens nyfikenhet och intresse för djur för att man bor för litet.
Nä, då ser jag hellre att barnen får ha sina marsvin i en 180-bur och älska dem massor och lära sig lika mycket under ansvarsfulla och engagerade föräldrars uppsikt istället för att någon med plats vill ha leksaker till barnen som sen tröttnar och låter dem sitta där i sitt enorma rum.
#39: Jag är glad att jag inte är ensam om att tycka att det var en bedrövlig debattartikel. Möjligen för att den svarar på ungefär lika bedrövliga påståenden från intresseföreningarna.
Håller med om resten du skriver också.