Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3785 ggr
ChatNoir
0

Brustabletter C-vitamin

Hej!

Jag läste någonstans att man kan ge en liten bit vanlig C-vitaminbrustablett för människor i marsvinens vatten, stämmer det? Jag gav dem 1/4 tablett i vattnet och de drack som tokiga, det måste ha varit gott! Men kan det inte vara farligt för dem, med sötningsmedel och allt vad det är i?

Mari
0

Jag har gett till min hona, de på apoteket sa att de gick bra och jag frågade en veterinär senare.
Står ju även i böcker och sådär att man kan göra det..

Min hona drack som tusan men tog bort det efter eller om det ver under hon var dräktig, har för mig att de inte var bra för dräktiga honor och efter det har jag bara gett grönsaker med mer c-vitamin i dagligen..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Jag vet inte riktigt vad det är i såna där brustabletter, men det måste väl vara en väldans massa skit? Jag tycker det är bättre att ge grönsaker som fyller C-vitamin behovet. Känner du att du vill ge mer så köp askorbinsyra (ren c-vitamin) och dutta en knivspets med detta över grönsakerna.

Hanna 

Mari
0

ja just ja!
De veterinären sa var att de var bättre att ge askorbinsyra :) Eller som sagt grönsaker :)
Men man kunde ju ge brustabletter också men han rekomenderade det andra först.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Okej. Av vilken andledning känner du att du vill ge mer c-vitamin? Om inte marsvinet är dräktigt eller sjukt så tycker inte jag att man ska hålla på å trycka i dom massa vitaminer som dom inte behöver.

Hanna 

[findusen]
0

c-vitamin brus funkar jättebra. har alltid gett d ti mina marsvin o brukar rekomendera det till kunderna som köper marsvin oxå (jobbar i djuraffär) =) så fortsätt med det :)

Sandra-B
0

Att ge vitamin tillsatser i vattnet/på maten är totalt onödigt och det räcker inte för att tillgodose marsvinens c-vitaminbehov eftersom c-vitamin försvinner efter en liten stund i dagsljus.

Marsvin ska ha c-vitaminrika rönsaker dagligen; tex vitkål, persilja, paprika, morötter, blomkål, grönkål. Minst två av dessa grönsaker bör man ge dagligen. Ger man det i "lagom" mängd behövs inga andra vitaminkällor utan de får i sig vad de behöver (ca 10 mg c-vitamin/kg kroppsvikt).

Utöver dagliga grönsaker ska de ha fri tillgång till hö och frikst vatten.
Jag anser personligen inte att vatten med tillsatser i är frskt och jag tycker att marsvinen förtjänar att få vatten som är friskt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[starlights]
0

#5 Ger du dina marsvin några c-vitaminrika grönsaker?
För om du gör det, hur vet du att c-vitamin brus fungerar och är bra? Hur vet du att det inte är grönsakerna som täcker c-vitminbehovet?

Hur ger du brustabletten till marsvinen, i vattnet? munnen?

Vad säger du till kunderna då? Att man ska ge det för att det är nyttigt? gott?
Brukar ni recomendera något annat för att täcka marsvinen c-vitamin behov?

#6 Mycket bra skrivet! Håller med dig helt=)

Själv så tror jag inte att c-vitamin burstabletter till människor är så bra för små marsvins magar (tänder?), precis som någon sa så innehåller det mycket sötningsmedel. Så jag skulle inte recomendera det till mina marsvinsköpare.

Skulle inte ge mina marsvin c-vitamin på något annat sätt än genom grönsaker, då det är absolut det mest naturliga.

Hatasallad
0

Jag tror inte att marsvin i det vilda har tillgång till c-vitamin berikat vatten. Om man ska efterlikna deras miljö i det vilda Skrattande

[starlights]
0

#8 Nä, precis=P Där har de rent vatten, utan tillsatser=)

Abico
0

#9 - Ja, iaf. utan tillsatser. Sen går det ju att diskutera om det är rent eller inte ;P

Hanna 

ChatNoir
0

Jag brukar alltså ge mina marsvin grönsaker som kål, persilja, morot, tomat et c. och när de får mycket grönsaker så dricker de knappast något vatten heller. Då och då får de lite pellets och då tror jag att de kommer få skörbjugg (dåligt samvete Flört) eftersom pelletsen inte innehåller c-vitamin och därför har jag som sagt EN gång gett dem 1/4 C-brus i vattnet, som de drack upp illa kvikt. Eftersom de gillade det funderade jag på om man kunde ge det igen någon gång, och därför ville jag kolla om någon visste om det var skitdåligt eller om man kan ge det ibland.

