Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 609 ggr
MariaJ
0

Min son fick ett marsvin

Nu har vi kommit hem med ett marsvin. Jag älskar djur och det gör mina barn ochså. Vi har haft flera djur under åren, men aldrig något marsvin. Min syster köpte ett marsvin till sin lilla tös, och sen ett till,, och det ena marsvinet var gravid då de köpte det, så det blev två ungar.. En hona och en svart hane.. den svarta hanen bor numera hos oss,, från och med idag. Jag kommer in här på Marsvin.ifokus om jag behöver råd och tips, och kanske så blir även min son blir ny medlem här inne..

Ha det bra !!  Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Tezza
0

Lycka till med eran nya familjemedlem! Tänk oxå på att skaffa en kompis åt honom nu då marsvin är flockdjur och inte trivs ensamma:)

MariaJ
0

Kan man ha två hanar ihopa  ?? Vi kan ju inte skaffa en hona, då blir det ju ungar direkt.

Carpe Diem

Maria Johnsson

SannaM
0

jag har själv 2 hanar (bröder) och det går hur bra som helst. det är väl en myt att hanar inte går ihop:) dock är det ju alltid en som är ranghög och det kan bli lite tjafs ibland, men även honor kan ju bråka med varandra. ett ensamt marsvin är ett olyckligt marsvin, oavsett om den blir kelad med och har sällskap av andra djur. många föredrar dessutom hanar då de ofta blir tamare än honor, men det vet jag inte själv för jag har bara haft hanar:)

Tezza
0

Ja man kan ha två hanar i hop, speciellt om de är så små brukar de funka:) Nä en hona är ingen bra ide:) Antingen köper ni en till liten hane eller en äldre. På blocket finns det massvis med marsvin som skänkes pga tappat intresse, annars finns det seriösa omplaceringshem så som

http://www.eragons.se/

http://www.marsvinshjalpen.se/Start/main.htm

http://www.omplaceringsdjur.se/

http://www.geocities.com/celva_omplaceringshem/

Beroende på vart ni bor… Det finns så klart oxå uppfödare, men djuraffär skulle jag inte rekommendera.

Det är tom lag på att marsvin inte ska bo ensamma.

Lycka till

aliciia
0

jag har bara haft hanar, (: det går jätte bra

paronskrutten
0

Man Måste ha dom i grupper om minst två och två, annars bryter man mot lagen.

Helena

Sandra-B
0

Ja, det går bra att ha hanar ihop.

Tex så har jag för tillfället fyra avelshanar som just nu går två och två (i normala fall brukar alla gå tillsammans).
Låter ni honom inte vara i närheten av honor brukar det absolut inte vara några problem.

Hur gammal är han?

Precis som tdigare sagt så är marsvin flockdjur och det är enligt djurskyddslagen förbjudet att ha dem ensamma.
Jag tycker att ni snarast möjlgt ska köpa en ny hane antingen från ett omplaceringshem eller från en uppfödare.

Lycka till!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Stormviskaren
0

tänk på att marsvin måste ha mycket c-vitamin rika grönsaker varje dag. inte för mycket sallad, äpple och gurka.. sallad och äpple e för det mycket syra i och de kan de får munsvamp av. Alltid fri tillgång till hö och vatten. Grattis till den lille. <3

[Liinda]
0

Vad roligt att ni har skaffat marsvin :) Marsvin är härliga djur och väldigt roliga om man ägnar dom mycket tid och kärlek :) Självklart finns vi här på marsvin iFokus för att svara på dina frågor och hjälpa till :) Och som dom andra säger så är det lag på att man måste ha minst 2 marsvin tillsammans eftersom dom är flockdjur och mår dåligt ensamma. Det är underbart att se hur marsvin lever tillsammans och busar och pratar med varann så det är absolut roligare att ha minst 2 :) Jag har 3 hanar tillsammans i en bur och det är inga problem visst kan dom tjaffsa ibland men det reder dom upp ganska snabbt så det går jättebra att ha flera hanar tillsammans :)

Mymlan
0

Kul att ni skaffat marsvin men de är flocklevande djur och ska vara minst 2 st. Jag har 6 hanar och de sitter två och två ett par har suttit ihop i 4 år och aldrig tjafsat. Skulle de börja bråka så kan man ha dem i varsin bur bredvid varandra, de kan då se varandra, höra varandra och prata med varandra.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Abico
0

Välkommen hit till marsvin.ifokus. Kul med ännu en marsvinsägare. Alla härinne kan nog hålla med om att marsvin är det trevligaste lilla djur som finns, så länge man inte hotar dom med bad eller kloklippning *S* Jag tror nog du förstått att marsvin skall leva två och två. Här hemma har jag under hösten sammanfört tre hanar (en gammal gubbe och två bebbar) utan minsta problem. Dom går dessutom i en bur ovanför mina två honor och det är inget gnabb pga. detta. Dock går den äldsta hanen själv för tillfället då han varit snorig en tid.
Marsvin blir så mycket roligare i grupp, även om dom ser ut att vara OK ensamma så lever dom upp om dom får en kompis, tro mig jag vet.

//Hanna - Medarbetare på marsvin.ifokus

Hanna 

parsley
0

I en del äldre marsvinsböcker står det att man inte kan ha marsvinshannar ihop, men det stämmer inte. Det brukar inte vara några problem att sätta ihop två hannar, åtminstone inte när det gäller sällskapsmarsvin ( en del avelshannar kan ha andra idéer, men…). Att sätta ihop ett vuxet eller lite äldre marsvin med en bebb brukar alltid gå bra. Det kan hända att de far runt och "porrar" lite ett tag när de gör upp om rangordningen.

Inanna
0

Så roligt att ni skaffat marsvin! Är han släthårig? Namn? Det skulle vara jätteroligt att få se en bild!

Själva har vi tre honor, två sheltie (långhår) och en rex (strävhår).

TRASAN
0

grattis;)

FeliciaS
0

Välkommen! Grattis till marsvinet, tänk bara på att köpa en kompis till honom snarast möjligt. Hanar går utmärkt ihop. Läs artiklarna som finns för att få kunskap och inspiration.
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MariaJ
0

Tack för alla inlägg. Han heter Vincent och är svart. Han är släthårig och så underbart söt. Vi var och tittade på en ny bur idag som vi ska köpa och efterhand som jag nu läst här inne så förstår jag hur viktigt det är att man har två stycken, så jag ska gå ut på blocket och se om jag kan hitta en liten pojkkompis till honom nu.. Tack snälla ni för inläggen.. Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

FeliciaS
0

#16 Så bra! ;) Han kommer bli glad över en kompis! Lycka till och kom ihåg att du alltid är välkommen att fråga över något ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus