Farlig vintersallad?
Hej, jag hörde en uppfödare säga att man inte ska ge sallad till sina marsvin vintertid, därför att det då skulle innehålla något ämne som skulle vara farligt för dem. Jag förstod inte vad det i så fall skulle vara…?
Stämmer detta? Någon som vet? Hur mycket sallad ger ni era marsvin?
Våra tycks älska alla gröna tunna spröda blad oavsett om det är blast eller sallad - men om det är farligt vill man ju inte ge dem det…
öhh?? aldrig hört talas om det, det får nån annan svara på :/

Har aldrig hört nåt om det. Men vilken sallad skulle det vara i så fall? Mina får sallad några gånger i veckan…

Vet tyvärr inte exakt vilken sallad hon tänkte på… Men föreställer mig att det är sådan som man köper till sig själv (människor) i mataffären…

Isbergssallad går det ju "rykten" om att man inte ska ge…

ojsan då hoppas jag inte är sant! jag ger mina marsvin sallad oxå som småtugg o andra grönsaker men dom mår prima. ;)
Jag har aldrig hört att isbergssallad ska vara dåligt oavsett årstid mina har fått lite isberssallad då och då och inte blivit dåliga, men har däremot hört att friséesallad ska vara gasbildande, hur farligt eller om det verkligen stämmer vet jag inte.
Låter ju lite konstigt… Men vintertid odlas ju salladen och för att få den att växa besprutas och gödslas den med allt möjligt konstigt så visst kan det vara så. Men om det är något ämne som inte finns naturligt i sallad så lär det inte vara någon som helst fara med ekologisk sallad som är helt fri från sådant ;)
Sedan så är ju inte sallad direkt något jättenyttigt som innehåller massa vitaminer, så det behöver absolut inte tillhöra marsvinskosten. Och om den gör det bör det i så fall vara mer som godis :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Asså man ska ju inte ge för mycket sallade då detta kan ge munsvamp.