det var det det...
Jag köpte mig ju två marsvin en vecka innan jul. Jätte trevliga svintoliknande saker med öronskabb och övervuxna klor mm. Nu har jag fått bort skabben och klorna börjar se ut som klor
.
Så iförrgår fattade jag äntligen vad min "förkylning" var för något…jag är allergisk mot marsvinen.
Så fort jag vart av med dem ur huset , så började halsen bli bättre och den ständigt täppta näsan började släppa, alltså de symptomen på att svinen var borta, kom på bara en timme, det var underbart att känna hur jag kunde andas igen.
Jag har kollat upp marsvin och allergi på nätet och det visade sig att marsvin är den mest allergiframkallande gnagaren (och kanin). Jag har aldrig reagerat mot andra djur, inte ens kanin, men marsvinen tål jag inte
. Får se vad jag gör med svinen, de är 3,5 år och det kryllar inte av folk som vill ha marsvin, fast de kommer från uppfödare ursprungligen.

För många allergiker funkar det bra att ha djur med medicinering, något att kolla upp kanske?
#1 hmm, nä det kommer nog inte bli så. Jag kan tänka mig att om någon medicinerar mot allergi så gör man det vid tillfälliga saker.
Men har svårt att tro att det leder till något hälsosamt att ständigt medicinera mot något. Det bör bli en belastning för kroppen. Kan tillägga att jag har hundar, katter, kanin ,höns och 5 hästar och är inte allergisk mot dem, så att enbart medicinera mot marsvinsallergi verkar som en avlägsen lösning.
Men tack för förslaget, jag kan ju ta medicin innan en husdjursmässa ex…
jag mådde verkligen som värst, efter mässan nyss i Sollentuna 

Vad tråkigt :/

Vad jobbigt att bli allergisk :/

Vad tråkigt! Vet inte vad jag skulle göra om jag blev allergisk, kan ju inte leva utan min lilla gris :-)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#2 Nej många medicinerar för att kunna leva med djuren. Jag har tex en kompis som tar medicin varje dag för att kunna ha katter och enligt läkaren så ska det var helt ok. Sen beror det ju på hur mycket allergisk man är. Vet ej vilken medicin det är, men går säker att ta reda på:) Vart har du marsvinen? Jag tänkte att många klarar sig om de inte har marsvinen i sorummet och byter kläder å tvättar sig efter det att man hållit på med dem, å torkar golven ofta i stället för dammsugning……
Men jag förstår dig och tycker synd om dig som måste hitta nya hem till dina marsvin.

ojsan ja det är jobbigt när det händer. jag hoppas det ordnar sig ändå för er. ;))

Jag tar nässpray varje dag för jag e så täppt i näsan jämt. Tror att de e på grund av att jag har två marsvin och två guldhamstrar i mitt sovrum.. Men jag struntar i det, tar bara nässprayen så jag kan andas genom näsan så funkar det. Egentligen vet jag inte varför jag blir så genomtäppt i näsan men jag gissar på att de e marsvinen.
vart e marsvinen nu? har du satt ut nån annons på dom eller ska du typ, sälja dom till nån du känner?
kan ju själv inte ta dom heller då jag har hanar. synd :(
men du kan ju alltid prova att sätta ut en annons här på mif.
hoppas iaf att du hittar ett bra hem till dom så dom inte kommer till nån som vanvårdar dom igen :(
Fy vad tråkigt :( Vet inte riktigt vad jag ska säga. Men det finns ingen chans att det blir bättre om du flyttar dom till annat rum eller så?
Hanna
Jobbigt, har hänt samma sak för mig men med kaniner.
Har alltid haft kaniner sen jag avr kanske 6år. Men det har alltid vart utekaniner.
När jag tog en åktur med några av kaninerna i bilen för att låna fotostudio så kände jag efter 2 timmar att jag fick svårt att andas och ögonen blev röda svullna och kliade.
Men för mig går de ju bra att ha dem ute och de är ju inget alternativ för marsvin på vinterhalvåret tyvärr :(
Jag tror inte heller det är bra att medicinera hela tiden bara för att man ska kunna ha kvar djuren. Det är nog bättre om du försöker hitta ett bra hem åt dem ist :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har flyttat dem till min sons rum som är på övervåningen, men saken är den att vi bor i ett hus på 43 kvm och en liten inredd vind ,vilket är ungarnas rum, så hur jag än gör är jag inte tillräckligt långt ifrån dem. Visst det känns bättre nu, men jag kan alltså inte gå upp till mina barns rum, det brukar vara en nödvändighet för föräldrar att kolla läget i ungarnas rum
Kan tillägga att marsvinen var i min andra sons rum först och ändå kände jag av dem, nu är de längst in och högst upp i huset.
Jag har ringt runt och hittat en bekant som vill ha dem, men då kommer de vara i stallet och där har hon haft sina andra marsvin, hon har sina kaniner där. Jag som trodde att marsvin inte tål kyla
, men jag vet ju inte hur mycket hon kommer göra med dem, klippa klor och så, det känns så dumt allt, jag som tycker om de små krabaterna, de som hade blivit så fina…
Vi får se, de kommer flytta i helgen iallafall…

