Husvagn med marsvin
Hejsan!
Vi har 2 marsvin på drygt 2 år som möjligtsvis kommer att behöva följa med på husvagnssemester någon gång i sommar. Är det någon som har erfarenhet av att campa med marsvin eller andra smådjur? Skulle de kunna bo i förtältet eller kommer det att bli för hastiga temperaturskillnader? Isåfall kommer de att få bo i varsin bur som köps i butik då de inte trivs med att bo tillsammans (de kommer självklart att ha möjlighet till att se varandra då det är så de bor idag).
Behöver alla tips och råd!🫶🏻
Marsvin måste bo med artfrände så det måste ändras på
Vissa klarar förändringen, vissa inte. Gäller att kunna hålla lugnt, svalt och bra yta
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Marsvin mår inte bra av hastiga temperaturskillnader, och de är också känsliga för drag. Spontant tror jag att det är svårt att få till en vettig miljö i ett förtält, och att marsvinen skulle må bättre av att vara på pensionat eller ha marsvinsvakt under tiden ni semestrar.
Det som är mer oroande är att du håller två marsvin ensamma (ja, de räknas som ensamma om de inte har en kompis de kan umgås med i samma bur). Det är ett brott mot djurskyddslagen, som mycket tydligt säger att marsvin ska hållas i par eller i grupp. Om det är omöjligt att hålla marsvinen tillsammans så behöver de få varsin, ny kompis att dela bur med.
Nu gissar jag bara att det är pojkar (för det brukar vara de som bråkar isär sig under puberteten), och då rekommenderar jag att du låter kastrera dem båda två, och sedan ger dem varsin flickvän.
Låter krångligt att ta med två varsina burar i vettig storlek för dom båda, kan även bli rätt varmt i ett förtält tänker jag. Nu vill jag inte göra skamlös reklam eller så men behöver ni marsvinsvakt i sommar så släng iväg ett PM, jag har möjlighet att ta emot ett begränsat antal marsvin på inackordering under sommaren. Finns i Eskilstuna, precis vid E20 :) Finns mer info i länken i min signatur.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat