Frågor om köp hos uppfödare
Har aldrig gjort det, så nu undrar jag faktiskt:
Trots att det kan vara lite löjligt dumma frågor ;)
- Vad måste man tänka på att fråga om när man ska köpa ett marsvin hos en uppfödare? (stamtavla, men vad mer?)
- Kan man hälsa på hos uppfödningen för att se hur marsvinen har det och hur föräldrarna ser ut på nära håll(även om man sett bilder) om man t.ex. står i kö för att få en unge i en kull?
Eller är det onödigt?
- Finns det något mer man borde tänka på och borde göra än att ställa frågor och ev. hälsa på?
Hur brukar ni göra när ni beslutat/håller på och besluta er för att köpa ett marsvin hos en uppfödare? :/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Man måste väl inte tänka på något speciellt bara för att marsvinet köps hos uppfödare, snarare tvärtom :) I djuraffärer måste man vara extra noga med att kolla hälsa, ögon, öron, nos, Ohyra osv. En uppfödare har ju sällan sådana problem med marsvinen…
Om man köper direkt från uppfödaren och ska hämta marsvinet hos denne så kan man ju säkert få kolla på släktingar om de finns där.
Jag "brukar" fråga, för att vara på den säkra sidan, om reg. bevis och stamtavla följer med, hur marsvinet är mot andra marsvin, i temperamentet osv osv. :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har ju köpt från utställning, och aldrig vart hemma hos "min" uppfödare ^^' Men man ska kolla så marsvinet är friskt och piggt och glatt :)
Hanna
Jag har köpt direkt från uppfödare en gång, men var aldrig hemma hos honom utan fick henne tranporterad :)
Mvh Felicia
Något jag tycker är jättebra är om köparna frågar vilka grönsaker djuret brukar få. Kraftfoder skickar ju de flesta med en påse av ifall man vill byta sakta, men jag kommer ofta på mig själv i sista stund att jag glömt berätta vilka grönsaker de är vana vid. Sedan är det ju alltid trevligt med intresserade frågor, och jag tror att de flesta uppfödare med mig hellre svarar på för mycket frågor än för lite. Ofta kan man bli lite "hemmablind" också, och nästan glömma självklara saker som tex nybörjare inte tänker på som om jag diskuterar rasegenskaper och de inte fattar vad jag menar med tex typ osv. De kanske inte bryr sig, men det finns gånger då jag tänkt efteråt att:"oj, undrar om de förstod något eller om jag bara förvillade dem mer".
Jag tycker bara att det är bra om köparna kommer flera gånger och hälsar på innan det är dags att hämta djuret. Det ger även köparen tid att komma på ev fler frågor man har också. Sedan finns det vissa fall (fast extremt sällsynta) där man kan tröttna på spring. Då menar jag när köparen (oftast då ung och bor på gångavstånd, kanske inte hjälper att jag bor nära en skola då) kommer fyra fem gånger per dag med olika kompisar. I sådana fall brukar jag säga till dem att de gärna får komma, men kanske inte fullt så ofta.
/Sandra
Det är både och tycker jag. Å ena sidan tycker jag är att det är såå bra när köparna engagerar sig, vill se hur djuren bor, vill träffa föräldradjuren o.s.v. Likaså om man mailar med frågor och så. Men samtidigt tar det tid. bland det värsta jag vet är när folk vill att man ska engagera sig jättemycket och hjälpa dem och ta nya foton o.s.v. och sen säger de att de inte har råd just nu eller ska skjuta upp köp av nån anledning. Sånt som de kunde ha tänkt på innan. Eller ännu värre (men inte ovanligt) att man inte ens hör av sig och säger att man ångrat sig!
Men i stort sätt, om det leder till köp eller om köparen säger i från i tidigt skede så är det bara positivt med frågor och besök!
Ok ^^ Tack för svar, allihopa :)
Är du nöjd med svaren, så kan jag låsa tråden? :)
Mvh Felicia
Japp ^^