Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskador
Läst 108 ggr
Thindra.l
0

Marsvins hane (allvarligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa… vårt marsvin som vi precis har köpt från hans tidigare ägare. Enligt dom hade den rymt men det var ingen skada…
Den har varit med i 1-2 fajter med vårt andra marsvins hane. Har även tappat två tänder och har typ en grop i ( läppen )

MHV: Thindra

Ledsen för otydlig bild…

• Redigerat 2025-08-18 08:35 av Ljungåsen
Ljungåsen
4

Stackars liten. Det där ser inte bra ut. Han behöver få komma till veterinär, speciellt eftersom han tappat tänder. Utan tänder kan han få problem med att äta, och då blir det kritiskt väldigt fort.

Jag är också fundersam på det du skriver om fajter med din andra hane. Slagsmål är inte alls bra, och ingenting som är ok. Gör du introduktionen på rätt sätt? Det är en konst att sätta samman två vuxna hanar.

Mitt råd för nu är att separera pojkarna, och ta killen på bilden till veterinär. Idag.

Thindra.l
0

Hej tack som mycket… grejen är att vi har haft den ( gammal marsvinet i en bur och jag tror att de fajtas för att att den gamla tror att den bestämmer men vi ska byta ut allting och se om det går bättre..
Ska försöka hitta en bra veterinär.

Ljungåsen
5

#2: Att sätta samman två vuxna hanar är ett projekt som både tar tid och kräver rejält med plats. Det är ingenting man kan göra i en bur. Länkar en bra guide för hur man gör (det står specifikt om hanar en bit ner på sidan)

https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Jag påpekar igen att ditt skadade marsvin behöver veterinärvård.