Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 255 ggr
AnnaiArvika
0

Ung hona dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er,
Vi hämtade två marsvinshonor 17 feb, de var födda 6 jan och 19 jan. Nu tror vi att den äldre av dem hann bli gravid innan vi hämtade dem. Vad tror ni?

• Redigerat 2025-04-05 09:42 av Ljungåsen
[GTBLovesAnimals]
0

Känner ni sparkar eller små hjärtslag?

AnnaiArvika
0

#1: Ja, magen känns stor och vi tycker att vi har sett att det rört sig, kanske sparkar.

Ljungåsen
1

#0: Stackars liten. Hon är alldeles för ung för att få ungar.

Det kan vara klokt att läsa på om vanliga komplikationer. Se länk nedan.
https://www.svenskamarsvinsforeningen.se/marsvin-info/sjukdomar/draktighets-och-forlossningsproblem-hos-marsvin/

Det är också klokt att ta reda på var du har närmaste dygnetruntöppna djursjukhus med marsvinskompetens, ifall det blir problem.

[GTBLovesAnimals]
0

Åh nej hoppas det går bra håll oss uppdaterade

AnnaiArvika
4

#3: Ja hon är alldeles för liten. Vi var inte beredda på detta. Men vi ska göra allt vi kan för att hjälpa henne! ❤️

Ljungåsen
0

#5: Såklart ni inte var beredda på det!

Tyvärr är det inte ovanligt att sånt händer med marsvin som är uppfödda under "dåliga" förhållanden.

AnnaiArvika
0

#6: Jag har skrivit till kvinnan vi köpte dem av att detta har hänt, och att hon måste vara mer noga i fortsättningen med att skilja honor och hanar åt tidigare. Verkade inte bry sig nämnvärt… 😣

Ljungåsen
1

#7: Som sagt, dålig uppfödning. Nu har du i alla fall lärt dig vilken sorts ställen du inte ska köpa ifrån i framtiden.

AnnaiArvika
1

#8: Igår kväll föddes två ungar! 🩷 Vi lyckades missa det, men hon fixade allt själv! Alla verkar må bra och Hedvig är en jätteduktig mamma 🩷

[GTBLovesAnimals]
0

Wow ok vad bra då att allt gick bra

Ljungåsen
2

#9: Så skönt att allt gick bra. Det är inte självklart.

Har du lyckats könsbestämma ungarna? Det är viktigt att hanungar inte får gå kvar för länge med sin mamma, för då är hon snart dräktig igen.

Ljungåsen
0

I bifogad länk finns instruktioner för könsbestämning, och en hel del bilder, även på små ungar.
https://www.theguineapigforum.co.uk/threads/illustrated-sexing-guide.156292/

This guide looks at: 1 When, where and how to check the sex to come to a 100% definitive identification 2 How to sex babies after birth and at separation...
AnnaiArvika
0

#12: Tack för länken! Ja vi har tittat flera gånger, vi tror att det är en kille och en tjej. Vi kollar typ dagligen, så vi kommer nog att vara säkra när det är dax för separation.

Vilket är bäst, dela av buren (2×8 C&C bur + loft) eller att ha en separat bur bredvid? Gör ont i hjärtat att den lille hanen måste vara själv innan vi hittar ett nytt hem 😥

Ljungåsen
1

#13: Å så jobbigt att det verkar vara en liten kille. Det är ju det som är mest krångligt.

Spontant så skulle jag försöka låna in en vuxen killkompis, som han kan bo med. Det är inte alls bra att hålla honom ensam (och faktiskt inte lagligt heller). Och ja, han räknas som ensam även om han bor i en avdelad del av buren.

AnnaiArvika
0

#14: Ja, jag funderar mycket på hur vi ska lösa detta. 🤔 Får försöka ordna en låne-kille… Går det ens att ha bur i samma rum som tjejerna då?

Jag vet ju att ungar ska vara hos mamman i minst 5 veckor, men eftersom man måste separera hanarna innan det, så blir det ju som om de redan lämnat hemmet? Blir inte riktigt klok på detta.. 🙈😅

Ljungåsen
2

#15: Jag skulle ha hanarna i annat rum än honorna, för att minska risken för tjafs, även om jag inte tror att den risken är så stor i början när lillen är liten.

Det brukar inte vara några som helst problem att sätta ihop en hanbebis (max sex veckor) med en ordentligt vuxen hane (ca 2 år), och sen i takt med att lillen växer så har han redan lärt sig att det inte är han som bestämmer. Rent generellt blir det mycket mer tjafs mellan jämngamla (unga) hanar.

Äppelsnäckan
1

Hur har det gått med marsvinen? :)

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat