Nu har mina smågrisar kommit:)
Ja nu har de kommit. Jag hämtade dem i går och sen reste vi hem, ca 45 mil och allt gick bra. De är tre hanar som alla är ca 3,5 år men inte bröder. Men de har alltid bott tillsammans vad jag förstått. Det är två stycken av rasen Self och en Nonself. De som hade dem tidigare tröttnade på dem och annonserade ut dem som bortskänkes:(
De är tre väldigt pratglada och aktiva herrar och samtidigt väldigt coola. Fort vi kom hem började de käka och de tyckte det var helt ok att jag klappade dem på huvudet men inte på rumpan då skuttade de i väg och protesterade :P I dag har jag hållt i dem och gosat lite med var och en och även det var helt ok tyckte de. De har kommit tillrätta mycket snabbare än vad jag trodde, skönt.
Nu har jag lite frågor oxå då det var väldigt länge sen jag hade marsvin, å mer kommer säkert så småning om.
Nonselfen är mycket mindre än de andra två och nu när jag höll i han så kände jag tydligt revbenen. Är den rasen ofta mindre? Vad ska jag göra för att få upp han i vikt? Jag gissar att revbenen ineta ska kännas så tydligt? Men han äter mest hela tiden å verkar lika pigg som de andra två.
Jag ska försöka ta några bilder på var och en å lägga in sen så att ni får se, jag ska oxå väga dem. Det blir i kväll eller i morgon.
Jag skulle vela att de hade lite grenar att gnaga på men nu är ju allt fryset, kan man ge det ändå?
De är vana att äta Carrier pellet och jag fick med en halv säck. Är det fodret ok eller ska jag byta? Den huvudsakliga delen av maten består så klart av hö å sen ska de så klart få grönsaker å frukt.
Hur mycket frukt å grönskaer kan man ge dem? Nu har de fått delat på en morot för jag var lite rädd att de skulle bli dålig i magen å jag vet inte hur pass van de är vid olika grönsaker. Men den där moroten räckte i typ 5 sekunder :)
Jätte tacksam för hjälp med svar på mina frågor och som sagt fler kommer nog :D

Vad roligt med tre nya killar :)
Roligt med marsvin! ^^,
Marsvin har olika storlek och kroppsform. Din pojke behöver inte vara för liten… Fast du skriver ju att man känner revbenen. Gör man det tydligt behöver han öka i vikt men annars så ska man känna de om man känner efter noga, annars är de väldigt feta. Jämför med de andra två.
Du kan ta grenar från fruktträd, det är bäst. Låt grenarna ligga inne och tina så att de är rumstempererade, sedan kan du ge de :)
Jag tycker inte att du ska låta de äta den pelletsen. Köp Oxbow Cavy Cuisine (helt klart bäst) om det finns nära dig, annars Lottie havre & vetekli som finns på Granngården/Lantmännen. Vänj de ganska försiktigt vid foderbytet, inte slänga ut allt gammalt och fylla en skål med nytt. Köp även havre och kornkross och blanda med 1 msk Cavy Cuisine/marsvin och dag. Alltså 3 msk pellets per dag för dina marsivn. Havre och kornkross kan de ha fri tillgång på om de inte ökar mycket i vikt, ta bort havren då.
De ska få ganska mycket grönsaker och med c-vitamin i. De blir inte dåliga i magen av det så lätt. Bara om man ger för mycket av en ny grönsak. Ge ca 80g av broccoli, kål, morot, rotselleri, persiljerot, palsternacka. Ge ca 40-50g persilja, ½ gul paprika och ½ äpple. Inte mer vid ett mattillfälle. De ska ha mat 2 ggr/dag, på morgonen och vid 7-8-tiden på kvällen är bäst. Bra mat. ex. är t.ex. morot, persilja på morgonen och broccoli och äpple på kvällen… (inte varje dag dock) Läs artikeln "Handla rätt till marsvinen"
Lycka till!
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Som #2 skriver så är Oxbow Cavy Cuisine eller Lottie havre & vetekli bättre pellets än carrier, men jag tycker inte du ska behöva slänga säcken!
Jag använde carrier innan jag började med Lottie, och har inget negativt att säga om det.
Så jag tycker du kan köpa oxbow/lottie och blanda ut carriern med det till säcken är slut och ge sedan bara oxbow/lottie=)

Nu är de vägda:)
Sven (nonself) 935g
Hugo (self) 1268g
Bruno (self) 1236g
Verkar det normalt?
#4 Ja, det låter bra :)
Mvh Felicia

#5 Så bra:) Ja de verkar oxå pigga å glada å hungrigare än vad jag någonsin kunnat drömma om. Dom kommer nog äta mig ur huset
#6 Haha *ler*
Mvh Felicia
Grattis! Kul med marsvin! Och tummen upp till dig som tog hand om dem som ägarna "tröttnat på"!

