Frågor om marsvin :)
Jag är verkligen sugen på marsvin! Vart det i snart 2½ år nu :P. Dock blev det kaniner i stället.
Jag har lite frågor :)
1. Är marsvin så sociala och trevliga som de verkar?
2. Luktar dom mycket?
3. Är hanar eller honor trevligast?
4. Tips på hur jag kan övertala mina föräldrar om marsvin? De tycker det räcker med mina kaniner..
5. Hur länge lever dom? Hört att det är ca 5år, stämmer det?
6. Hur stor bur bör de ha?
7. Vad äter de för mat?
8. Är dom renliga?
9. Har ni tips på kanske sidor/artiklar ang. Marsvin?
Ni får tänka på att jag är kanin människa och inte så insatt i marsvinsvärlden (ännu). Passade två marsvin förut :). Dock samtidigt som jag passade en hamster och en gerbil^^. Kär i dom små sötnosarna! :)
Ändrade till en tydligare rubrik. Tänk på detta :) /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

inte för o vara dum men du sa ju till mig att du inte orkar ha marsvin? ;)
Japp, absolut. ^^
2. Luktar dom mycket?
Nej, hanar kan lukta lite i arslet sägs det, har bara haft honor så det vet jag inte. annars får man ju byta ut spån å sånt 1-2 ggr i veckan, så det inte stinker.
Hanar e mer "framtåt" dvs piggare men honor är mysigare :)
4. Tips på hur jag kan övertala mina föräldrar om marsvin? De tycker det räcker med mina kaniner..
Nej et har jag inte… tycker inte du bör övertala dom om dom inte vill. du har ju kanin. det borde räcka… *INGET illa menat*
kan bli äldre än 5-7 år. vet sånna som blivit 10 + =)
Tja, beror på hur många. Minst en 100*50 cm bur!
7. Vad äter de för mat?
Kolla artiklarna här nine ist.
8. Är dom renliga?
Vad menar du? :S
Läs artiklarna här inne & sök på google.
#1; Tack för svaren :)
Har jag sagt det? x) Jasså.. xP.
Kaninerna bor ute.. Och skulle vilja ha något djur inne :) Hade ju gerbiler förut, men de fick något virus så alla dog..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#2 - eller det kanske inte var jag *förvirrad*
okej….
- De blir vad man gör dem till=P Pysslar man mycket med dem så blir de väldigt tama och sociala.
Låter man dem bara sitta i sin bur den mesta delen av dagen, blir de ofta skygga och "tråkiga".
2. Luktar dom mycket?
- Inte så farligt mycket, tycker jag. Städar man buren ca 1 gång i veckan och kanske 1-2 gånger tar ut blött hö på marken, så luktar det inte så mycket.
- Jag tycker att hanar är trevligare, då de är mer framåt än honor. Men honor är också väldigt trevliga=P
- Jag tycker inte du ska behöva övertala dina föräldrar till det, utan de ska också vara med på det.
Så prata med dem, är mitt bästa tips!
- Ja, 5-6 år är medel livslängden.
- Till två marsvin tycker jag att man kan ha en 100 x 50 bur, men gärna en 120 x 60! Ju större bur dessto bättre!
7. Vad äter de för mat?
- Hö ska de alltid ha tillgång på, och sen minst 1 gång om dagen ska de få c-vitamin rika grönsaker, ex. vitkål, paprika, broccoli, persilja. Ev. kan man ge dem lite kraftfoder också.
8. Är dom renliga?
- Rättså, de skiter och kissar där de står, men själva marsvinet blir nästan aldrig smutsigt. Man behöver oftast inte bada dem mer än 1 gång per år. Marsvin med längre päls kan behöva badas oftare.
- www.humlansmarsvin.se
#4; tack :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Ja marsvin är väldigt sociala och trevliga djur när dom väl litar på en
2. Luktar dom mycket?
Nej håller man rent och badar dom när det behövs så luktar dom inget. Det är klart att dom har en viss "djurlukt" men det luktar inte äckligt.
Jag tycker båda är lika trevliga men det jag har märkt på mina är att hanar är mer framåt och mer fart i medans mina honor är mer mysiga och vill hellre ligga och gosa :)
Jadu det är svårt du får väl berätta allt bra med marsvin och så får du berätta några negativa saker också och hitta på lösningar till dom så att dina föräldrar inte har några motargument :P
Medelåldern är ca 5 år ja men det finns dom som bara blivit 2 år och så finns det dom som blivit över 10 år. Vet 2 stycken som är över 10 år.
Det minsta lagliga måttet för 2 marsvin är 75x40 tror jag men det är absolut för litet egentligen. Men man brukar säga minst 100x50 men satsa helst på så stort som möjligt helst 120x60 om du kan :)
7. Vad äter de för mat?
Marsvin är veganer och äter inget som kommer från djur med andra ord. Deras kost ska bestå av 80% hö, vatten, dagliga grönsaker som innehåller c-vitamin, och till djur som växer eller har ungar också pellets, och så pinnar att gnaga på så dom håller tänderna i trim.
8. Är dom renliga?
Om du menar att dom kan bli rumsrena så går det men det kan vara väldigt svårt vissa går att lära med maaassa tålamod och vissa går bara inte att lära. Dom tvättar ju sig själv men långhåriga kan behöva ett bad ibland.
www.humlansmarsvin.se

