ensamt marsvin sen 4 år tillbaka
hej!
tänkte be om lite råd hur jag ska göra med mitt nyinflyttade marsvin. jag såg honom på en annons och ville köpa honom direkt. när jag pratade med ägaren visade det sig att han bott ensam i 4 år!! alltså utan annat marsvin. han hade umgåtts lite med en kanin, men det vet vi ju alla att det inte är samma sak. nu undrar jag vad ni tror, kan han bli stressad att vi 4 års ålder få en ny kompis? kan inte skaffa en hona då jag inte vill ha ungar så jag måste skaffa en hane. vilken ålder ska då denne nya hane vara?
tacksam för snabba svar, vill ju ge honom en kompis direkt…

Riktigt tråkigt att han fått vara ensam större delen av sitt liv. Verkligen tragiskt att människor gör så mot sina djur. Men tur att vi har vissa människor med vett som räddar dessa djur, ni e guldvärda! Vad jag tror, så tror jag inte att han skulle bli stressad av en marsvinskompis, utan tvärtom, han blir nog jätte glad. Men jag vet ju inte.. Vissa marsvin trivs ju ensamma. Jag tycker iaf att du kan försöka skaffa en liten unge åt honom o se hur det går. Låta dom träffas på neutral mark, där ingen utav dom varit förut. Lycka till! :)
ja störst chans borde va med en liten unge, om du är beredd på att skaffa ytterligare ett marsvin sen när ungen blir ensam (med tanke på åldersskillnaden).
I vissa fall kan det även funka med ett äldre marsvin men yngre brukar vara enklare.
det tråkiga är att de djuraffärer jag ringt och frågat om ålder för deras marsvin inte rekommenderar att sätta ihop två hanar. de tycker att jag ska kastrera honom istället. känner mig inte så positivt inställd til att kastrera honom med tanke på hans ålder och att han redan fått utstå denna flytten…
tack för era svar!

Jag tror du kan få bättre råd och tips här en från en djuraffär då de ofta har stor brist på kunskap. Om du bestämmer dig för att skaffa dig en till marsvinspojke så köp då inte ett från en djuraffär är du snäll, det finns så många avlivningshotade marsvin på bla blocket och annars kan man köpa från ett omplaceringshem som även de jobbar med avlivningshotade marsvin.
Lycka till!

håller med #4 ! Bättre att fråga här, dom i djuraffärena har oftast inte så stor kunskap om djuren! Kolla omplaceringshem efter en liten han unge , om du har något i närheten! ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Vad bra att du tog din an stackarn :) Jag tror verkligen att han kommer uppskatta en livskamrat. En yngre hane borde passa bra. Hör med omplaceringshem (troligtvis har de väl kanske inte ungar…) eller med uppfödare. Du kan också kolla annonserna här på Marsvin iFokus! Lycka till :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag tänker lite på när du hittat ett marsvin, att du tar det lite lugnt med intoduceringen. Har han inte sett ett marsvin på fyra år kan det ju bli rätt chockartat att plötsligt få en pigg och busig liten lillebror. Börja med att ha klappat den lille, innan du klappar den store, så att han får känna lukten och hinner fundera på vad det är som luktar så. Sedan kan de bo bredvid varandra en stund så att han vänjer sig vid att den andre hoppar och skuttar. Först därefter skulle jag släppt ihop dem. Jag menar inte at det ska ta flera veckor, men mer än att bara släppa ihop dem. Vi vill ju inte att den äldre marsvinet ska få en hjärtattack av förskräckelse…
Envishet och drömmar
nej, man är ju lite rädd för hur han ska ta det med tanke på hans ålder och så. han är dessutom fortfarande lite rädd för mig. ska börja sökandet efter uppfödare och omplaceringshem. ingen som vet ngt i blekinge?
tack för svaren än en gång!
#1 Hur kan då säga så¨???
Vårat marsvin var ensam tills han vart 4 år!!
Men han fick täffa sina broder ofta och ha en kanin som han hade som rumskompis (ej i samma bur, kaninen ville bita han hela tiden)…. Han vart bara mer kelig när han var ensam, när en hona kom med i bilden EFTER 4 år, han betedde sig grymt bra… : )
VI VAR INTE DRJURPLÅGARE!!!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#9 att han vart keligare betyder bara att han saknade en artfrände, han försökte ta kontakt med er istället.
Helena

#9 Men marsvin trivs bäst i flock, då det är flockdjur (finns få undantag) och nu är det oxå lag på att de inte får bo ensamma.
#9 när han dog gjorde vi av oss med honan till en annan, men han fick träffa andra marsvin undertiden. Och så kom det marsvin till oss och bodde när dom reste bort- Han hette putte, om jag minns rätt- Men vi lärde han tricks.
Men när vi gick i 3.an då visste vi ju inte, och dom sa inte på djuraffären. Men han var bortskämd, och världens snällaste!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#12 Jag har själv haft ett ensamt marsvin, köpt från djuraffär och han blev över 9 år och jag upplevde han så klart som lycklig. Jag visste då inte ens att marsvin var flockdjur och inte blev man informerad från djuraffären heller. Det här var många många år sen och tack å lov vet man mer nu:)
#13 ne man visste ju inte bättre då.. ;)
Vanliga livslängden är ju 5-6, våran dog som 5 åring, : (
Hans tassar mådde inte bra, när han dog hittade vi blod i buren :/ Men vi visste inte vart det kom ifrån :' (
Han kanske förblödde, : '(
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#9 Snälla du, ta det lite lugnt. Att han blev keligare betyder nog bara som en annan här sa att han saknade en artfrände o sökte kontakt me er istället. Marsvin ska vara minst två o två, dom mår inte bra utan en artfrände. Från 2003 blev det lag på att marsvin inte får hållas ensamma, detta på grund av att marsvin inte mår bra ensamma. Jag står absolut för det jag sa i #1, tycker absolut inte att jag sa ngt fel i det.
#15..
Men man kanske inte läser lagar, bara lagboken för människor, vart kan man köpa lagboken för marsvin=
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#16 Det finns nog ingen lagbok för marsvin:D Men det finns med i våra lagar, människor får inte hålla marsvin ensam…. Tror det är på jordbruksverkets hemsida man läsa om den lagen…
#17 .. okej, visste inte att det fanns med ens….
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#16, #18 När man skaffar ett djur tycker jag att de e ganska uppenbart att man läser på VÄLDIGT mkt om det djuret, att man läser i böcker, på internet, allt man kan komma åt - för djurets bästa. Nu e de t.ex jätte enkelt att hitta en sida om marsvin där det står klart o tydligt att det är lag på att marsvin inte får hållas ensamma. Du söker bara på google - marsvin - och det kmr upp en massa bra fakta sidor om dom. Så, så svårt e de inte att hitta fakta om marsvin. :)
#19 : )
Jo men när vi skaffade det första fick vi i 3.an, vi lånade böcker och frågade runt oss. Men han klarade sig fint,fint : )
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#19 Längre tillbax var det inte speciellt upplyst om att marsvin trivdes bäst i flock. Och som många vet så står väldigt mycket konstigheter i de äldre marsvinsböckerna:)