Självklart får de även hö, och vanligt vatten.

#7 Det var jag som sade att det är sötningsmedel i.

Abico
0

#11 - Ibland kan du säkert ge det till dom. Men det är ju inte nödvändigt ^^ Det är som godis - gott men onödigt och onyttigt ;P

Hanna 

[findusen]
0

#7 jo jag ger mina marsvin c-vitaminrika grönsaker. och vet inte om d funkar med c-vitaminbrus. Men jag tycker inte det skadar att ge brus för att komplettera om man skulle ge för lite grönsaker eller liknande.
dessutom tycker grisarna att det är jättegott. dom får d inte varje dag utan typ 2 ggr i veckan. i vattnet/vetekligröt.

det samma rekomenderar vi kunderna oxå.

Sandra-B
0

Satt häromdan och räknade ut hur mycket grönsaker ett marsvin som väger 1 kg behöver äta för att tillgodose sitt behov av c-vitamin (10mg c-vitamin/kg kroppsvikt).
Källa för c-vitamininnehållet är livsmedelsverket.

Grönkål: 9 gram grönkål=10,8 mg c-vitamin (120mg/100 gram)
Vitkål: 30 gram vitkål= 10,8 mg c-vitamin (36mg/100 gram)
Persilja: 6 gram persilja=10,92 mg c-vitamin (182mg/100 gram)
Grön paprika: 9 gram grön paprika= 10,35mg c-vitamin (115mg/100 gram)
Gul paprika: 5 gram gul paprika= 10,25mg c-vitamin (205mg/100 gram)
Röd paprika: 5 gram röd paprika= 10mg c-vitamin (200mg/100 gram)

Som ni ser så behövs det absolut inga stora mängder grönsaker för att förhindra att marsvin får c-vitaminbrist så ger man bara lite grönsaker dagligen ska inga marsvin få c-vitaminbrist och därför behövs det inte tillsatser i vatten och dyl.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[findusen]
0

#14 okej men vet du om det är skadligt att ge brustablett? för det ska inte innehålla några skadliga ämen och eftersom dom tycker det är gott och dricker dubbelt så mycket som av det vanliga vattnet (har tillgång till en flaska med vanligt vatten och en med c-vitamin) så tycker jag att man kan ge det.

Facklan
0

tydligen finns det en sturdie om just detta med brustablettern att C-vitaminen o tabletten i sig inte äe det som är skadligt utan själva substansen som får den att smälta i vattnet !! detta kan ge upphov till njurseten

tips jag fick vara att ge lite Askorbinsyra (doppa en grönsaks bit i det ) då får marsvinet 100% C-vitami !! o rent vatten

paronskrutten
0

det är citronsyra som brusar

Helena

FeliciaS
0

Ja sådana brustabletter kan man ge när de är förkylda osv. annars ska de ju få grönsaker som ska täcka hela c-vitaminbehovet. Det finns ju brustabletter som är osötade, dem är bäst att ge.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Haha, så att sötningsmedel är bra att ge marsvinen eller?

Helena

FeliciaS
0

#19 Va? Om du menar mitt inlägg, så har ju jag skrivit tvärtom..

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Jag trodde du menade utan socker. Finns det helt osötade brus?

Helena

FeliciaS
0

#21 Ja.. Jag har det ;)

Mvh Felicia

EllaB
0

Maja o saga uppföddare sa att man inte ska ha vitamner i vettnet utan att man ska ge dem grönsaker varje dag istellet.

Swea
0

Varför ska man ge vattentillsats när det räcker bra med bra grönsaker?

Förstår inteFundersam

Titta bara på nr 14 så lite man behöver ge inte konstgjorda saker nej bara riktgt!

Manda1
0

Vi ger ca4 droppar av någon c-vitamin i vattnet som är till för gnagare…Glad

Creation
0

Jag ger det till min lilla sjukling ^^ Det går bra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sandra-B
0

Varför ger ni c-vitamintillskott i vattnet?
Ger ni inte grönsaker?

**SMF 237 Sweet Dream's 

[findusen]
0

jo jag ger grönsaker oxå. men för att vara på den säkra sidan så ger ja c-brus i vattnet me. plus att marsvinen äälskar det! och dricker mkt mer än vanligt…..plus att ja blandar d i deras kligröt med för att få lite extra god smak.

[ouioui]
0

Vart kan man köpa Askorbinsyra nånstans???

Kramar Sandra

Emelie-E
0

#29 Finns i kryddhyllan i vanliga matvaruaffärer=)