Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 785 ggr
CamillaS
0

förbereda klippt långhår inför utställning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, hur gör man i ordning det inför utställningen?

• Hur mycket ska pälsen klippas?
  • hur långt innan utställningen ska dom badas?
  • hur ser bra klippta klor ut enligt en domare?
  • vad tittar domaren på?
  • nån bild, på ett klippt långhår som har varit på utställning?
  • förbereder man pälsen på något speciellt sett som med oklippta långhår?

Tweeny har ju ännu inte fått så lång päls, och man får ju ställa ut dom när dom fyllt två månader. hur kollar domaren på en bebispäls?

Caspia
0

Det här är en fråga för idipidi, men i brist på henne svarar jag så gott jag kan så länge.

Marsvinet ska ha en pälslängd på minst tio cm och jag tror (det har i vart fall vart förslag på) att de ska vara minst fem månader fyllda. Pälsen får däremot lov att vara hur lång som helst och man får lov att rulla den. Marsvinet ska kammas på samma sätt som ett oklippt långhår i samma ras och poängfördelningen ser likadan ut.

Klorna är faktiskt inte så viktiga… Det kollas inte så mycket på dem.

Resten låter jag vara osagt.

Envishet och drömmar

idipidi
0

I klippt långhår är det inte riktigt  samma poängskala som i rasklass. Alla långhårsraser döms på samma skala. Marsvinen måste vara minst fem månader gamla och ska ha päls ner till plattan (marken). De bedöms på kropp, huvud, ögon öron, pälskvalitet, täthet och även att pälsen är tillräckligt lång. Det är en fördel att den är jämnt och snyggt klippt.

I rasklass kan man ställa långhår som man inte ännu har klippt. Där r det minst två månader som gäller. Självklart är det svårt att bedöma en babypäls och man kan inte räkna med några riktigt bra poäng förrän de är i alla fall 3,5-4 månader. Men någon utställning innan dess är bra som övning.

I petclass kan man ställa alla marsvin från två månaders ålder. Där är det oväsentligt hur rasypiska de är och de får vara klippta hur som helst.

Caspia
0

Du måste ha någon slags Ida-ometer, för varje gång jag nämner dig så är du strax här. Magiskt!

Envishet och drömmar

CamillaS
0

oki, tack för svaret #1-2 :) men om man skulle ställa i långhår, då får man aldrig ha klippt den? inte ens runt könsorganet? eller magen för att få bort tovor?

FeliciaS
0

Jag skev någon sådan här tråd för ett tag sedan då jag funderade på att ställa ut Calypso i Klippt Långhår. Funderar på att ställa ut honom i mars på Västras utställning i Klippt Långhår… Pet blir det oavsett :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

CamillaS
0

#5 oki :) vill du leta fram den tråden? den kan säkert vara intressant med :)

idipidi
0

Om du ska ställa i rasklass ska de aldrig varit klippta. På magen kring könsorganet kan man frisera liite, försiktigt. Det syns inte. :)

CamillaS
0

#7 oki, men man måste rulla dom, om man vill ställa i rasklass?

Stormviskaren
0

8# ja det måste man annars förstörs pälsen. Långhåren som ställs ut börjar man rulla när dem är runt 3-4 månader. De rullade marsvinen har man ensamma. men det finns ju andra marsvin i samma rum.