Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2796 ggr
Hatasallad
0

Puffar med huvudet?

Varför puffar marsvin med huvudet när man klappar dem? Det har jag gått och funderat på. När kaniner gör så vill de bli klappade eller att man ska hålla sig undan.

Undrar om marsvin gör så för att de vill bli klappade?

Pratade med Majas uppfödare, och hon säger att uställningsmarsvinen gör inte så med huvudet.

Emelie-E
0

"om marsvin puttar uppåt med huvudet när du klappar det på hässan - sluta direkt. Då tycker han eller hon inte om det. Många marsvin gillar inte alls att bli klappade uppe på huvudet."

Ur boken: Mitt husdjur marsvinet

[Liinda]
0

Jag vet inte riktigt varför dom gör så. Men när mina marsvin gör så så verkar det vara att dom inte vill att man ska ta dom på huvudet. Ibland för jag klappa dom på huvudet och ibland får jag det. Men det är bara vissa som gör så med huvudet.

Cavia
1

Jag skulle tippa på att dom gör så för dom inte har "fri sikt" när man lägger handen på deras huvud. Marsvin har ju en tendens att alltid känna sej hotade och vara på flykt undan "rovdjur"..så dom vill väl bara se att inget hotar dom?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[starlights]
0

"Pratade med Majas uppfödare, och hon säger att uställningsmarsvinen gör inte så med huvudet."

Om du menar "puffa med huvudet" på det sättet som jag och de ovanstående tror, så kan jag lugna dig att mina utställnings marsvin gör så också när man klappar de över huvudet ibland=P.

Sen varför de gör det vet jag inte säkert, men jag tror det är i stil med vad ovanstående personer sagt=)

CamillaS
0

min äldsta kille gör också så :p

Abico
0

Det är olika från marsvin till marsvin har jag märkt. Sune far alltid upp med huvudet om man lägger huvudet över det. Antagligen är det obahagligt, och det är därför dom gör det. Så det bästa är att låta bli :)

Hanna 

Thea-Cazzy
0

Cazzy gör så när man klappar henne på huvudet, men inte Thea…

Hatasallad
0

Får väl filma när jag klappar marsvinen, haha Skrattande

FeliciaS
0

Alla mina marsvin som jag någon gång har haft har gjort så, antingen om handen ligger på huvudet eller om jag har haft handen en bit över som täcker hela huvudet. Jag tror med största sannorlikhet att det betyder som i #1, alltså att de ogillar det..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Ja man får ju känslan av att de vill putta bort handen liksom…

Hatasallad
0

Då gillar dem inte husen då! För de gör ju så när de går in i husen, ibland gör de så Förvånad

dreamiz
0

#11 Ja det har du rätt i, det har jag sett nån gång. Kanske tycker de ingången kommer för nära. *ler*

Hatasallad
0

#12 Haha, ibland piper dem samtidigt när de lyfter på huset. Det är så kul när de gör så Skrattande

Hallonet
0

mitt marsvin ÄLSKAR att flytta sitt hus, har en kartong på natten som hon ska "sova" i, men hon flyttar eller välter det alltid! hehehe Glad

[sweetestperfection]
0

Knut brukar purra in i husöppningen sen stannar han till, puffar med huvudet, piper och sparkar lite i spånet med ena framtassen. Weird.

FeliciaS
0

Calypso brukar putta med huvudet när han är i ett trångt utrymme, som om han säger "bli större" typ :)

Mvh Felicia

Cazs
0

mitt ena marsvin puffar med huvudet när man pillar där när han är "uppspelt", alltså typ när man precis tagit upp honom eller så. 
(han älskar dock när man kliar honom under hakan hahaha)
Minstingen, han puffar direkt när man klappar honom på huvudet och skakar på sig när man klappar i nacken och sprätter till när man klappar honom på baken och biter när man klappar honom på sidan… tack och lov finns det en mittendel av de hela där han låter mig klappa xD Sen är de tre stycken som kan puffa någon gång då och då, men oftast inte :)

Du behöver inte direkt vara orolig, men dock kanske inte hålla på och klappa där när de gör så för de är ju något tecken på irritation antar jag.

Creation
0

Jag har hört att marsvin puffar med huvudet för att de tycker att man skymmer deras sikt… vet dock inte om det stämmer, eftersom alla andra här verkar vara eniga om att marsvin tycker dt är obehagligt. :/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#18 Fast när man skymmer deras sikt beror det nog på obehag. Jag tror det är instinkt, de måste ju kunna se och höra ordentligt för att kunna fly… :) Så då är det klart att de ogillar om de inte kan det.

Mvh Felicia

Hatasallad
0

#18 jo, marsvin är bytesdjur.

Visste ni om att alla bytesdjur har ögonen på sidorna på huvudet? För om man tittar på rovdjur så har de ögonen mitt på huvudet.

Wiizy
0

#20 - mm .

Hatasallad
0

#21 Du behöver inte skriva nåt om du inte har något intressant att komma med ;P

FeliciaS
0

#20 Japps jag vet… Fast det stämmer inte till 100% på alla arter :) Vissa djur som är en blandning (alltså inte helt något av det) har ögonen framme på ansiktet t.ex. alla apor, människor m.fl… ;)

Mvh Felicia