Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntminneslund
Läst 124 ggr
Myrsloken
4

Kära Kokos.

Idag fick Kokos somna in. Vi åkte in akut med henne då det snabbt gick nedåt. Veterinären var osäker på vad det handlade om men var då även osäker på om hon skulle klara sig. Kokos röntgades och var duktig, antagligen för att hon mådde så dåligt. Veterinären konstaterade buksmärta och möjlig urinsten, vilket jag inte var så förvånad över då urinstenar just ligger i hennes släkt. Det var även något som hindrade henne från att kunna urinera, antagligen urinsten/ar. Vi fick två val, antingen ge Kokos starka smärtstillande med stor chans att hon inte skulle klara natten, eller så fick hon somna in.

Kokos var så trött, apatisk och hade så ont att det blev det andra valet. Jag saknar henne så otroligt mycket och önskar så att det fanns något jag kunde gjort. Kanske hade hon klarat sig ändå. Men tanken på att hon skulle lida in i slutet var obönhörlig. Flocken har snabbt gått från sex individer till fyra.

Jag kan inte hjälpa att undra vad som var felet. Vad var det som orsakade hennes snabba bortgång. Jag kommer aldrig sluta sakna henne.

• Redigerat 2026-02-15 20:19 av Myrsloken
Ljungåsen
2

Så ledsamt, jag beklagar sorgen. Det är alltid lika hemskt när en älskad liten måste lämna en. Och det blir så väldigt tomt, även om man har fler kvar.

Jag tycker att du fattade rätt belslut hela vägen. Både att åka in idag, och att låta henne få somna in när prognosen var dålig.

Eftersom hon inte kunde kissa tycker jag det låter som ett urinstop, sannolikt orsakat av en urinsten som fastnat i urinröret.

Myrsloken
0

Jo jag tänker samma, veterinären med. Men även under röntgen kunde hon inte klart se urinstenar eller grus, så det blev ej fastställt.

Ursäktar sluddrighet, fick som sagt lite information om vad som pågick, mest att det var akut.

Ljungåsen
1

Grus kan vara väldigt svårt att se på röntgen, och beroende på utrustning så kan mindre stenar också vara svåra att se. Jag kan liksom inte se någon annan anledning till att hon inte kunde kissa.

Försök vara trygg i att du gjorde allt du kunde. Ibland gör man allting rätt och det slutar ändå inte bra. Tyvärr.

Myrsloken
0

Ja jag håller med.

Så får man tänka, verkligen, men det kan vara svårt när det just hänt.

Idag är Papaya lite nedstämd, inte så konstigt då hon och Kokos var bästisar. Jag gav henne ett bad, lite godis och nu får de vara ute och springa så att hon får motion, även de andra såklart.

Ljungåsen
1

Det kan absolut vara svårt, men ibland hjälper det åtminstone lite att få höra det från någon annan (också).

Att de kvarvarande är en smula dämpade tycker jag är jättevanligt. Det brukar gå över på några dygn.

Myrsloken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja! De känns lite gladare nu när de får springa omkring! Alla äter gott med hö och fick kligröt, även lite kraftfoder.

Bild på Litchi som äter kligröt och Kiwi i bakgrunden som äter kraftfoder.

• Redigerat 2026-02-16 13:16 av Myrsloken
Ljungåsen
1

De är jättesöta båda två!