toarullar med gömda morotsbitar
Jag tog tre toarullar och fyllde med hackade morotsbitar, sedan slöt jag till ändarna genom att vika in dom. Sedan fick marsvinen varsin ^^ Intresset är lite olika *S* Sune har ställt sig på sin och verkar inte ha lust att jobba mer för godiset. Tjejerna står med varsin ände av rullen och drar ;P Små killarna sitter i ett av husen och blänger misstänksamt på rullen.
Nu har alla gett upp utom Greta som står och kastar rullen upp i luften ;P
Hanna
Haha, kul idé :) Marsvin jobbar ju för maten i det vilda och det är jättebra att tillgodose det när vi har marsvin som husdjur. De bör jobba för maten! Ungefär så står det i min marsvinsmatvbok :) Mina marsvin skulle nog äta upp toarullen.. ^^, De är inte så förtjusta i morötter, men med persija skulle det nog gå :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
*garv* härliga marsvin du har!
Helena
jag brukar göra detta med min hund, ett tips är att gnida lite på toarullen med någon väldoftande grönsak/frukt så de verkligen känner doften :P Fast med hunden tejpar jag ju förstås så lukten kanske stängs in mer.. ska testa med grisarna straxt :D

Rolig idé :) #1 Har du en marsvinsmatbok? Vart har du köpt den i så fall?
#4 Mm, den är jättebra :) Fast den är på engelska. Den heter "Piggy Potions - natural remedies for Guinea Pigs" Kan verkligen rekommenderas! Köpte den på internet :)
Mvh Felicia

#5 Aha okej :)

lägg in det godaste dom vte! jag brukar lägga in gurka paprika o lite persillia o sen basilika för basilika stinker tycker jag… :P grisarna älskar det!
#8 Ska testa :) Mmm basilika luktar såååå gott ^^, mums!
Mvh Felicia

Vilken bra idé :) Det där måste jag pröva på mina små grabbar :)

jag bara undrar en sak. Är inte toarullar giftiga längre ? jag har fått mycket skäll över att jag har lagt in toarullar med godis i till mina marsvin så jag blev rädd så jag tog bort dom o dettta var för ett år sen som jag fick reda på detta. så snälla hjälp mig är dom giftiga eller kan mina marsvin leka igen med dom för det är så kul för dom o bra sysselsättning. :) tack för svar ;)
#11 - Jag har då aldrig hört något sådant iaf. :/ Min hamster som dog i början av förra året åt toarullar hela sitt liv och marsvinen har nästan alltid gjort det. Jag kan ju inte tro att det är någon fara.
Hanna
Jag har ingen aning om de är giftiga eller inte men man ska nog inte låta marsvinen äta upp dom i alla fall. Men miljömärkt toapapper kan ju inte ha giftiga rullar ;) Men lågprismärkena t.ex. Euroshopper och Eldorado är det nog värre med.
Mvh Felicia
#13 - Min käkar upp hela toarullarna ^^ Dom gillar ljudet tror jag…
Hanna

okej tack för svaren jag har varit lite orolig. o nu fick jag panik när jag läste detta om våra marsvin. så därför frågade jag. jag har miljömärkt toarullar. så nu ska jag äntligen roa mina marsvin igen. tack fär min lättnat i magen. ;))

Ska iväg och köpa paprika och persilja till dom små grisarna idag, när vi kommer hem ska jag prova! =)

har jag gjort i snart 1 månad. ;)
fast jag har godisbitar imitten o spån på sidorna XD

provade att fixa en toarulle med gurka och sen la jag in den i buren , grabbarna var lite misstänksamma först men imorgon ska jag se hur det har gått för dem :)

Fixade också en "morotsrulle" idag, först var den intressant men sen kom jo salladen då blev den lilla rullen bortglömd. Vi(jag och AmandaF) ska snart gå och kolla hur det har gått för dem :)

Vilken härlig idé..Och Vilka härliga marsvin :)

jösses vad söt :) http://www.youtube.com/watch?v=BsUsxPJ3o1c&NR=1

Det här ska jag testa på kaninerna, tror inte det blir så uppskattat av grisen ;-)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Idag när jag gick ut till marsvinen såg jag att de hade öppnat toarullen på ena sidan och det var bara lite gurka kvar i den :) Så det där ska de få som sysselsättning nån gång igen :)
Vi har euroshopper = inga toarullar åt marsvinen :(

#24 - euroshopper??

#21 Vad gulligt! Ska försök lära Thea och Cazzy "snurra runt" och "give me five" Det var ju nästan gulligast ;)
#21 - Vilken söt gris ^^ Fast jag skryter med att Donken är myycket bättre på att stå på två ben ;P
#25 - Dassrullar från euroshopper är tydligen (?) inte bra.
Hanna

woowwwee fantastiskt marsvin. ska träna mina nu hihi. ;))

är det inte lim på toa ruller??

Smart Abico! Då behöver man inte köpa leksaker! Jag ska prova!
Heej!!
Kan ingen lägga ut en bild på hur de har gjort när de harlagt i nån gosak i toa rullen, vill gärna se hur det ser ut så jag vet hur jag ska göra….
Kramar Sandra