Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 620 ggr
Underbarastebaby
0

Tips & råd till nybliven marsvinsägare!

Hejsan, jag har en kompis som prcis skaffat marsvin! Jag har själv haft två st innan. Jag vet väldit mkt om dom men hon ska snart bli medlem här och jag undrar om det är ngt EXTRA viktigt man bör tänka på. Hennes marsvin heter Rufus och det är en liten kille på 8 veckor.

Ändrade rubriken och flyttade inlägget! /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

[PixelMollan]
0

Något extra viktigt är att Rufus får en kompis så snabbt som möjligt.

[jejjas]
0

Marsvin ska vara minst två då dom är flock djur, så det hon ska göra är att skaffa en kompis till han..

[starlights]
0

Att skaffa en kompis till den, marsvin ska alltid bo minst 2, om  inte marsvinet är ovanligt aggresivitet eller har en smittsam sjukdom.

Man ska tänka på att marsvinen ska ha c-vitamin rika grönsaker varje dag, som vitkål, paprika, persilja, grönkål, broccoli.

Hö ska finnas dygnet runt till marsvinen.

Marsvinen ska ha tillgång till ett hus/skydd alltid, då de är bytesdjur.

Det var vad jag kom på nu……=)

FeliciaS
0

Starlights skrev bra punkter, saker som är ett måste. Har inget annat att tillägga än att du kan läsa igen artiklarna som finns här.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Underbarastebaby
0

ok, eftersom jag inte bestämmer över min kompis föräldrar men hon får inte lov att skaffa två

[PixelMollan]
0

Då kanske hon ska sälja marsvinet o köpa en guldhamster som måste vara en och en..?

FeliciaS
0

#5 Då bryter hon mot lagen och det är dessutom väldigt elakt mot marsvinet att få vara ensam. Håller med PixelMollan!

Mvh Felicia

[PixelMollan]
0

Guldhamstrar är minst lika trevliga och roliga djur. Jag har både marsvin och guldhamstrar så jag vet va jag snackar om :)

Underbarastebaby
0

finns det en lag som säger att man måste ha tvÅ??

Tezza
0

#9 japp:)

FeliciaS
0

#9 Japp, så är det.. ;) Det är jättebra mot marsvinen, det är inte snällt att ha de ensamma.

Mvh Felicia

Underbarastebaby
0

ok, jag ska genast säga det till henne

parsley
0

Säg till föräldrarna att marsvin måste vara två och två och det absolut inte är mer besvär med två marsvin än ett.

FeliciaS
0

Nej, det är verkligen inte mer besvär med 2 st istället för 1 vilket är bra :) Har man bara ett marsvin måste man ju typ vara med marsvinet nästan hela tiden, vilket inte går om man sover, är i skolan/på jobbet, hos kompisar osv… Då blir det stackars marsvinet helt ensamt utan någon att prata eller umgås med.

Mvh Felicia

Underbarastebaby
0

ok, ja jag hade marsvin innan dom var två