Absolut, bara man ger marsvinen lite tid. Dom kan verka lite lättskrämda i början men som sagt - ger man dem lite tid så försvinner rädslan & marsvinen visar sin sociala sida :)
2. Luktar dom mycket?
Du har ju kaniner så jag tror inte du märker lukten så mycket. Man vänjer sig. Luktar bara lite djur, spån & hö. Håller man rent och fräscht i buren luktar det inte alls. Dock kan hanar ibland lukta mer än honor :)
Beror på vad du söker. Hanarna brukar vara piggare och busigare, mer spring i benen. Honorna brukar föredra att ligga och mysa i knäet. Beror på individen också.
4. Tips på hur jag kan övertala mina föräldrar om marsvin?
Hitta på lösningar till alla motargument, berätta hur mycket du tycker om marsvin & så vidare. Kämpa på :)
5. Hur länge lever dom?
Det varierar. Medelåldern brukar man dock säga är ungefär fem år.
Det minsta lagliga måttet är 75x40 har jag för mig. Men enligt mig är det för litet. Man brukar rekomedera 100x50 men ju större desto bättre :)
7. Vad äter de för mat?
Marsvinen är som sagt veganer. Ge massor av hö - det ska alltid finnas i buren. Vatten ska de ha fri tillgång till, såklart. Ge ren pellets. Varje dag ska de ha c-vitaminrika grönsaker. Ge även kvistar och grenar, det är bra för tänderna.
**8. Är dom renliga?
**Dom tvättar sig själva, precis som kaniner. Duscha/bada dem inte i onödan, det är inte bra för dem med vatten i luftrören.
Dom kan bli rumsrena. Har själv en dam som förr aldrig, aldrig kissade eller bajsade utanför buren utan höll sig. Numera kissar hon utanför ibland, men bajsar gör hon fortfarande inte utanför buren.
Släpp ner marsvinet då och då i buren så att den får kissa & bajsa. Så gjorde jag och till slut började hon hålla sig tills hon fick komma ner i buren istället för att göra sina behov i mitt knä :)
9. **Har ni tips på kanske sidor/artiklar ang. Marsvin?
**Som många andra har skrivit är Humlans (www.humlansmarsvin.se) en jättebra sida. Även Marsvinsplaneten (forum: Marsvinssnack) är bra. Och så finns ju Marsvin iFokus! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

