Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntbeteende
Läst 82 ggr
_Mino_
2

Marsvin som sörjer

Igår fick jag samtal av min mamma, ett av marsvinen har gått bort (mina marsvin bor hos henne av anledningar) dom var en flock på 4 som bott ihop i år, dom 3 sörjer, nästan inget ljud när mamma kom med mat, dom gick tillochmed fram till henne, något dom aldrig brukar, dom äter fortfarande men mitt hjärta brister, hur länge kan dom sörja? Kan man göra något? Jag ska dit nästa vecka av andra skäl egentligen men ska ta extra tid med dom

Ljungåsen
2

Det akuta sörjandet brukar gå över på ett par dagar. Min erfarenhet är att ju större flock man har, desto mindre påverkade blir de kvarvarande när en "försvinner".

Om du planerar att fortsätta ha marsvin så tycker jag att du ska skaffa ett par nya kompisar. Det kommer pigga upp de kvarvarande. Och har du bara honor så kan en kastrerad hane göra underverk för flockdynamiken.

_Mino_
1

#1: Trodde jag hade svarat men måste missat.
Dom hade en kastrerad hane men dessvärre var den nu hans tur att lämna oss, mamma gick in till dom igår och han kunde inte använda bakbenen, han satt bara kvar på samma plats i sitt egna urin och hade tydligt ont, han fick smärtstillande och mamma flyttade honom emellanåt så han inte satt på samma plats, idag fick han somna in hos veterinären i mammas famn, han blev hela 7 år.
Nu är vi båda överens om att dom 2 sista behöver en ny vän så vi ska fixa det

Ljungåsen
0

#2: Stackars liten. Det är alltid lika hemskt när de måste lämna en, men sju år är en aktningsvärd ålder.

Låter bra att ni planerar att "fylla på" flocken. Min erfarenhet är att det optimala brukar vara en kastrerad hane och 4-6 honor. De trivs bättre om de är fler.

_Mino_
1

#3: jo han var ju inte ung men gör lika ont ändå, han levde ett underbart liv med sina flickor
Planen är definitivt en ny kastrerad hane iallafall men mer desto bättre, dom 2 som är kvar är väldigt tysta men äter iallafall helt normalt

Ljungåsen
0

#4: Nej precis, inte sjutton blir det lättare att förlora någon bara för att hen är gammal!

Det låter som om du har en bra plan framåt. Först ny kastrat, och sen kanske några flickor till.