Vad är det som skiljer teddy och rex?
Har funderat länge på det, dom ser ju likadana ut teddy och rex, men genetiskt skiljer dom sig åt, läste jag nånstans. Så va e det som skiljer dom åt?
Rex och teddy ser nästan likadana ut, riktigt duktiga personer kan säkert de skillnad på dom, men jag är inte säker på det. Som du säger så skiljer dom sig bara genetiskt. Om du parar en teddy med en rex så blir ungarna släthåriga.
Hanna
kan försöka förklara hur jag tror det är.. Det som skilljer dom åt är det som gör dom strävhåriga, dom får sin strävhet av olika gener?.. Så om du parar en rex med en teddy så får du släthåriga blandraser som bär på både rex och teddygener.

Jaha, tack för era svar.. :) Men är det bara det som skiljer dom åt? Ingen temperaments skillnad eller så?

jag har hört av en uppfödare att teddysarna ofast får lite tätare päls tidigare än rexarna. Men jag tror att det är näst intill omöjligt att se skillnad, jag har en av varje :P
4# tvärt om. Rex har lättare i generna att får en tätare och strävare päls. medan teddyna ofta får "fall" på sidorna. eller inte så bra täthet i pälsen. men ja! man kan inte se skillnad!
Ni som har rex, rycker ni pälsen på dom?
#5 Jag håller inte med! :) Teddyn har kommit mycket längre som ras. Teddys vinner ju väldigt mycket mer än rexar. De står sig bättre i konkurrensen med andra raser. En bra teddy kan dessutom vara väldigt sträv redan som liten till skillnad från rexar. Så det är enklare för teddyuppfödarna att välja ut vilka djur som är de bästa redan när de är små.

jo, det var ju det hon sa; att dom tidigare får en tätare päls, inte att dom har tätare päls jämt..
#6 - Jag trimmar mina två teddysar inför utställning, ja.
Hanna
Min rex har extremt tät päls, men det kanske beror på att jag aldrig har ryckt pälsen på honom, den är bara borstad/kardad. Han hade dessutom väldans mjuk päls ända tills han blev gammal - då blev den sträv. En bekant till mig hade en teddy och den hade inte lika tät päls..
Men jag tycker att det låter lite konstigt att teddysar skulle vara bättre (kommit längre som ras) för att dom vinner mer, dom är juh två olika raser? Det borde ju alltså inte spela någon roll? Är det inte som på hundutställningar ar domaren har sin favoritras? Vissa gillar t.ex. mer päls o.s.v medans andra gillar nåt helt annat.
#10 Det om något vore väl konstigt och orättvist? Så SKA det absolut inte vara.
Man kan t.ex. kolla på medelpoäng på utställning. 2005 vad det 87p för teddy men 85,5 för rex. På årets marsvin-listan hittar man fem teddys bland de 25 bästa, plats ett och två gick till teddys! Bästa rex hamnade på 30:e plats.
Menar du alltså att det är troligare att den skillnaden beror på att fler domare gillar teddys än att teddyn har kommit längre?
Jag vet juh inte riktigt hur det går till på en marsvinsutställning, har aldrig varit på en. Men jag förstår inte hur man kan säga att en ras har kommit längre/är bättre på något sätt. Det kan juh också bero på vilken ras som är vanligast att folk ställer ut. Det kanske är fler teddysar som ställs ut? Men, som sagt, jag vet juh inget om marsvinsutställningar.
#12 Man strävar ju efter en standard och teddys och rexar har väl samma standard. Så det är ju bara att utgå från standarden så kan man ju säga vilken av raserna som kommit längst, om man ska förkara det så.

#14 - Dom är väldigt lika i temprament, i regel. Det gäller inte riktigt mina småttingar (en rex och en teddy) ^^ Men jag tvivlar på att det är värst mycket annat som skiljer sig.
Hanna
#14 Temperamentsskillnad är nog bara från individ. Kineser t.ex. är ju inte spralligare eller busigare än typ svenskar :) Så det beror nog bara på vilket temperament just en individ har ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 - *asg* Härlig liknelse, har aldrig tänktså förut XD
Hanna