Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1386 ggr
Cazs
0

Kliar som besatt!

Ett av fem marsvin kliar sig otroligt mkt, har kollat runt på olika sidor om marsvins Ohyra men inget passar in. De andra marsvinen kliar sig inte alls så vad kan de vara?
Han har inte sår och han är inte torr i huden, har inte speciellt mycket mjäll heller för den delen. Han kliar, kliar och kliar och ibland skriker han även till när han kliar… 
Har varit såhär i några dagar…
(dock har han bara skrikit till den senaste dagen)
Och jag har övervägt ifall jag ska köra med en democan (eller hur de nu stavas) behandling men vill inte göra de i onödan då han har varit lite tunn och att bada kan ju medföra vissa risker, förkylning, lunginflamation och dyl plus att det är inte bra emot miljön att tvätta i onödan.

så iaf, vill ha lite snabba svar om jag borde tvätta med democan eller om jag bara ska köra på att kanske tvätta med vanligt schampoo…
Och gärna något förslag om de kan vara då bara en av dem är drabbade…

Han kliar sig verkligen som besatt, hela tiden, över allt, mage, rumpan, kroppen, tassar.. ÖVER ALLT.
Hjälp, någon snälla?

Tezza
0

Mina 3 hundar fick en gång löss, då kliade sig 2 hela tiden och den ena märktes det ignet på.

Nån form av Ohyra borde det väll vara? Kanske även marsvin kan vara olika känsliga…..

Cazs
0

jo, men 1 av 5 + att jag har hund.. de är liite konstigt.

Abico
0

Men om du säger att han är tunn så kanske det är så att det brutit ut på just honom, medan de andra står emot vad det nu är? Men du ser inga sår, lossnar ingen päls ingenting? Irriterad hud?

Hanna 

Tezza
0

#2 aha, slarvläste visst, trodde det var 1 av 2…..

Cazs
0

#3 jo kanske, men vad kan de vara då?

inga sår, ingen päls som lossnar, inte irriterad, torr hud. INGENTING. blir typ tokig på att jag verkligen inte kan se vad felet är fast jag ser ju att något faktiskt ÄR fel. liksom, lite kliande då och då är ju inget konstigt men han kliar hela tiden… :S
och man märker kanska tydligt på honom att något är fel, som att han verkligen blir irriterad på att de kliar och han till och med trillar ner för huset när han kliar sig och bryr sig inte utan fortsätter klia som en galning… O.o

men borde jag tvätta han och de andra med democan för säkerhetsskull?

varemis
0

Kan ev vara sellnic (marsvinsskabb) Skabben lever under huden på djuret och syns därför inte. man brukar märka det när de får håravlossning, kliar sönder sig och blir torra och mjälliga i huden, men innan det har gått så långt syns det inget utanpå utan bara kliar. Det kan vara så att det är i inledningsskedet av utbrottet. jag hade tagit honom til en veterinär som kan göra ett huskrap för att ev se om han har skabb eller något annat. Sen antar jag att även marsvin liksom människor, hundarmm kan få födoämnesallegier eller leversjukdomar som kan ge klåda. Om han verkar ha det jobbigt, gå till veterinär.

Cazs
0

men.. mina gamla marsvin fick skabb och de syndes väl. tycker fortfarnade att något så pass smittsamt inte märks ALLS på de andra marsvinen. okej och kanske en inte hade haft de medans de andra har de.. men 1 av 5, nja.. och vart ifrån skulle de fått de? :S

tänker först och främst tvätta med democan och se om de blir bättre, blir de inte någon förbättring inom någon dag så tar jag honom till vet. :)

CamillaS
0

du ser inga småkryp i pälsen/botten på honom? ibland måste man kolla jätte noga för att man ska kunna se dom små rackarna ;)

varemis
0

Om skabben är precis i inledningsfasen är det mycket möjligt att ingen av de andra ännu smittats. Någonstans måste det ju börja, eller hur? Marsvin kan bära på smittan länge och så bryter det inte ut förrän deras immunförsvar försvagas av någon anledning tex på grund av ålder, dräktighet eller infektion. Jag har själv haft marsvin som drabbats av skabb när det levt i flock i golvbur, ingen av burkompisarna har drabbats. Ibland rekommenderar vet att man ska behandla alla djur, ibland bara det drabbade marsvinet. Prova du att behandla med dermocan om du känner att du vill prova det först. Är det en yttre Ohyra bör det ju hjälpa.