Funderade lite på parning..
Groa är lite över 1 år nu, bra kondition tror jag. Eller vad tycker ni?

Helena
man bör inte para en hona över året.. då har bäckenet(?) dratt ihop sig så det är svårt att få ut ungarna..
plus att man bör tänka på att varje gång man parar sin hona riskerar man hennes liv… det är vanligt att marsvinshonor dör under graviditeten/förlossningen.. så jag skulle nog avråda dig att para!
men hon var väldigt fin iaf :)

ja där fick du ditt svar. har inget att tilllägga mer. ;) lycka till bara säger jag. ;)
Fast jag har läst och hört att det är en myt att bäckenet stelnar… Och att många provat och utan problem haft honor med sin första kull då hon var över året.
Hanna
Jo, samma här, Hanna, det är därför jag funderar lite.
Helena
#3 Nä, det stelnar inte och växer absolut inte ihop som vissa säger. Men det blir mindre elastiskt, så risken för att ungarna ska fastna blir större ju äldre de blir.
Vet också honor som klarat av att föda fram kullar fast de varit över året, till och med 4-5år när de fått första kullen.
Men när man vet att riskerna ökar med åldern, så tycker i alla fall jag att det är dumt att para en gammal hona.
Dock så tycker jag att vid 12 månader kan man para en hona, OM hon är i bra kondition, vilket för övrigt även en hona på 6-8 månader ska vara=).
Kan inte tillägga så mycket mer än att jag tycker att om du anser att hon är i bra kondition och vill ta riskerna (för risker finns det ju alltid) så kan du ju para henne. Men att vänta för länge kanske inte är så bra, de går ju dessutom dräktiga lite drygt 2 månader… Sera fick sin kull när hon var 1 år och 1 månad vilket gick utmärkt ;) Men jag köpte henne som dräktig och visste inte ens att hon var det till en början.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 - Okej :)
Hanna

kan man para en hona över ett år ? men då får man ta det på sitt ansvar för honan då? blir det stelt eller det blir ihopa satt bäckenet på marsvinet? jag har fått så många olika svar på detta är det någon här inne som vet helt till 100% vad som händer en hona efter ett årsålder. ;)
Vaddå ta det på sitt ansvar? Man utsätter alltid honan för en stor risk att dö. Det måste man vara medveten om! Då mina honor är ganska svåra att få dräktiga har jag haft ett antal kullar där honan varit över ett år vid första kullen. Dessa kullar har inte haft mer problem än de med unga honor. Inte någon gång har det blivit problem som har något med trångt bäcken att göra.
Men äldre honor har i regel lite mer hull = större risker och troligen blir bäckenet mindre elastiskt precis som på många andra djurslag. Att det växer ihop är däremot inte sant!