Ensamt marsvin
Jag har tre marsvin. För ett tag sedan var jag tvungen att sära på en av dem pga bråk som orsakade skada. Nu har detta marsvinet Lakrits gått i egen bur ett tag. I början verkade han ledsen och olycklig, men nu verkar han okej. Han har fortfarande god aptit, springer fram när jag prasslar med godis, osv. Problemet är att jag märker att han inte äter upp alla grönsaker som jag ger honom, och jag har inte sett honom dricks från vattenflaskan. Är detta tecken på depression eller tänker jag bara på det för mycket?
PS, har tänkt se hur de reagerar nu om jag skulle flytta tillbaka Lakrits med de andra två. Självklart sätter jag dem på golvet först för att se om de bråkar, osv.
- Redigerat 2026-03-18 17:27 av Ljungåsen
Att ha tre hanmarsvin tillsammans är att be om problem. Det kommer sluta med slagsmål och skador, och är absolut ingenting som rekommenderas. Hanar ska hållas i par, alltså två och två.
Latrits behöver en ny, egen kompis. Det är ett brott mot djurskyddslagen att hålla honom ensam, och han kan inte gå med de andra två heller. Jag skulle satsa på en mycket ung kompis, max sex veckor gammal. Det är den enklaste hopsättning du kan göra.
Marsvin som hålls ensamma äter ofta sämre än de har sällskap, just pga brist på konkurrens om maten.
Jag resonerar att marsvin är olika, att vissa kan/vill ha en kompis och vissa inte, även om de är flockdjur och lagen säger att de måste ha en kompis.
Ingen aning om hur det är i hans fall, han kanske vill ha en kompis men allt hänger i så fall på rätt personkemi och rätt hierarkisk ordning.
Jag har två hanar som jag flera gånger försökt ha ihop men det går inte, de är för olika, har olika behov, så jag får ha dom separat, men jag berikar dom med varsina burar, hage bredvid varann, aktiviteter och att jag är med dom/tar upp dom. Jag har också gjort att de kan nosa på varann genom hage-gallret. Det är som det är, men jag tror de har fått det närmast bästa.
Jag tänker att det är viktigt att känna in marsvinens egna upplevelse av situationen. Vad är din intuitiva känsla? Är han i behov av en kompis eller skulle han kunna nöja sig med att ha det lite som mina har det? Att kunna nosa på dom andra genom hage-gallret men samtidigt ha distans? Han kan ju vara ett sånt marsvin som har svårt för att finna sig själv med andra, precis så det kan vara med vissa människor. Även om vi också är flockindivider så är det viktigt även för oss att det blir rätt. :) I vissa fall kan ju vi finna gemensamhet med andra artfränder med de egna på distans. Allt är beroende på ens behov.
Har blodvite utspelats i ert fall? Om det inte har, så kan chanserna vara större. Men det är också som Ljungåsen är inne på att det är svårt att få ihop 3 hanar, särskilt om det är ojämnt i dynamiken. Medans det i andra lite mer sällsynta fall kan fungera. Beroende då på rätt personkemi. Har de andra liksom bråkat tillbaka när han börjat? Eller handlar det om honom själv? För i så fall blir det intressant, att det kan handla om att han kanske känner sig fel i situationen.
- Redigerat 2026-03-19 08:39 av humlanmumlan