Marsvin dumpade i väska i Färjestaden
Igår hittades en marsvinsmamma och hennes ungar dumpade i en genomblöt väska utanför ett hus i Färjestaden på Öland. Tack vare en insats av bra människor är marsvinen nu omhändertagna och har en chans till ett bra liv.
Vad är det för fel på folk egentligen?
Idioter
Gång på gång läser man sånt här mot djur och varje gång känner jag bara jag finner inte ord på det för det är så vidrigt hemskt att ord finns inte att beskriva vad man känner men ändå mer vad dom här djuren känner som utsätts😢
Positivt är att tjejerna tog hand om dom handlade helt rätt och att marsvinen får komma till bra hem hoppas bara att dom inte farit illa av det här och kan få ett gott liv ❤️
Men man undrar upphör aldrig sånt här vi får om och om läsa om händelser där människor utsätter djuren för lidande 😢man får hoppas någon kamera fångat förövaren antingen en privat eller något kameraövervakat så personen som gjort det här får ta sitt straff.
Vidrigt!👿🥹
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
De har det bara bra här hemma hos mig ❤️
De var hos mig inom en timme efter att länsstyrelsen kom dit
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
- Redigerat 2025-07-18 14:36 av flocken
#4. Ja, då har de det bra!❤️
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
De äter, busar och röjer och äter lite till.
Tyvärr är detta väldigt vanligt att djur blir dumpade. Jag är det enda godkända omplaceringshem/ jourhem i vårt län så får hem dumpade och vanvårdade djur regelbundet
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#4: Men oj oj oj jag sitter och bara ryser blir så innerligt glad att få se vart dom tog vägen helt fantastiskt glädjande att dom hamnade hos dig och den insats du gör för djuren det är helt fantastiskt fint det här gör mig så glad att se 🤗❤️
#4: Det var skönt att höra! Då vet jag att de är i goda händer.
Hur verkar de må?
De mår bara bra.
Jätte fina i hullet. Ungarna är 5 st. Skiljer rätt mkt i vikt .Ungarna mellan 130-230g. Så de är nog 1,5-2 veckor
Mamma är väldigt ung och väger ca 550 g.
Ser ut som 2 hanar och övriga honor.
…………………………………..
#7: ja jag brinner för detta men det tär psykiskt och ekonomiskt. Hade vi inte fått stöttning ekonomiskt av privatpersoner ibland så skulle vi inte fixa detta. Det är tufft ändå.
Dygnet har för få timmar, jag åker aldrig bort. Men det är det värt
…………………………………..
#9: Stackars mamma marsvin. Det sliter hårt på kroppen att få ungar så ung. Skönt ändå att de verkar vara i gott hull allihop.
#11: ja men hon är duktig. Väldigt nyfiken och social.
Kommer bara bli bra för dessa i framtiden
…………………………………..
#6: Vilka djurarter tar du emot?
Mvh
Mig
#13: kanin, marsvin och mindre fåglar.
Samt att jag driver hunddagis Och pensionat sen 11 år tillbaka.
…………………………………..
Det får du gärna göra
Men isåfall kan du väl skriva lite av deras (HEMSKA) bakgrund för de som inte sett denna tråd?
Ps. De är SÅÅÅÅ söta de små
#15: Så fint och dom ser ut att må bra trots det som hänt dom 😎
#16: jag kan inte skriva något om deras bakgrund pga mitt jobb. Det jag gör kan innebära hot och förföljelse.
…………………………………..
Aha okej jag visste inte😬
#15: Det får du jättegärna göra. Det är alltid roligt att följa marsvin, och extra roligt när de varit med om någonting så hemskt.
Jag fortsätter här.
Idag fick de komma ut för första gången. Nu är det dags att ta bort hanarna från mamma och syster.
De växer så det knakar och äter lika mkt.
Skulle vara spännande att veta hur pappan ser ut. Då mamma är slät golden. Två ungar är Teddy, tre släta. Färger från choklad, golden och white
…………………………………..
#22: Att vara ute är alltid en höjdpunkt. Gräs är gott.
Har du lyckats könsbestämma ungarna, så du vet hur många av varje det är?
4 små hanar som nu fått flytta till egen bur.
Mamma o den lilla teddy golden honan bor tillsammans
…………………………………..
Vad kul
#24: Det var ju bra att det var tillräckligt många av varje kön så ingen behövde hamna ensam i väntan på ny kompis.
Är tanken att de ska omplaceras så småningom, eller hur fungerar det när Länsstyrelsen är inblandad?
#26: de är överlåtna på mig. Avtalet är skrivet så jag står som ägare.
De ska få nya hem men ligger lågt där en tag innan den värsta hysterin har lagt sig. Var så mkt skriverier i tidningar, olika forum.
Honorna är jag förälskade i. Älskar att ha marsvin hemma igen
…………………………………..
#27: Inte så konstigt. Jag tycker att marsvin är världens bästa djur.
#28: det är dom. Om jag inte nämner något till mannen kanske honorna stannar. Bara sådär 😄
…………………………………..
Jag håller med er marsvin är hur härliga som helst och förr hade jag några sen kom katter in i bilden och min första egna katt jag skaffade när jag flyttat hemifrån han låg och sov med marsvinen i marsvinsburen. Har ett kort på det där men vart vet jag inte det är så många år sedan och idag är det katter men nån gång vore det roligt att ha marsvin igen.
Mina fick gå fritt hade alltid öppet i buren dom sprang runt och snackade på hur fräna och sociala som helst och det häftiga var dom var rumsrena gick alltid till buren när dom blev nödiga ytterst sällan hände något på golvet.
Ni känner säkert till polismästare Carin Götblad och hennes enorma kärlek för marsvinen 😎