Orolig för mitt "slöa" marsvin.
I helgen har Snutte tagit det lite lugnare än vanligt. Jag menar, hon är ingen fartdåre i vanliga fall heller - ligger helst och myser under en stor höhög eller sitter i sitt hus.
Städade buren i förrgår och lade in extra mycket hö. Spånet hade halkat undan lite så det var som en liten grop i buren där allt hö ligger. Hon har legat där väldigt mycket. Sov hos en kompis igår och när jag kom hem idag hade hon fått broccoli och morötter av mamma. Hon gillar broccoli och kan knapra lite på morötterna, men idag låg det kvar broccoli och morotsslantar. Hon låg och vilade under höet.
Jag blir orolig för henne! Vet inte om jag bara hönsar mig, eller? Nattie var extra slapp dagarna innan hon dog. Åt inte så mycket, vilade mest. Jag vill aldrig släppa taget om min lilla prinsessa. Vet inte om jag och mamma bara överreagerar?
Kort sagt - hon äter och dricker inte så mycket och ligger mest i höet. Särskilt aktiv är hon inte men det har hon i och för sig aldrig varit. :/
Bytte till en utförligare rubrik. Tänk på detta :) /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Hur länge sedan var det som Nattie dog? Hon kan ju faktiskt deppa… Det är inte bra om hon inte äter ordentligt. Jag frågar även här, hur gammal är hon?
Hanna
Håller med Hanna, kan ju faktiskt vara så… ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1: Hon fyllde tre i början av December.
Har också funderat på det :/
www.frihetenskaniner.se
Deppar hon är det nog bra om du köper ett till marsvin, men sätt det i en bur brevid eller nåt.
Helena

#4: Jag tycker inter att man ska ha ha marsvin själva och det är ju inget jag rekomenderar. Om jag köper fler marsvin kommer jag såklart köpa två stycken. Det blir ju inte speciellt kul för det andra marsvinet som också måste vara själv då?
Har inte plats eller råd för en till bur nu och jag hinner inte kela och ta hand om tre stycken marsvin för tillfället.
Men deppar tror jag inte hon gör, det bör väl ha märkts tidigare? Var ju ändå två månader sedan Nattie dog & hon har varit helt "normal" tills nu. Vet inte om jag bara hönsar mig men, ska beställa tid hos vetten för att kika på kindtänderna och så.
www.frihetenskaniner.se
#5 Jag förstår dig inte riktigt, du skriver att marsvin inte ska vara själva, men är inte ditt marsvin det?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jag har en bur du kan få. det finns säkert marsvin som bortskänkes. buren jag har är inte jättestor.
Helena

#6: Jag tycker inte att marsvin ska vara själva, nej. Snutte bor själv därför att hon helt enkelt inte funkar ihop med andra marsvin (låter konstigt, men jag har prövat allt). Hon trivs helt enkelt bäst själv. Eller ja, hon trivdes bäst med Nattie men ..
Jag vill inte att marsvin ska vara själva egentligen så jag vill inte skaffa ETT till marsvin, skaffar jag fler marsvin skaffar jag minst två.
Får inte ha fler djur nu (har fått problem med hästen som egentligen skulle säljas), hinner inte - vill ju hinna ta hand om dem också och så.
www.frihetenskaniner.se

Förstår att det låter konstigt men ..
www.frihetenskaniner.se
men det låter inte rimligt för mig, jag tror inte att hon kommer leva länge till..
Helena

#10: Varför tror du inte det? För att hon bor själv eller? Tror du att hon mår bättre av att ha ett annat marsvin i en bur bredvid, då hon hela tiden blir sur och irriterad?
Har beställt tid hos vetten nu för att kika på tänderna.
www.frihetenskaniner.se
Ja, jag tror att hon mår bättre då. När andra marsvin knaprar på hö och busar hör marsvin i andra burar det och börjar äta eller busa själva.
Bra
Helena
Hon skrev väl i en annan tråd att hon har testat med ett antal oika marsvin och det inte fungerat? Eller? Och då finns det väl inte så mycket mer att göra än att gilla läget, ja marsvin trivs bäst med kompisar men om det ska behöva bo med någon som den hela tiden bråkar med och vara stressad så är ju inte det snällt heller.