Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2300 ggr
Mari
0

Stor hård knöl i magen :S

Märkte nu att min lilla Bönan har en stor hård knöl i magen på högra sidan :O
Vad kan det vara? Kände igenom Maja också utifall det ska kännas sådär men hennes mage är mycket mindre och mer "fastare" Bönans är större ochpå vänstra sidan känns den "tom" och på högra är det den stora knölen, stor som ca en körsbärstomat.

har inte tänkt på det förr. Tycker också att högersidan är lite större än vänstersidan.

vet ni vad det kan vara eller ska jag åka iväg till vet. när de kommer till staden nästa gång? (de är typ mobiliserade så de är 1 eller 2 vardagar i staden på förmiddagen)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Det skulle kunna vara någon tumör. Men jag har ingen erfarenhet av sånt :/ Men jag rekomenderar dig att ta henne till vetten.

Hanna 

Mari
0

#1 Tumören mitt första marsvin hade satt på utsidan.. Men det känns inte bra, får åka till vet på tisdag!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Achatina
0

Kulan sitter inte typ under ett ben eller i någon lösare hud bit?

Mari
0

#3 Nej har känt riktigt ordentligt nu och de är mitt i magen i "fläsket" som putar ut på sidorna. Kanske en stor fettknöl? Fast tycker den sitter fast innuti magen :S
Den är ju även hård.

Påminner lite om när mitt första marsvin fick ungar, fast det är inte samma form, denna är mer oval och hon har inte vart med mina hanar vad jag vet.
verkar inte göra ont när jag klämmer på den heller

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Achatina
0

Kanske en dum fråga men.. Känns det något liknande på det/de andra marsvinen?

Mari
0

#5 Skrev i första inlägget att jag klämde på burkompisen Maja också men det kändes inget.

Grabbarna jag har, har inte ens nå mage att känna på så de känns inte som de har nå knöl i magen heller :S

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Vet tyvärr inte vad det kan vara… Kanske en fettböld? Varböld? Tumör? Dock har jag bara vana vid fettbölder, men de har suttit i armvecket… Åk till veterinären och hör, hoppas det inte är farligt! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Hur gammal är hon? Det troligaste är väl äggstockscystor. Det är extremt vanligt på äldre honor. Skulle tippa att uppemot 50% av alla honor får det. Sen är det långt ifrån alltid som det upptäcks eller som det leder till några besvär.

Mari
0

#8 Hon blir 4 år iår så hon är ju ingen ungdom längre..

Jag tror att jag åker till vet om hon blir sämre, det enda de kan göra för henne är ju att avliva då jag själv tycker att hon är för gammal för att opereras misstänker att vet. tycker det också då han tyckte det med mitt förra marsvin som fick en tumör.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

Mitt ena marsvin har många bölder och har levt med det större delen av sitt liv. Det är bara "ytliga" bölder, som tur är. :) Hon fick dem när hon var ett år och hon är 6 år idag, så för henne har det gått bra ^^

Kolla upp det. Om du har samma tur som jag hade så är det bara ytliga bölder. :) *Håller tummarna*

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mari
0

Den sitter ju innuti magen på henne så den är ju inte ytlig. Mitt förra marsvin hade en ytlig, som sen växte innåt och sprack och var jätteäcklig :S

Kollar upp det om hon börjar besväras av den :) Änn så länge ser hon pigg och glad ut

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se