#8 Tack!:)
självklart ska du ha hö till dem också som ska serveras på marken i buren inte i hö häck då kan dem bryta benen av sig, komi håg att höet ska utge80% av ett marsvins kost.:) och saltstenen ska du slänga, den kan göra så att dem får urinsten.
lycka till med små grisarna, bilder? namn? *nyfiken i en strut*

#10 Hö har de fri tillgång till och ingen höhäck här inte:) Å ingen saltsten heller:)
Bilder kommer:)
Jag tycker du har fått så mycket svar så jag lägger inte ner tid på att upprepa och slita ut tengentbordet mera ^^
Även jag väntar på bilder :)
Hanna

som jag sagt innan Tezza, toppen att du ställer upp för marsvin Också. inte bara hittisar… *cats* :-)
jag har ju sett dom , du visade ju en bild.
dom är hur söta som helst ! :d

#15 Har du någon stamtavla på Bruno?=P

#17 Ja det har jag på alla å de är från Mumindalen, vill du ha mer utförligt på Bruno?
#19 Det behövs inte, men om du orkar/vill så kan du göra det=P Tänkte att det hade varit roligt och se om han var släckt med någon av mina bara^^
Jag har en Mumindalen bakom en av mina honor, Mumindalens Humle=P Han kanske du också har i Brunos stamtavla?

#20 Ja det har jag, det är Brunos Mormorsfar:)

#22 pappa är Notre dames Draonair å farfar Duettens Yager å farmor sch duettens Rosmarin. Å sen är det massvis med Duettens:)
#14, #15 & #16 - Vilka snygga killar :)
Hanna
Notre Dames har jag inget av hos mina marsvin, mer än Notre Dames Fizz.
Men massor av Duettens har jag=P Men inte Yager eller Rosmarin=(
Vad är där mer för Duettens?=P

#25 Duettens Yager, Rosmarin, Surprise, Örjan, Ixor :) Sen är det Mumindalens å farfarsfar är Ärtans hamborghini å farmorsmor är Riddarens kryddnejlika

#24 ja visst är de å riktigt goa oxå;)
Jo en fråga oxå: Körteln på rumpan är alldeles kladdiga å luktar illa på alla 3. Är det diskmedel å svamp som gäller då eller? Hur ofta brukar ni får göra rent där bak?
Suprise har jag bakom Jack och hans dotter Naomi då också så klart=P Sen ligger Suprise bakom min crested hona Katie också=)
Ixor ligger bakom Olga och hanen Vile som jag har hemma nu för parning med Naomi=P
Ixor finns även väldigt långt bakom Jack och Naomi=P
Så lite släckt var Bruno med mina^^

#28 ja lite släkt var de allt, kul:) Jag gillar verkligen golden färgen. En fråga till dig, vad står de.golden för? Alltså efter Färg på stamtavlan står det de.golden. Eller rättare sagt vad står de. för? Jag förstår ju vad golden är:) Oj vad surrigt det blev:S
De. står för Dark eyed=P Alltså att han har mörka ögon=)
Skulle han haft röda ögon hade det stått Pe. som betyder Pink eyed=P

#30 jaha ok. Tack!

Nån som kan svar på min fråga i #27 oxå;)
Man kan gnubba med en svamp och diskmedel=) Men jag brukar använda mig av en uppanvänd gammal tandborste istället för svamp=P
Men det är ju upp till var och en vad man tycker är bäst^^
Ett tips är att ta bort det alldra värsta först med fingrarna, om det är en riktig klump.
Jag gör det inte så jätte ofta, innan utställningar, när pälsen där bak börjar bli fet eller när där sitter en rättså stor klump gegga=P

Vilka sötnosar !

#33 Tack. Då ska jag köpa en tandborste å testa med det, lät enklare faktiskt. Få se om de kan vara lite stilla då:)
#35 Jag vet inte om det är så bra att använda en helt ny tandborste=/ För de är ju oftast väldigt hårda innan man borstat upp dem lite.
Du kanske kan köpa en ny till dig själv och ta den gamla till marsvinen?=P

#35 ja kanske det, fast jag använder eltandborste:D(haha) Men det finns ju extra mjuka barntandborstar, de kanske funkar, annars får jag väll mjuka upp den yttligare;)
#37 Haha, nä eltandborste är nog inte att rekomendera=P

Så fina dom är :)
Åh så fina! :)
Mvh Felicia

vartifrån kmr Hugo?!!!! :o)
#38 var exakt sitter körteln på rumpan? har inte riktigt fått klarhet i det :S ;)
tvättar man den både på korthåriga och långhåriga marsvin?
blir den lika kladdig på långåriga?
#42 - Den sitter precis i rumpan. Om du tittar lite och känner med fingret borde du hitta den, som en liten grop eller mindre hårig fläck… Jag har inga andra tips ^^'
Hur kladdiga dom blir varierar från marsvin till marsvin. Men om dom är kladdiga så spelar det ingen roll om dom är korthåriga eller långhåriga :)
Hanna
#42 Den sitter typ där marsvinets svans skulle suttit ifall dom haft en.

#41 Alla kommer från Mumindalens:)