Skrikande marsvin
Hej!
Mitt ena marsvin Doris som är ungefär 4 år gammal har på siståne börjat skrika helt galet mycket (och super högt..) genast då jag går in i mitt rum.
Tidigare har hon bara skrikit så just före matdags runt 19, men nu gör hon det även efter att jag gett grönsaker…
De har vatten och hö tillgängligt hela tiden, och relativt stor bur för två marsvin.
Deras pellets tog slut för några dagar sen och jag har inte hunnit köpa mer då butiken är ganska långt borta, så det kan också vara det förståss.
Blev bara lite orolig om jag gör något fel, så tänkte att jag frågar för att vara säker:)
Hon hör att du kommer och skriker för att få något gott att äta, tror jag. Ganska typiskt för marsvin. De är alltid hungriga, och nu kanske hon är lite extra hungrig för att hon inte får sina pellets som hon är van vid.
Havregryn fungerar fint som kraftfoder, ifall du har det hemma.
#1: Havregryn sväller väl i magen?
Mvh
Mig
#2: Ja, det gör de, men de innehåller också bra med fibrer och bidrar till en god tarmhälsa.
Hej! Tänkte bara uppdatera lite.
Hon slutade skrika så mycket efter att jag gav pellets igen men nu för några veckor sedan började hon skrika helt galet mycket igen, och jag förstod inte alls varför!
Jag kollade att de hade vatten och allt sådant, och försökte ge mera kärlek åt dem men det fungerade inte och hon började skrika sig hes varje dag😟
Jag blev ju förståss jätte orolig och tänkte redan på veterinär besök, men sen märkte jag att vattenflaskan inte lät helt som normalt och det kom fram att den gått sönder!
Så de skrek för att de inte fick tillräckligt med vatten, och jag känner mig jätte skyldig nu🫤
Jag ska skaffa en ny vattenflaska snart, men som tur så har dom lärt sig att dricka från skål fast det stökar lite!
Men det var en bra påminnelse att marsvin som förändrar sitt beteende ganska ofta har något fel.
Infogar också en bild på glatt marsvin som inte mera skriker sig hes varje dag…!
#4: Tack för uppdateringen!
Vad bra att du kom på vad som var fel! Och ett smart marsvin som envisades med att påkalla din uppmärksamhet! Hon är helt klart van vid att få sina behov tillfredställda, och det är ju bra.
Vattenflaskor har tyvärr en tråkig tendens att gå sönder emellanåt. Jag brukar försöka ha åtminstone en i reserv hemma.