Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: omplaceras
Läst 85 ggr
Pistage142
0

Marsvin som precis blivit ensamt..

Har en abessinier hona, 3 år som bott med sin kull-syster sedan födseln. Idag fick vi låta systern somna in. Hela familjen är så ledsna!
Vi vill helst ha henne kvar men vill bara det bästa för henne, antar att det är att få vara med nya kompisar. Har fått kontakt med en som har två honor och gärna tar en till, verkar ha det fint ordnat med djurkära barn och inhägnad uteplats.
Vad tror ni om chansen för oss att hitta en ny vän på egen hand? Vill man då ha en ungefär jämnårig då verkar det svårt att hitta? För vill inte ha en väldigt mycket yngre.. Eller ska man passa på att låta henne få komma till de här två honorna med ägaren som verkar jättebra?
Det här är första marsvinen vi haft.
💔

Ljungåsen
1

Beklagar sorgen.

Det viktiga är ju, precis som du är inne på, att kvarvarande marsvinet får ny kompis/nya kompisar.

Om du helst vill ha henne kvar så skulle jag satsa på två nya kompisar. På så vis blir det inte samma panik nästa gång någon dör, utan då kan man leta ny tredje i lite mer lugn och ro.

Varför vill du inte ha någon yngre? Jag har en liten flock, med (just nu) åldrar mellan ett och sju. De bryr sig liksom inte om åldern på kompisarna.

Angående flytt så kan det också fungera. De flesta marsvin är lite osäkra första dagarna efter att ha kommit till ett nytt ställe, men de brukar snabbt vänja sig.

Pistage142
1

Hej, tack 💔❤️
Anledningen till att vi inte vill ”börja” om med ett ungt marsvin är för att vi hellre ”trappar ner” har både gerbiler och katter, barnen är stora och har inte lika mycket tid/intresse att gosa med djuren längre osv.
Pistage som nu är ensam kvar är ganska cool och tuff (inte likt den som gick bort som mer var lite rädd och känslig) så hon kanske bara mår bra av en flytt nu när hon inte har din syster kvar?
Så ledsamt 😢

• Redigerat 2026-04-18 07:54 av Pistage142
Ljungåsen
1

#2: Vill ni sluta med marsvin så är ju nu en lika bra tid som någon annan.

Det viktigaste är ju att hon slipper vara ensam, för det mår hon garanterat inte bra av.

Pistage142
1

Tack för svar! Vi har nu fått en kompis till Pistage och försöker vänja dem vid varandra.
Dessvärre är Pistage inte snäll mot den nya!! 😓
Har gjort ett inlägg om det och tar gärna emot tips 🐹❤️

Ljungåsen
0

#4: Jag skrev i din andra tråd.