Nån ide att ställa ut?
Tror ni det är någon ide att ställa ut min lilla Maja?
Grymt dålig bild tyvärr, har just rensat datorn så jag har inga andra tillgängliga :/
Tror ni hon kommer att ha någon chans? Hon är regad som nonself brindle. Hon är kanske för gammal dessutom? :O
född 2005-10-20
Hon kommer från mumindalens ^^
Sen i petclass har jag ju 3 till marsvin jag kan tänka mig ställa ut, men hur ska de se ut för att de ska gå nå bra för dem? :P Om ni förstår hur jag menar.
En av grabbarna, han jag tycker är finast är ju mager och på tillväxt fast de går segt så jag kanske inte kan ta med han.
När är de för gamla för att ställas ut?
Hanarna jag har är 4år
Den andra honan är 3 år..
De kommer väl räknas som ett år äldre nästa vår då jag tänkte ställaut dem.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hej, va kul att du tänker på utställningar :)
angående petclass, så tittar inte domaren på färgen eller att den ska följa nån speciell standard, utan där tittar domaren främst på temperament, renhet, hullet. alltså hur bra marsvinet är skött.
ställer du i ras klass så bör marsvinet vara så nära sin standard som möjligt för just dens färg/teckning. och bra temperament, är nog också att föredra. har ju heller aldrig ställt ut själv, men ska så småningom göra det hade jag tänkt. men har läst mycket på hur det går till. däremot har jag ställt ut mina råttor, och där är det i princip samma sak domaren tittar på. så det verkar vara ganska lika. förutom att marsvinen står på en utställningsplatta när dom ska visas upp, eller en handduk. ;)
åldern på att ställa ut sina marsvin är 6 år om dom är i bra konditon och har bra hälsa i övrigt :)
så du kan ställa ut dina grisar, fast vänta med den magra tror jag, så han har fått bra hull på kroppen.
#1 Tack för svaret ^^
Får titta lite extra på färgen brindle då så kanske jag ser om hon är nått att ställa ut eller ej :) Vill iallafall testa en gång :P Såg att de var en utställning nära mig (för en gångs skull) i mars ^^
Ja jag får vänta med det marsvinet. tror inte jag ska ställa ut de andra heller då honan har en tendens att småbitas i fingrarna, eller hon tar ett nyp och håller i men inte biter hårt :)
Den andra hanen är rätt flummig av sig han med, kan itne sitta still eller nått :) Jag hoppas han blir tjockare, har stödmatat han ett tag nu men de kanske är åldern som börjar ta ut sin rätt på han :/
hur ser en utställningsplatta ut? Kan man göra dem själv? :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
I petclass tittar dom inte på utseéndet, utan på typ hur dom mår och så ;P
Min ena coronet hane Träffad kom trea senaste gången ; D
#3 Tack men #1 har redan informerat om det :)
Vill mest veta hur de gör i rasklasserna, spelar bara färgen roll där då? Eller är de temprament och sådär där också ?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
förresten, jag önskade mig en utställnings kudde utav min kompis (; Hennes mamma är jätte bra på att sy såna, ja och snickra ihop benen med trät xD
#6 Hur ser utställningskuddar och plattorna ut?
Vore kul med nån bild så man kanske kan göra nått själv, eller går de att köpa nånstans? Och måste man ha sånna?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
ja man kan göra en själv, tror dom är c:a 30*30cm
hmm… har ingen bild på en sån, men kan försöka rita en :P
ehmm väldigt ful bild men orkade inte göra den så fin :P
nån annan har säkert nån bild på en riktig :)
man behöver inte ha en utställningsplatta, man kan ha en ihopvikt handduk istället iaf första gången, sen om man vill fortsätta ställa ut så tycket dom flesta att det är bättre med en utställningsplatta :)
De runta plattorna, ska de gå att snurra?
Isåfall kan man ju ta en sånhär som man har på matbordet med typ tacoindigredienser på xD
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
I ras så har domaren en rasstandard som den bedömmer efter.
Rasstandard = beskriver hur marsvinet ska se ut.
På korthår bedöms färg/teckning, men inte på sträv- och långhår.
På korthår bedöms bl.a. kropp, öron, ögon, färg, kondition/presentation…. sen även ev. crest, teckning….
Temperamentet bedöms inte, men däremot så underlättar det väldigt mycket om man har ett lugnt marsvin som vill visa upp sig.
#10 Finns rasstandard nånstans på nätet som man kan se?
är rasstandarden bara för nonself då eftersom jag har den eller finns de nån över brindle också?
Har även läst att man ska "rycka" de långa hpren på marsvinet, hur gör man det? Kanske även finns nånstans att hitta men jag hittar inte?
Hur presenterar man sitt marsvin bäst då? :)
ursäkta alla frågor men jag är nyfiken ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 om man har ett helvilt marsvin som vägrar stå stilla, så får man inga avdrag i poängen p.g.a det?
#9 plattorna snurrar inte, vad jag vet iaf =)
Rasstandarden finns inte på internet, vad jag vet….
Men den finns att köpa på utställningar.
Jag vet inte riktigt hur den är utformad, men jag kan tänka mig att först beskriver den hur en nonself ska se ut, bortsätt från teckningen då, och sen att det står då om alla teckningar och hur de ska se ut.
Man trimmar sina släthår lättas genom att hålla uppe stråna med ena handen, mellan två fingrar (som en sax), och sen så drar man de längsta håren som sticker upp med hjälp av en pincett.
Ska se om jag kan hitta en bild där ett släthår är uppställt fint=)
De ska i alla fall stå med nacken som högsta punkt.

