Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1329 ggr
SamoTi
0

Elakt marsvin =/

nej nu är jag lite smått sur,vet inte vad ja ska göra med mitt marsvin, ja får inte klappa han då sparkar han mig å piper! jag får inte klappa han försiktigt på huvet för få puffar han å biter till. vad ska jag göra?  han har kissat ner mig vajre gång jag har försökt hålla honom. jag har aldrig haft ett sånt marsvin innan som honom, fast han e lika surig och envis som jag :).

Abico
0

Det låter ovanligt. Marsvin är trevliga djur och bits inte utan vidare direkt. Hur gammal är han? Jag tycker det låter som om han kanske har ont någonstans?

Hanna 

TRASAN
0

han kanske saknar en kompis? eller som hanna säger han har ont nånstans. ring eller kolla upp med en vetrinär o få lite rådgivning. hoppas det löser sig för dig. ;)

Mari
0

#2 Om han saknar en kompis så skulle han väl ty sig mer till människan istället för att bita och sparkas?

Jag har haft två surkärringar som sparkade åt mig varje gång jag klappade dem i buren. De kunde även bitas i bland men inte så de gjrode ont utan de markerade bara. Eller haft har en nu :P Men de kissar aldrig på mig om jag inte har dem uppe ur buren för länge.

Kissar han direkt när han kommer upp till dig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Greta har sina dagar då hon blir skitsur om jag rör hennes rumpa, då sparkas och bits hon. Men jag misstänker att detta hör ihop med brunst.

Hanna 

Hatasallad
0

Gör det ont att bli sprakad av ett marsvin? xD

Fast det gör väääldigt ont att bli biten. Pumbaa bet mig i handen en gång, och det bara sprutade med blod…. najs….

Mari
0

#5 Nej det gör det inte :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

TRASAN
0

#3 okej jag bara undrade lite för marsvinet kanske är ensamt o inte trivs. och jag vet inte om ett marsvin töjer sig mer till människan om det är själv eller inte. för jag hade ALDRIG skaffat ett marsvin bara. så det hade varit mycket intressant o veta om ett marsvin töjer sig mycket mera till människan om det är själv eller har kompis? Gärna snälla svar tack. ;))))Glad

Mari
0

#7 Jag hade en ensam hona innan det blev lag på att ha dem minst 2 och 2 och hon var det socialaste marsvin jag haft!
De jag har nu är mer tråkiga :P Eller de är inte lika sociala mot mig, de tyr sig mer till varandra och är mer skvättiga :P

Menade inte att vara elak i det förra inlägget om du tyckte jag var det :O

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

TRASAN
0

#8 jag bara undrade om dom blir mera sociala med människor än med sina vänner. men jag fick ju svar så jag tackar så mycket. Glad

SamoTi
0

nej han kommer inte speciellt över rens med dem andra marsvinen jag har heller, han är ca 13 veckor, förstår inte det, jag vill det ska bli bra men det verkar som om han inte gillar männsikor lr kanske bara mig han har imot?  han kissar efter en stund, men först såg jag det som en olycka men inte nu mer.

trocadero
0

Hur länge har du haft honom? har han hållit på så hela tiden? han är antagligen rädd och känner sej osäker.

SamoTi
0

jag har haft han sen han var 9 v har ja för mig,  ja han har varit i princip så sen jag fick honom, men gör ju inga framsteg med honom, han vill helt enkelt inte bli kelen med . :S

Mari
0

#12 En långsökt ide men han kanske har kommit underfund med att om han kissar på dig så får han snabbt komma tillbaka till buren?
Testa att pyssla med honom varje dag, ha på en handduk så han slipper kissa på dig och så byter du bara handduk när han kissat så får han se att han inte kommer tillbaka till buren när han väl har kissat.

Eftersom han är så pass ung så kanske han bara inte har kommit på hur bra och mysigt det är att ha nån som pysslar och gosar med honom ännu.
Om det är för att han är osäker så kanske du kan ha ett till marsvin i famnen samtidigt så han märker att det inte är nått farligt :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

SamoTi
0

jag kan testa, när han kissat på mmig har ja inte tagit bort han direkt, men devt var ju inte trevligt när han kissa ner mig under kalleanka på julafton =)

tack för tipset

parsley
0

http://www.eragons.se/

Eragons omplaceringshem har följande information om hur man tämjer marsvin på sin hemsida.

Jag har marsvinen i en relativt liten bur bredvid min säng där jag också har tv. Det är ju bra att ha nåt att titta på för det krävs ju lite tålamod. Liten bur för att det inte ska bli "handen jagar marsvin" i 2 km innan jag får upp dem, då har de ju hög puls direkt. Jag tar upp dem snabbt (lite bestämt). Sedan har jag världens goaste grejer, kan vara gurka, melon, bladpersilja eller gräs. Jag lägger en filt runt dem och har dem ansikte mot ansikte så vet vem de är hos så de känner igen en. Filten gör att de vågar visa ansiktet för kroppen är ju i "skydd". Dessutom gör det att de hårar och ev kiss och bajs kommer i filten. Maten lägger jag fram efter en stund för de är ju nästan hungriga jämt och då har de ju inte haft "burmaten" på en stund. Tar de inte maten så tar jag bort den inom ett par minuter. Väntar en stund när jag klappar och småpratar med djuret provar sedan igen. Tar de inte maten hos dig ska du inte ge dem utan nästa gång du har tid att lägga en stund så tar du samma process igen och när de tar maten så blir resultatet att maten som är positiv förknippas med dig. Dessutom börjar de lita på dig. Får de dessutom sitta såpass länge att de kissar och bajar (kan ju vara lite jobbigt men..) så snabbar det också på tämjningen. Gör det ofta under en tid så kommer du att märka att det var väl investerade timmar. Du kanske kan göra det framför tv:n när tösen lagt sig så blir det en lugn situation.

shintaida
0

Han är INTE elak! Så var våra två första också!

Men ju äldre dom blir, desto tamare - jag lovar!

Kela mycket ändå med den lille…han är ju inte så gammal och vet inte så mycket än om hur man ska bära sig åt… ha tålamod med honom, är Du snäll!

// Shintaida

SamoTi
0

klart ja kommer, ha tålamod med honom det är ju inte så att varje gång ett djur sätter sig emot att man ska sälja dem för det, detta är ju lite utmaning, men jag har aldrig varit med om någon som han innan, något kanske har hänt innan jag fick honom som gjort att han upplever det obehagligt, jag får helt enkelt prova mig fram å se hur det funkar.

TRASAN
0

lycka till. du ska se det löser sig för er. kela med han hela tiden i små perioder o ge han godis så blir han lugn så småningom. ha det gott nu båda två. kram på er. ;)

toodiloo
0

sånt är vårat första marsvin Piraten.. inte dom andra..

FeliciaS
0

Det måste ju finnas någon naturlig anledning till hans beteende. Dock vet jag inte vad ;) Lättare att avgöra i verkligheten. Men det låter som om han har ont någonstans, kan jag hålla med #1 om…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

SamoTi
0

det kan ju med va så, får helt enkelt kolla upp det, för  som det är nu käns det inte bra .) tack för alla svar i alla fall det uppskattas:)