Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 651 ggr
mee_mee
0

Blir det renrasiga ungar??

Jag har satt ihop min self black hona med min Nonself Black roan hane, mamman (self black) är renrasig och reggad och pappan (Nonself black roan) är renrasig men inte reggad. Om ungarna blir ras typiska kan jag ändå regga dom fast än pappa inte är reggad? Jag vet inte vad hanens föräldrar heter men han kommer från Cecilia Lantto.

mee_mee
0

#0 Jag menar fastän hanen inte är reggad men Isabel Eriksson sa att jag kunde regga honom (hon sa det på första utställningen jag var på med honom)

mee_mee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på honan och hanen

idipidi
0

Ja, visst kan du regga dem. Du får använda baksidan på regblanketten och ange så mycket uppgifter som du har på pappan.

Simmi
0

#3 Hon vet inte hanens stam, men kan hon ändå regga dem?

dreamiz
0

Efter vad jag förstått så kan man regga ett djur även om man inte vet stammen bara det ser ut som ett rasrent djur.

Simmi
0

Så alltså, om hon får rastypiska ungar så kan hon regga dem men inte annars?

[starlights]
0

#4 Då är det bara till att fylla i pappans uppgifter och lämna det andra tomt. Som #3 säger så fyller man i så mycket man kan=)

#6 Man kan bara regga rastypiska marsvin.
Vilket det kommer bli i denna kullen, self black eller nonself black roan ungar, om inte någon av föräldrarna skulle bära på något dolt anlag förstås=P.

Precis som #5 säger så kan alla marsvin som ser rastypiska ut reggas, man behöver inte veta något om deras bakgrund alls.
Så pappan kan reggas om hon vill, då han är en nonself black roan=).

parsley
0

Tycker roanen ser riktigt bra ut. I kullen kommer förmodligen att få self black och black roan. Ev kan du även få feltecknade roanar som t ex har bläs. Även om de inte kan ställas ut kan de ge bra avkomma. Du kan regga hanen på de uppgifter du har, ex namn, ålder och uppfödare. Lycka till med dina black roan!

Caspia
0

# 6 och # 7. Teoretiskt kan väl alla marsvin reggas, det är ju ändå ägarens egen bedömning? Om jag gör bedömingen att ett trefärgat marsvin från zoo är en tvättäkta tort n´white så är det ju inget som hindrar själva registreringen, men det blir ju däremot problem om jag drar med den på en utställning och vem som helst ser att den inte alls har tre färger utan är enfärgad, och dessutom tre virvlar. Det är ju fullt möjligt att regga ett marsvin i t ex fel färg, eftersom det är ens egen kunskap som sätter gränsen för vad det är man ser. Registratorn kontrollerar ju inte att registreringen är korrekt.

Envishet och drömmar

parsley
0

Om man t ex får en feltecknad nonself i en kull kan man regga den om man vill använda den i avel. En roan med bläs kan t ex reggas som pe golden roan-white. Reggar man ett "felaktigt" djur och ställer ut det i rasklass, så kan det bli diskvalificerad av domaren.

mee_mee
0

vad bra att ungarna ändå går att regga!