I rasklass är hon för dåligt brindlad för att få bra poäng, hon har alldeles för stora röda fält. Alla röda/svarta fält ska vara mixade med varandra. Alltså, de röda ska ha svarta strån i sej och det svarta ska ha röda strån i sej.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#13 Se gärna om du har en bild på ett trimmat korthår och ett otrimmat också så man ser skillnanden :)
Får man avdrag om de är otrimmade? Tänkte om jag inte lyckas nå bra :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
11# frågor är bara bra, annars får man ingenting veta, så fortsätt att fråga, ingen fråga är för dum för att få svar på^^
du menar det här med att rycka bort hårstråna, alltså trimmning, det har jag inte behövt göra ännu, men det kommer vel.
så nån annan får nog förklara trimmnings tekniken^^
men om du ska ställa ut i petclass så behöver du inte trimma marsvinen, det är bara i rasklass du måste göra det, för att inte få poäng avdrag.
#10 Gör det inte ont på marsvina att bli trimmade? tycker symd om dom att dom ska behöva utstå det…
#15 jag tror att man får avdrag om dom inte är trimmade alls iaf :/ men jag vet inte.
#11 - De olika raserna bör visas upp olika, då raserna har olika saker man vill framhäva (kan man uttrycka sig så? ;P). Tex. Teddy och Rex, där vill man pressa ihop marsvinet, det ska se ut som en liten lurvig boll. Andra raser har jag ingen koll på, så det får någon annan ta. Men det gäller i alla fall att ha ett rent och snyggt marsvin i både ras och pet klass. Sen så är jag inte jättehaj själv på det hela (ännu *S*). Men jag skryter mer än gärna med att El Dorado vann Pet Junior klassen på Tjörn *A*.
Hanna

#18 "pressa ihop marvinet" Nääää, snarare tvärt om!! En teddy eller rex som ser helt ihoptryckt på plattan får knappast några höjdarpoäng.
Det gäller både för teddy, rex, korthår och även skinny att dom ska ställa upp sej på plattan med nacken som högsta punkten. Dom ska stå ordentligt på sina framben, inte ligga ihopsäckade på magen, då blir det avdrag. Nåt annat som är mkt viktigt är att marsvinet kan sitta still, iallafall under den stunden domaren bedömer djuret.
skicker med en länk till en uppfödare som jag i mitt tycker har perfekt uppställda djur på sina bilder. Så här ska det se ut!
"15 Ang trimning så får man 2 poängs avdrag ifall djuret är otrimmat.
#19 - Va? Det är inte den informationen jag fått… Jag tog väl i lite, inte pressa ihop det kanske. Men dom ska ju vara kompakta och inte utsträckta. Det är iaf. det jag har fått berättat för mig :/
Hur lär man marsvinet att sitta helt still på plattan?
Hanna
Personligen tycker jag att det är "fult" när man ställer upp ett strävhår på samma sätt som släthåren.
Men det är ju olika från person till person och från domare till domare vad man föredrar.
#20 Jag brukar faktiskt träna mina ungar att stå fint från dess att de är små=P Tar ut dem någon gång i veckan och bara ställer upp dem, och njuter=)
#21 - Haha, okej. Men här gäller det en oborstad, tjafsig teddy pojke och en helvild Greta ;P Tror du det funkar?
Hanna
#22 Haha, det vet jag inte=P
Men med tanke på att det går med sjövilda golden ungar så är det nog inte omöjlgt;)
#22 Du lyckas jag få Gurra en 6 månades Cuy sitta still på plattan så ska du nog också lyckas med dina :P
Så här tycker jag är fint att ett strävhår står:
#23 - #24 - Nä, med lite tålamod ska det nog gå ;P
Hanna
Har du nån bättre bild på hur ett fint släthår står?
tyckte länken du skickade var de så många bilder på så jag visste inte vilken som var den bästa.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bilden är lånad från Imargos, en i mitt tycke perfekt uppställt korthår =)
#29 & #30 Ja men vad bra ^^ Maja brukar stå sådär så fort man ställer henne någonstans ^^
Föresten, kan man söka nånstans på nätet eller skicka mail till nån så man får veta om sitt marsvin blivit utställt nångång och med vilket resultat?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#31 Nej det kan man tyvärr inte. Men om marsvinet varit utställd tidigare så borde du fått med bedömningssedlar när du köpte henne.
Annars är det enklast att du kontaktar uppfödaren för besked 
#32 Synd :/
Ja jag får skicka iväg ett mail :) Jag frågade inte när jag köpte henne för de var akut att få sällskap till min andra hona :P Fick bara veta att hon inte kunde få ungar så hon sålde henne därför :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#34 rasen är teddy : ) Och han hette Teddy Lillstrim
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#34 Står bra? Lite svårt att se med allt gräs omkring om han står bra med benen och sådär. Tyvärr kan jag inget om hur marsvin ska stå så du får nog bäst svar om du tar en ny bild på marsvinet där inget är ivägen och att du skapar en ny tråd :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hur får man dom att stå så? :P
Helena
#37 Få dem att stå hur?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
"fint"
Helena

#37 Träning träning och åter träning, behövs för att ett marsvin ska stå så där. Man lyfter upp framdelen så dom står ordentligt på frambenen, samt försiktigt pressar ner bakdelen. Tränar man dom flitigt så lär dom sej rätt snabbt hur dom ska stå…
jaha..
Helena