Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 562 ggr
Fiona
0

PET- utställningsfrågor!

Här kmr lite frågot gällande PET utställning, numrera gärna svaren så blir d lättare att läsa sen ;

1.Måste man bada marsvinet före ? Om d är skitigt förstår jag ju att man måste göra d men annars?

2.Vad ska man ha med sig till utställningen ?

3.D är någon platta man ska ha med som dom ska stå på va ?

4.Om man bara ska dit och ställa ut sitt ena marsvin är d okej att ta med d andra som sällskap då ?

Hmm har nog glömt en massa nu Fundersam Men lägger till evenstuella frågor längre ned isf! Tacksam för svar ! Om ni har några praktiska tips så skriv gärna dom med!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Creation
0

1. Man bör nog bada det ;) Även om man har ett släthårigt marsvin som aldrig blir smutsigt, så kan det bli ännu renare om man badar det och få lite glansigare päls. Släthåriga marsvin kan man väl bada några dagar innan, långhåriga en-två veckor innan.

2. En platta marsvinet kan stå på, handduk att lägga på plattan, vatten, kam… kan inte komma på något mer :S Hjärnsläpp. :P

3. Jupp, som jag nämnt. Kanske 5cm-1dm hög något sånt. Kommer inte ihåg hur stor den skulle vara… äsch, nån annan vet säkert. ;)

4. Det kan man säkert ^^

Kom ihåg att du måste vara medlem i smf för att få vara med. Inte allra första gången, men gång två. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fiona
0

1. Okej hon är virvellmarsvin, räknad d som slät eller lånh hårig ?

tack för svaren jag ska gå med i SMF alldeles strax, mamma ska bara betala in ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Abico
0

#2 - Iom. att hon är virvel (inte ska ställas ut i ras) så tror jag inte det spelar någon roll hur pälsen käns, bara den är ren så.
Men har du en abby eller annat strävhår så ska pälsen hinna återfå sin strävhet innan utställningen, då är det viktigt att bada i god tid :)
Allts tror jag du kan bada henne lite när det passar, men jag är inte säker ^^

Hanna 

Cavia
0

#3 Men det handlar ju om PETutställningen, då har det ju ingen betydelse att pälsen ska bli sträv igen, det gäller bara om man ska ställa i ras… 

Inför PETutställning ska man bada dagen innan, oavsett pälstyp, så djuret är rent och fräscht på utställningsdagen…..

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

parsley
0

Petmarsvin brukar nästan alltid badas kvällen innan utställningen. Till utställningen tar man med marsvinen som ska ställas, mat till marsvinen och sig själv, en necessär med tillbehör så man kan fixa det sista inför bedömningen (innehåll klosax, tops, nagelfil till klorna, ev våtservetter). När marsvinen bedöms brukar de stå på en utställningsplatta. Plattan är ungefär stor som ett A4-papper (vanligt papper). Har man ingen platta kan man försöka låna en på utställningen av någon annan utställare eller använda en handduk eller filt istället. Du kan ta med marsvin som sällskap om du vill.

FeliciaS
0

#4 Om man inte ska ställa i Pet + Ras med Abby… Jag badade 1 vecka innan utställningen och skulle ställa i 2 st Ras + 1 Pet och ändå hade hon får mjuk päls enligt domarna ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fiona
0

#4 okej tack!

#5 tack, hur hög ska plattan vara ? ^^

Jenny

parsley
0

Plattan ska vara ett par centimeter hög. Många sätter knoppar (typ sådana man kan ha på garderobsdörrar, byrålådor eller kökskåp) under en bit spånskiva när de gör sin utställningsplatta. Plattan kan vara trären, målad eller klädd med juteväv eller något snyggt tyg.

Abico
0

#4 - Det var ju det jag skrev, eller?

Hanna 

FeliciaS
0

#9 Nja, jag uppfattar det som om du har skrivit att pälsen på en Abby måste hinna återfå sin strävhet till Petutställning men det stämmer inte, kanske så Cavia menar!? :)

Mvh Felicia

Cavia
0

#Just precis så var det jag menade ;)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
0

#10 - Aha ^^
Men jag menade inte då ;P Jag menade det som Cavia skrev, typ ;)

Hanna 

idipidi
0

Platta är inte nödvändigt första gångerna. Det är absolut inget krav. Om man ändå vill göra en platta så tycker jag att man inte ska göra den för stor. Det tar bara massa plats på bordet i finalen. Som ett A4 papper men inte större tycker jag. Om man inte har långhår med en massa päls. :)

Enklaste plattan gör man av en spånskiva som man sågar i rätt storlek och sen skrivar på dörrknoppar som ben. På plattan använder man en liten handduk som marsvinet får sitta på.

Fiona
0

Tack för alla svaren, ska be att min lillasyrra gör en sådan platta i träslöjden ;) Kmr säker med fler frågor framöver, tack så länge!

Jenny

FeliciaS
0

#12 Jaså okej :)

Mvh Felicia