Till Minne Av Bacardie
Jag vill bara skriva några ord om vår älskade Bacardie, som vi tyvärr fick låta somna in den 5/5-2026 efter en tids sjukdom med problem kring urinvägar och njursten. Trots upprepade besök hos veterinären och flertalet behandlingar så orkade inte hennes lila kropp längre, och vi tog det tunga beslutet att bära hennes smärta, så att hon kunde få vila.
Det känns fortfarande helt overkligt att hon inte finns här längre. Hemmet känns tyst på ett sätt vi aldrig upplevt tidigare. Ingen som piper så fort skärbrädan kommer fram. Ingen liten nyfiken teddy som springer fram för att se exakt vad man gör. Ingen Bacardie som står och tittar på en med sina stora ögon som om hon försökte förstå allt som hände runt omkring henne.
Och det är nog därför jag ville skriva detta. För hon var verkligen inte “bara ett marsvin”.
Bacardie hade en personlighet som tog enorm plats i vårt hem och i våra hjärtan. Hon var den modigaste, nyfiknaste och mest sociala lilla varelse vi någonsin träffat. Hon ville alltid vara med där allt hände. Om någon reste sig från soffan skulle hon direkt fram och undersöka varför. Om man öppnade kylskåpet eller började skära grönsaker så hördes hennes pip direkt innan man ens hunnit ta fram maten.
Hon var nästan som en liten hund i sitt sätt att vara. Sade man hennes namn med rätt ton så kom hon springande. Hon ville inte bara ha mat — hon ville ha kontakt. Hon ville vara en del av flocken, av hemmet och av vår vardag.
Hon hade också ett helt otroligt band med min sambo. När något var läskigt sprang hon alltid till henne för trygghet. Och under tunga och ensamma perioder i livet hjälpte Bacardie henne mer än hon någonsin kommer förstå. Bara hennes närvaro kunde göra ett dåligt dygn lättare.
Det som gör så ont nu är att vi vet att vi aldrig kommer träffa någon exakt som henne igen. Vi älskar våra andra marsvin enormt mycket, men Bacardie hade något alldeles eget. Hon fyllde hemmet med liv på ett sätt som är svårt att beskriva för någon som aldrig haft ett sådant djur.
Och samtidigt som sorgen är brutal så känner vi också en enorm tacksamhet över att vi faktiskt fick lära känna henne. Att just vi fick vara hennes människor.
Så krama era små marsvin lite extra idag. För ibland kommer det ett sådant där litet djur som förändrar hela ens värld utan att man ens märker det förrän tystnaden kommer.
Vi kommer älska och sakna vår Bacardie resten av våra liv.
Jag beklagar sorgen. Det är alltid lika hemskt när en älskad liten måste lämna en.
Alla marsvin är speciella, men en del är extra speciella, och de lämnar verkligen ett tomrum efter sig.
#1: Tack!
Ja det är svårt, specielt när de sätter ett sådant speciellt fotavtryck på deras sätt att vara och deras personlighet ❣️
Vi vill här skicka vårt varma deltagande i Er sorg efter Bacardie och ett stort tack för att ni delade Er berättelse.
Texten ni skrev var verkligen fin och rörande och den träffade mitt i hjärtat då vi är i samma situation efter att vi igår tog farväl av vår älskade Lydia som vi fick dela vårt liv med i 6 år och 2 månader. Lydia har haft turen att få vara frisk ända tills för drygt en vecka sedan när hon blev allt tröttare och började få ont i magen. Hon hade tyvärr drabbats av pyometra och vi ville inte utsätta henne för lidandet med en operation. Lydia var också unik, kontaktsökande och med på ett speciellt sätt. Hon älskade att busa runt i hö och hade koll på vad vi gjorde i köket där hon bodde med sin vän Kokos som nu är ensam. Det är så tomt när man kommer in i köket nu och Lydia inte hjälper till att pipa efter gurka. Sorgen är stor, lika stor som kärleken och livet känns lite overkligt helt plötsligt.
Henri Nouwen skrev:
”Du måste lita på att varje vänskap inte har något slut, att det finns en högre förening bland alla dem, levande och döda, som uppriktigt har älskat Gud och varandra. Du vet av erfarenhet hur verkligt detta är . De människor som du har älskat djupt och som har dött lever vidare i dig, inte bara som minnen utan som verkliga varelser.”
Man kan förundras och glädja sig över att ett så litet djur gör ett så stort avtryck.
Och jag tänker att vi som haft speciella marsvin kan byta ut ordet människor till marsvin i texten ovan.
Många styrkekramar till Er! Kanske Bacardie och Lydia skuttar på de eviga gröna gräsängarna tillsamman nu?❤️🐹🐹❤️