Du kan inte låta marsvinen flytta ut i ett stall, speciellt inte på vintern. Marsvin ska ju inte bo ute på vintern iaf men om de har vant sig från hösten att vara ute så klarar det nog sig bättre:S….
Du bör hitta ett hem där de iaf får vara inne.

#8 Du vet väl om att om man använder nässpray för mycket, så kan man bli täppt hela tiden efter det?.. Finns dem som Alltid måste ha nässpray, bara för att dem har använt det för mycket..
Något att tänka på=)

Marsvin kan bo i stall. Drag är värre än kyla och jag antar att ett stall inte blir så oerhört kallt. Annars kan du höra med marsvinshjälpen om de har möjlighet att hjälpa till. Har du någon bild på dem? Kan det vara lunkaryor?

#14 stämmer verkligen det där? Jobbade som pers assisten förut till en tjej och hon skulle enligt läkaren ha nässpray varje dag. Jag i frågasatte det för jag hade hört samma sak som du säger men han sa att det inte stämmde…..

har läkaren sagt det att hon skulle ta det, så skulle hon säkert det.. Det står ju på förpakningen att man ska använda högst 10 dagar, om inte läkare sagt annat..
Men jag har hört både på tv och radio att det finns dem som inte kan leva utan nässpray just för att dem har använt det för mycket.. Och jag var själv sån förr, använde alltid nässpray när jag hade tandställning, och det var jobbigt att sluta använda det, då jag blev tät hela tiden..
#16 ja det stämmer jag känner en som måste använda det jämt för att kunna andas genom näsan. Det är ju därför man ska högst använda det i 12 dagar eller vad det står på förpackningen.
Finns säkert nått som läkaren kan skriva ut som man kan ta varje dag
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#18 Finns tydligen delade meningar om det där…. Nej det var inte nått som läkaren skrev ut som man kunde ta varje dag utan det var vilken vanlig nässpray man ville:) Men visst det kanske finns nått annat man kan ta varje dag oxå…..

(OT) Jo, jag vet det. Lustiga var att pappa köpte en allergi nässpray samma dag som jag skrev #8 så nu känns näsan bättre. Ska till doktorn för att ta ett blodprov för o se om jag verkligen e allergisk. Men antagligen så blev jag täppt i näsan därför att jag använt den "vanliga" nässprayen för länge, i flera veckor-månader. Nu har jag en annan nässpray för allergi som ska hjälpa.
15#
Tror det är alpaca, de kommer från Nodstagården som hade en uppfödning för ca 3 år sedan, så de här två honorna är de sista därifrån. De såg ut som peruker då vi fick dem, så jag ringde uppfödaren och frågade vad jag skulle göra och hon rekomenderade att jag skulle klippa dem. Så här är en bild på den ena som hon såg ut efter en hel timmes SPA behandling , inkl manikyr och pedikyr 
#22 mm… synd om du måste göra dig av med dom :(
man kan väl ha marsvin i ett stall så länge d inte drar eller så. om man har en bur me stor isolerad del me mkt halm o så? borde funka tycker ja……. dessutom har dom ju massa päls! :) skillnad om d va en skinny :P
ja, kan du inte ha dom i stallet?
Jo, jag kan ha dem istallet, men vem ska sköta dem då? Klippa klor mm, vet att barnen inte kommer göra det. Jag kan inte ha djur som jag inte kan sköta, att lägga det ansvaret på barnen fungerar inte.
Just klorna är det svåraste och väldigt viktigt för dem.De var inte så pigga på att gå förut, men nu har jag fått ner klorna så de inte viker sig åt sidan då de går. Det är så synd om mitt arbete skulle gå förlorat och de får ont igen…
#26 jo, det är sant, vad tråkigt då :( hoppas du hittar någon som har tid och ork att sköta om dom och deras klor på bästa sätt… :)