_Jag tycker absolut att dom är det, mer sociala djur får man leta efter! ;)
_
2. Luktar dom mycket?
_Luktar o stinker e de skillnad på, stinker gör dom absolut INTE, i min näsa luktar dom jätte gott :) <3 Men de e väl olika hos olika personer.
_
_Eftersom jag bara haft hanar så föredrar jag hanar. Som alla andra honor så brunstar ju honan o då blir det väl automatiskt så att hon kan bli lite bitchig under sina perioder. Dom enda djurhonorna jag haft är en kanin (hon va hur aggressiv o bitchig som helst) och en guldhamsterhona (hon däremot va faktiskt ganska mysig, men först efter sin kull så blev hon ngt lugnare) Så mitt svar blir; Jag skulle välja hanar.
_
_Jag tycker att du ska prata med dom, förklara varför du vill ha just marsvin och osv..
_
_Medelåldern skulle jag tro är 6-7 år
_
_Som sagt, dessto större bur dessto bättre, men på ett ca; Jag har en 100x50 bur till mina två hanar, skulle vilja ha en 120x50 elr 150x60, men har inte fått tag i ngn, så välj en så stor bur som möjligt, minst 100x50.
_
7. Vad äter de för mat?
_Frukt och grönsaker, helst minst 3 olika sorters c-vitamin rika grönsaker varje dag för att få en så allsidig kost som möjligt. Pelletsen bör vara Oxbow's eller Lottie's. Mina får Lottie's havre&vetekli.
_
8. Är dom renliga?
_Nja, jag skulle vilja påstå att dom e lite som grisar, alltså grisar dom ner en del (iaf mina) men det går absolut att göra dom rumsrena om man vill. Att mina inte e särskilt renliga av sig e inget som jag stör mig på. Dom e ju mina små gullegrisar :)
_9. Har ni tips på kanske sidor/artiklar ang. Marsvin?
_Ja, MiF e en toppen sajt med mkt info, här hittar du en hel del om deras skötsel, boende, foder osv, men oxå_ http://www.marsvinsplaneten.nu/ och http://home.swipnet.se/~w-77537/marsvin.htm är två av mina favorit sajter om marsvin.Lycka till!
Tack för svaren! Jag är verkligen kär i dom små sakerna :)
Funkar det bra att ha dem i en bur som står på en "bänk" ca 35-40cm hög? Eller är dom typ höjdrädda? :P
Sitter och läser sida upp å sida ner just nu, googlar åså.
Ska skriva ett brev om varför jag vill ha marsvin, sedan får det gå som det går.. Hoppas ju dock på ett ja.
OM jag nu får ha marsvin tänkte jag köpa från uppfödare, omplaceringshem eller om det finns någon som säljer sina på ex. blocket.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Måste svara på fråga 3. Alltså indvidsskillnaden är väldigt stor. Jag har ungefär hälften honor och hälften hanar. Det går inte att säga att honorna beter sej på ett sätt och hanarna på ett annat. Jag har hanar som är världens mysigaste men samtidigt är pigga och allerta, honor som är precis likadana. Hanar som helst vill springa på golvet och inte mysa nån längre stund och honor som är precis likadana. Så att säga att honor och hanarnas beteende skulle skilja sej mycket tycker jag är helt fel.
Beror på individ
2. Luktar dom mycket?
Nej, inte vanligtvis
Hanar säger nog de flesta, men jag vet inte riktigt, beror på individ
Finns inget särskilt knep, men du kan ju alltid gråta lite extra, till sist frågar dom vad som är fel, då säger du att du vill ha marsvin ;)
I genomsnitt är det väl runt 5
Två marsvin, helst 120x60
7. Vad äter de för mat?
Hö, vatten, c-vitaminrika grönsaker i mängder;) ev. kraftfoder
_8. Är dom renliga?
Dom är inte rumsrena, inte mina iaf, men dom tvättar sig ofta;P
_
Finns Artiklar härinne :)
Helena

# 9. Jag tror inte marsvinen kommer att uppfatta att de står en bit upp, de ser inte särskilt bra. Dock har jag svårt att tro att de blir höjdrädda, snarare tvärtom. Mina står på ca 60 cm höjg och de verkar gilla det bättre än att stå på golvet, då såg de ju bara mina fötter. Nu är vi oftast i ungefär samma nivå eftersom jag sitter vid skrivbordet bredvid dem.
Envishet och drömmar
Tack för svaren! :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
De andras svar duger bra, tycker inte jag behöver tillägga något :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ojsan nää jag till lägger heller inget alla har fått med det viktiga. ;)) jag önskar dig lycka till med marsvinen ;))

Lycka till med marsvinen =)
Ja - lycka till! :D
Mvh Felicia
Välj helst omplaceringshem. Det finns många marsvin där ute som behöver ett bra och långvarigt hem. ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Du har fått otroligt mycket svar, så jag lämnar det ^^
Tänk på att du alltid är välkommen att ställa frågor härinne! Här finns mängder av kunniga marsvinstyper som har svaren på det mesta :)
//Hanna - medarbetare på marsvin.ifokus
Hanna

Mvh Felicia